حسینعلی شمعانیان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: امیدواریم هرگز حادثه تصادف قم تکرار نشود، اما واقعیت این است که هر لحظه امکان دارد این اتفاق به گونه دیگری رخ دهد، باید در این زمینه نظارتها را تا حد مطلوبی بالا برد.
وی افزود: هوشمند کردن و بخشنده کردن راهها، کاهش نقاط حادثهخیز، نوسازی ناوگان و توجه به زیرساختهای ناوگان از جمله اقداماتی است که باید در این راستا صورت گیرد.
مدیرکل پایانههای استان اصفهان ضمن تاکید بر نظارت دقیق بر عملکرد اتوبوسها بیان کرد: اکنون این موضوع با حساسیت خاصی در حال پیگیری است، اما واقعیت این است که سیستم اعزام کننده این اتوبوس اقداماتی را که باید انجام میداد، انجام داده بود.
وی عمر مفید اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل برون شهری اصفهان را پنج سال اعلام و گفت: اتوبوسی که دچار حادثه شد تنها سه سال و نیم از عمر آن میگذشت، اما عمق حادثه آنقدر زیاد بود که احساسات جامعه را تحت تاثیر قرار داد.
شمعانیان ادامه داد: اکنون حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس در اصفهان فعالیت میکند که حدود نیمی از آن "وی آی پی" و ویژه است و این در حالیست که پایه و اساس بیشتر استانهای همجوار نیز شهر اصفهان بوده و این موضوع ضریب احتمال حادثه در جادههای اصفهان را بالا میبرد.
وی بیان کرد: 90 درصد از حمل و نقل کشور در جادهها صورت میگیرد و 80 درصد حمل و نقل جادهای نیز توسط اتوبوس است که یک حجم زیادی از سفرها را به خود اختصاص میدهد.
این مسئول خاطرنشان کرد: تنها در عصرهای چهارشنبه هر هفته تعداد 400 دستگاه اتوبوس از اصفهان به سمت مسجد مقدس جمکران عزیمت میکند و بر اساس آمار پلیس راه استان قم روزانه حدود 3 هزار و 800 دستگاه اتوبوس وارد اتوبان قم - تهران میشود که بخش زیادی از آن یا متعلق به استان اصفهان است و یا از راههای استان اصفهان گذشته و به این مسیر رسیدهاند.
وی ضمن اشاره به اینکه متاسفانه وقتی اتفاقی میافتد، حساسیتها بیشتر میشود اما تا قبل از آن حساسیتها کمتر است، گفت: امروز که این اتفاق افتاده مسئولیت ما و بسیاری از ادارات و نهادهای مرتبط با این موضوع بیشتر میشود تا بتوانیم از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم.
شمعانیان ضمن اینکه ترس مردم از اتوبوسها پس از این اتفاق طبیعی است، افزود: اکنون مسافران اطمینان داشته باشند که اتوبوسهای برون شهری از امنیت خیلی خوبی برخوردارند، اما در واقع اتوبوسی هم که دچار این حادثه شد از امنیت خوبی برخوردار بود و حتی در آثار باقیمانده از آن آثار چکش ایمنی هم دیده شده بود، اما این حادثه آنقدر سریع اتفاق افتاد که افراد وقت کافی برای استفاده از تجهیزات ایمنی درون اتوبوس نداشتند.
وی همچنین ادامه داد: ما در حوادث و اتفاقات جادهای سیر نزولی داشته ایم و در پنج ماهه ابتدای سال نیز حدود 14 درصد کاهش تلفات فوتی در جادهها را شاهد بودیم.
به گزارش فارس، سازمان مرکزی راهداری و حمل و نقل جادهای پس از وقوع این اتفاق دستور تعطیلی دفتر "همسفر" پایانه "کاوه" را صادر کرد و این در حالیست که در آن زمان حدود 18 هزار بلیت توسط این دفتر پیش فروش شده بود، لذا مسئولان این پایانه با صدور صورت وضعیت توسط دو شرکت دیگر، از اتوبوسها و رانندههای همین دفتر برای جابجایی مسافرانشان اقدام کردهاند که به نوعی دور زدن قانون تلقی میشود.
انتهای پیام/2301/ب30/ژ1001