اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نیمه نخست سال جاری صورت گرفت

مایه‌کوبی 156 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از مایه‌کوبی 156 هزار و 220 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

مایه‌کوبی 156 هزار دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سید سعید حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مدت 156 هزار و 220 رأس دام سبک و سنگین توسط بخش دولتی و خصوصی در استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده که شامل 146 هزار و 83 راس دام سنگین و 10 هزار و 137 راس دام سبک بوده است.

وی با بیان اینکه ویروس مولد بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است، تصریح کرد: این ویروس قادر است در محیط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت‌زا باقی مانده و هفته‌ها در خوراک دام و فرآورده‌های دامی از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد، به همین دلیل استفاده از مواد ضد عفونی نیز در پیشگیری از بیماری و کاهش آلودگی محیط بسیار موثر است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تاکید کرد: واکسن تب برفکی به صورت کامل نمی‌تواند از وقوع بیماری جلوگیری کند و اگر میزان ورود ویروس به بدن از حد معینی افزایش یابد با وجود واکسیناسیون، بیماری در دام‌ها ظاهر می‌شود، بر همین اساس دامداران باید موارد بهداشتی را رعایت کرده و به نکات بهداشتی توجه کنند.

حسینی افزود: چنانچه محیط دامداری که دام‌ها وارد آن می‌شوند آلوده باشد باعث بروز بیماری در دام‌های ورودی می‌شود.

به گفته وی در بیشتر بیماری‌های عفونی به خصوص در بیماری تب برفکی قبل از آنکه بیماری از نظر بالینی در دام قابل مشاهده باشد عامل بیماری می‌تواند باعث آلودگی محیط و انتقال بیماری شود، همچنین لاشه دام‌های تلف شده بر اثر بیماری تب برفکی و عدم دفن بهداشتی آنها می‌تواند باعث انتشار بیماری شود.

وی نظارت فیزیکی مستمر و دقیق بر فعالیت اکیپ‌های مایه کوبی دولتی و غیردولتی و حفظ سیستم زنجیره سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان برای نتیجه بخشی هر چه بیشتر طرح‌های واکسیناسیون عنوان کرد و گفت: به منظور نظارت و کنترل دقیق و روزانه عملیات واکسیناسیون، اطلاعات و مشخصات واحدهای زیر پوشش به صورت پیوسته از طریق سامانه GIS از شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها به اداره کل دامپزشکی استان ارسال می‌شود.

انتهای پیام/87003/ک30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول