اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش منطقه چهار جشنواره تئاتر سوره ماه

قربانی: همایش منطقه‌ای تئاتر سطح آثار تولیدی را ارتقا می‌دهد

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در خصوص برگزاری همایش منطقه‌ای تئاتر سوره ماه، تاکید کرد: همایش منطقه‌ای تئاتر سطح آثار تولیدی در همایش‌های بعدی را ارتقا می‌دهد.

قربانی: همایش منطقه‌ای تئاتر سطح آثار تولیدی را ارتقا می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، علی قربانی درباره برگزاری همایش منطقه‌ای تئاتر ماه اظهار کرد: این همایش در انسجام دادن به گروه‌های استانی بسیار موثر است.

وی افزود: بعضی از گروه‌های نمایشی نه تنها فرصت برای شرکت در جشنواره تئاتر ماه، که در هیچ جشنواره دیگری پیدا نمی‌کنند، اما اینکه یک گروه نمایشی در همایش تئاتر شرکت و رقابت می‌کنند به شکل‌گیری و انسجام آن گروه کمک خواهد کرد.

قربانی همچنین در خصوص میزبانی استان خراسان شمالی در این همایش گفت: انتظار میزبانی شایسته‌ای از این استان به دلیل سابقه برگزاری چندین دوره جشنواره‌های ملی و داشتن تجربه در این مورد، می‌رفت که البته این میزبانی به خوبی هم انجام شد.

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در خصوص برگزاری همایش منطقه‌ای تئاتر سوره ماه افزود: نمایش‌های خوبی در این همایش به روی صحنه رفت لیکن کمبود امکانات که در شهرستان‌های کشور وجود دارد، در این شهر هم دیده شد.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع نظم و ترتیب در برگزاری این همایش بسیار رضایت بخش و قابل قبول بود، تصریح کرد: این استان از عهده میزبانی بسیار خوب برآمد.

قربانی مهم‌ترین هدف از برگزاری همایش تئاتر منطقه‌ای را مشاهده آثار هنرمندان استانی و قضاوت در مورد آن‌ها اعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته سه کارشناس نمایش به استان‌ها سفر می‌کردند و کارهای متقاضی شرکت در جشنواره تئاتر ماه را می‌دیدند و از آن میان کارهای خوب را انتخاب کرده و به جشنواره معرفی می‌کردند. من این روش را نقض نمی‌کنم اما اشکالی که در این روش وجود داشت، ندیدن کارهای هنرمندان توسط یکدیگر بود.

وی اظهار کرد: در این همایش گروه‌های ضعیف‌تر، آثار قوی‌تر را می‌بینند و با ایجاد ارتباط تبادل نظر بین هنرمندان ایجاد می‌شود و این به ارتقای سطح دانش گروه‌ها کمک خواهد کرد.

قربانی ادامه داد: به طور قطع گروه‌هایی که اکنون ضعیف در همایش حاضر شده‌اند، در سال‌های بعد خود را ارتقا داده و به سطح اول می‌رسانند.

وی با بیان اینکه حضور گروه‌های استانی در یک رقابت به انسجام و تشکیلات گروهی آن‌ها کمک می‌کند، گفت: شاید بعضی از گروه‌های نمایشی نه تنها فرصت برای شرکت در جشنواره تئاتر ماه که در هیچ جشنواره دیگری را پیدا نکنند اما اینکه در یک همایش تئاتر شرکت و رقابت می‌کنند، به شکل گیری گروه کمک خواهد کرد، زیرا آن گروه با ارائه اثرش در این همایش دیده شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری جشنواره تئاتر سوره را در نخستین دوره‌های برگزاری آن محلی برای حضور گروه‌هایی از شهرها و استان‌های کوچک دانست و گفت: بعضی از گروه‌های نمایشی که در آن سال‌های ابتدایی برگزاری تئاتر سوره در آن شرکت می‌کردند، در بعضی از مساجد شهر تشکیل شده بودند.

وی اظهار کرد: این جشنواره خاستگاه هنرمندانی بود که اکنون چراغ تئاتر ما را روشن نگاه داشته‌اند، زیرا در آن زمان به آن‌ها بها داده شد و در جشنواره تئاتر سوره دیده شدند و این اتفاق اکنون در همایش‌های منطقه‌ای تئاتر ماه رخ می‌دهد.

قربانی با اشاره به اینکه برای بعضی این شبهه به وجود می‌آید که چرا به جای جشنواره تئاتر همایش تئاتر برگزار می‌شود، گفت: این عقیده که سطح همایش از جشنواره‌های دیگر پایین‌تر است را من قبول ندارم و در شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر ماه تصمیم مبنی بر دوری از هرگونه تجمل‌گرایی و حاشیه که برای هنرمندان تئاتر نیز فایده‌ای در پی ندارد، گرفته شد تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اهداف خود دست یابیم.

وی با اعلام رضایت از برگزاری همایش منطقه‌ای تئاتر ماه از سال گذشته تا کنون، افزود: در این دو دوره برگزاری همایش تولیدات گروه‌های نمایشی مراکز استانی حوزه هنری دیده شد و اگر توجه مرکز هم به این هنرمندان معطوف شود، گروه‌ها قوام می‌یابند و حوزه هنری را به سمت اهدافش رهنمون می‌کنند.

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در خصوص برگزاری همایش منطقه‌ای تئاتر سوره ماه با تاکید بر توجه به کیفیت آثار نمایشی رسیده در همایش، بیان داشت: ما طبق آیین نامه‌ای به استان‌ها اعلام کرده‌ایم سه گروه از هر منطقه به عنوان برگزیده در تهران حضور می‌یابند اما تصمیم نداریم که به طور قطع از هر منطقه سه گروه انتخاب شوند و الزامی در این مورد نیست.

وی ادامه داد: ما کیفیت را در کارها مد نظر قرار دادیم و کمیت اصلاً مهم نیست و شاید از یک منطقه فقط یک گروه انتخاب شود. بگذاریم گروه‌های شرکت‌کننده ببینند که آثار با کیفیت در جشنواره شرکت می‌کند و درصدد بالا بردن سطح کارهای خود برآیند.

قربانی خاطرنشان کرد: داوران پیشنهاداتی را برای انتخاب گروه‌ها در هر منطقه به دبیرخانه داده‌اند. پیشنهادات ارائه شده بررسی می‌شوند و دبیر علمی این جشنواره از میان پیشنهادات، آثار خوب و سطح بالا را انتخاب خواهد کرد، بعد از بررسی آثار رسیده در منطقه‌ای که میزبانی آن لغو گردید، تا دهم مهرماه آثار نهایی اعلام می‌شوند.

انتهای پیام/63002/ر/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول