اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر تاجیکستان:

تاجیکستان به فناوری‌های ایرانی نیاز مبرم دارد

سفیر تاجیکستان با اشاره به نیاز کشور تاجیکستان به فناوری‌های کشور ایران گفت: تاجیکستان به پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور ایران در بخش‌های مختلف که در سطح دنیا مطرح شده است، نیاز مبرم دارد.

تاجیکستان به فناوری‌های ایرانی نیاز مبرم دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دولتعلی حاتم اوف ظهر امروز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی استان و دیگر مسئولان صنایع استان قزوین که در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و به ویژه همزبانی با کشور تاجیکستان نقاط مشترک زیادی دارد.

وی افزود: در طول 70 سالی که کشور تاجیکستان عضو اتحادیه جماهیر شوروی بود از لحاظ تکنولوژی در سطح پایینی قرار داشت اما با استقلال این کشور شاهد رشد در قسمت‌های مختلف علمی و صنعتی هستیم.

این مسئول اضافه کرد: اقتصاد تاجیکستان یک اقتصاد بکر و دست نخورده است به طوری که در همه زمینه‌های صنعتی و علمی به همکاری نیاز داریم.

سفیر تاجیکستان ادامه داد: بنابر این اگر شرایطی فراهم شود که ارتباط تجاری استان قزوین و کشور تاجیکستان افزایش یابد، قطع یقین به نفع هر دو طرف است.

حاتم اوف با بیان اینکه کشور تاجیکستان از لحاظ ذخایر آبی در رتبه هشتم قرار دارد، گفت: همچنین وجود بیش از 700 رودخانه کوچک و بزرگ موجب شده این کشور رتبه اول منطقه در ذخایر آبی را داشته باشد که همه این آب‌ها، آب شیرین و قابل شرب است.

وی با اشاره به اینکه کشور تاجیکستان در صنعت شیشه نیازمند واردات است، بیان کرد: در حال حاضر صنعت شیشه کشور تاجیکستان از سوی کشورهای روسیه و چین تأمین می‌شود.

این مسئول افزود: بنابر این با توجه به وجود این ظرفیت در کشور تاجیکستان آمادگی لازم برای واردات شیشه از کشور ایران را داریم.

سفیر تاجیکستان اضافه کرد: در صورتی که واردات شیشه از کشور ایران به تاجیکستان محقق شود علاوه بر تأمین نیاز این کشور به صنعت شیشه، زمینه‌ای برای صادرات شیشه به دیگر کشورهای منطقه نیز فراهم می‌شود.

حاتم اوف خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور ایران از نظر تجارت بین‌الملل با کشور تاجیکستان در رتبه پنجم قرار دارد که امیدواریم با افزایش روابط تجاری، کشور ایران در رتبه اول روابط تجاری با تاجیکستان قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین صنایعی که صادرات آنها از ایران به تاجیکستان اهمیت زیادی دارد، مصالح ساختمانی، سرامیک، مواد غذایی و صنایع تبدیلی است.

انتهای پیام/77010/ح30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول