به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسن عابدی امشب در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان با ارائه برخی نقاط ضعف آثار به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخت و اظهار داشت: ابتر ماندنها در داستان و اجرا، ناپختگی در دراماتیکه کردن یک اثر، نرسیدنها به اوج در اجرا، بیتفاوتیها در اجرا در کنار فاصله افتادنها بین نسل طلایی تئاتر گرگان و نسل جوان امروز و بیگانگی در دیالوگ گروهها و استفاده از تجربیات یکدیگر در این جشنواره نگرانکننده بود.
بیهویتی یک اثر هنری در فقدان خلاقیت است
وی با بیان اینکه یکی از گمشدههای اصلی هنرمندان این جشنواره واژه خلاقیت بود، تصریح کرد: سختی کشیدیم برای صید این دُرّ گرانبهای هنر که اصلا نبودنش بیهویتی یک اثر هنری است، اندک چیزی یافتیم که هیئت داوران را خیلی راضی نکرد.
آثاری با بیان غیرهنری داستان آنهم عاری از نگاه متفاوت
نماینده هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان افزود: آنچه دیدیم روایت بود و سادگی روایت و در عین حال بیان غیرهنری داستان آنهم عاری از نگاه متفاوت و رسیدن به فکر سوم؛ آنچه شنیدیم حرفهای معمولی و همه روزه آدمهای اطراف بود و دغدغههای تکراری و پیش پا افتاده بهویژه در حوزه زناشویی که کمتر تلاشی برای «دگر دیدن» و «خلاقانه بیان کردن» شده بود.
عابدی تاکید کرد: در این سرزمین ریشهدار آیا ریشه 80 درصد آثار باید من بمیرمهای زندگی باشد؟ یا فرهنگ، اصالت، تاریخ، هویت و افسانههای دفن شده در دلهای گُرگرفته که فرهیختهای میخواهد برای جانبخشی و بازآفرینی آن.
وی انگیزه و چرایی را از دیگر عناصر گمشده هنرمندان جشنواره تئاتر گلستان عنوان کرد و یادآور شد: انگیزه و چرایی باید جلوی هر تصمیم و اتفاق نمایشی قرار بگیرد که در این صورت همه چیز هدفمند خواهد بود از چرایی برداشتن یک لیوان تا حرکت بازیگر و از چرایی چیدمان صحنه تا نوشتن تکتک واژههای یک متن که در صورت نبودن آن، ما به یک بیمنطقی و صرفا بیانی ساده میرسیم.
تئاتر گلستان به حرمت همین نام و شهرت دیرین نقشآفرین باشد
نماینده هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان ابراز امیدواری کرد تئاتر گرگان و گلستان به حرمت همین نام و شهرت دیرین نقشآفرین باشد چراکه آثار ارائه شده به گونهای نبود که هیئت داوران را به معرفی یک یا دو اثر به جشنواره منطقهای ترغیب کند.
انتهای پیام/83001/غ30