اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از معضلات مطرح دانشگاه‌ها گزارش می‌دهد

از کمبود فضای تحصیل تا هجوم نرم برای ربایش اندیشه دانشجو

شیوع پدیده‌های زشت فرهنگی امروز سیمای بسیار ناهنجاری را در برخی از واحد‌های دانشگاهی و مراکز علمی به وجود آورده است که کمبود فضای تحصیل نیز بر این معضل افزوده شده است.

از کمبود فضای تحصیل تا هجوم نرم برای ربایش اندیشه دانشجو

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین وجود فرصت‌های ناب و ارزشمند برای تحصیل و علم‌آموزی هیچ‌گاه برای یک فرد مستمر نبوده و تنها انسان در یک مقطع مشخص قدرت بالای درک و آموختن گوناگون امور تجربی و عملی را دارد.

بنابر این و بر اساس روایات اسلامی بهترین زمان برای تحصیل و مشارکت در علم‌آموزی از نوجوانی تا میان‌سالی تعریف شده است و در این راستا هر کس با توانایی خویش برای کسب مقدمات علوم و فنون باید کوشش، تلاش و جدیت خاصی به کار بندد.

در این راستا نهاد مقدس دانشگاه به عنوان پایلوت و زمینه‌ساز پرورش استعداد‌ها و خلاقیت‌های بکر همواره در طول سال پذیرای فعالیت‌های تجربی و عملی دانشگاهیان است که با شرکت در کلاس‌های درس و تحصیل اندوخته‌های اساتید را کسب می‌کنند.

بر همین اساس البته آسیب‌شنایی از وضعیت و محیط‌های دانشگاهی نیز جای بسی عرصه‌نمایی داشته و نیازمند تعمق و بررسی است چنانچه در بسیاری از مواقع نبود تجهیزات و ناسالم بودن برخی از محیط‌های دانشگاهی به خصوص مراکز غیرانتفاعی به بروز معضلات و موانع جدی می‌انجامد.

حال باید پیرامون مباحث مهم در حوزه دانشگاهیان اندیشید که چرا افت تحصیل متأثرکننده و بروز بد‌اخلاقی‌های ضد فرهنگی در حوزه‌های دانشگاهی طی سالیان گذشته رواج یافته است و اصولا برخورد متولیان دانشگاه در این مورد چگونه بوده است.

در تعاریف عامه در جوامع، اقشار تحصیل‌کرده و فرهیخته متقارن با پیشرفت‌ها در جامعه باید برای فراتر کردن افق چشم‌انداز و آینده جامعه خویش کوشیده و راهکارهای جدیدی را برای ارتقای جایگاه کشورشان بیابند.

شیوع پدیده‌های زشت فرهنگی امروز سیمای بسیار ناهنجاری را در برخی از واحد‌های دانشگاهی و مراکز علمی به وجود آورده است به طوری که با نگاه گذرا می‌توان دریافت که شبیخون ضد فرهنگ دشمن و جنگ نرم آنان تا حدی در جان و دل جوانان و دانشجویان ایرانی رسوخ یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به عنوان یکی از رؤسای دانشگاهی موفق کشور در این خصوص با بیان اینکه همفکری و تعامل سازنده همراه با منطق‌گرایی باید محور فعالیت‌های واحد‌های دانشگاهی باشد، تصریح می‌کند: حرکت بر اساس مشی همفکری و تعامل سازنده تقویت علمی استان و کشور را رقم زده و سبب توسعه می‌شود.

مرتضی موسی‌خانی با بیان اینکه مناطق دانشگاهی با تلاش و کمک تمام کارکنان باید به پایلوت مهم در کشور تبدیل شوند، ابراز می‌کند: دانشگاه‌ها امروز باید در تمامی حوزه‌ها فعال و الگوی دیگر مناطق دانشگاه آزاد اسلامی کشور باشد.

موسی‌خانی با اشاره به مشکلات پیش روی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین می‌گوید: مشکلات مالی، کاهش دانشجو و کمبود امکانات در برخی واحدها و مراکز را جزو مسایل در واحد‌های دانشگاهی است.

این مسئول ارشد دانشگاهی ادامه می‌دهد: البته تعدد مشکلات به این معنا نیست که مسئولان و زحمت‌کشان حوزه دانشگاهی دست تلاش و کوشش برای رفع معضلات دارند چراکه تمام متولیان دانشگاه‌ها خود را خدمتگزار جوانان جویای علم دانسته و تمامی فکر و توان خود را معطوف خدمت به آینده‌سازان کشور می‌کنند.

موسی‌خانی ارتقای سطح علمی، تربیت جوانان، علم‌آموزی دینی، تقویت روحیه و باورهای دینی، ایجاد روحیه امید، ارتقای جامعه و آبادانی را جزو اهداف تحصیل در محیط‌های دانشگاهی برمی‌شمرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین سهولت، سرعت، ارتباطات و دیدارهای سریع و چهره به چهره را جزو ثمرات اتخاذ ساختارهای مبتنی بر محیط جغرافیایی می‌داند و تصریح می‌کند: توجه به این موضوع سبب می‌شود تا با شناخت و تعامل بیشتری کارها را پیش برده و مشکلات واحدها را برطرف کنیم.

جواد طاهری از اساتید دانشگاه نیز در این خصوص با اشاره به فعالیت‌ها و پیگیری‌های تداوم یافته دانشگاه‌ها در عرصه جذب دانشجویان عنوان می‌کند: تقویت و محوری‌کردن برنامه‌های مذهبی و فرهنگی، کمک به بنیه علمی دانشجویان، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح دانشکده‌ها و نیز برپایی همایش‌های مختلف از اهم و شاخص برنامه‌های برای ارایه به دانشگاهیان است.

این استاد و مدرس دانشگاه با اشاره به سخنان بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در عرصه دانشگاه و تولید علم در جامعه اظهار می‌کند: دانشگاه در تعریف کلی مبدأ و آغازکننده تحولات مختلف در یک جامعه و نظام مردمی است.

طاهری ادامه می‌دهد: بدون شک رسیدگی به خواسته‌های منطقی دانشجویان در راستای بخشنامه‌ها و قوانین دانشگاهی موجود بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دانشجویان کشور از انگیزه و توان بسیار بالایی در نهضت تولید علمی بهره‌مند هستند که باید به طور مطلوب از آنها استفاده شود، تصریح می‌کند: دولت و مسئولان امروز مصمم به افزایش سطح حمایت‌های مادی و معنوی خود از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند.

محقق و آسیب شناس دانشجویی ادامه می‌دهد: مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسئولان می‌تواند راه‌گشای تمام مشکلات و نیز دغدغه‌های دانشجویی باشد.

وی بیان می‌کند: اندیشه‌های اسلامی لازم است که به طور عمیق‌تر در سطح دانشگاه‌ها نهادینه شود.

طاهری ادامه می‌دهد: در حال حاضر هزاران دانشجو در مقاطع مختلف در دانشکده‌های موجود در واحد‌های دانشگاهی مشغول به ادامه تحصیل هستند.

طاهری خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا همت بلند و عزم راسخ‌تر در امور فرهنگی می‌تواند شبیخون‌های ضد فرهنگی غرب را خنثی کند.

محمد بهرام زاده نیز در این خصوص با اشاره به اینکه مراکز علمی آموزشی در پیشبرد امور خود همواره با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی روبرو بوده است، می‌گوید: باید تا حد امکان سعی کرد مشکلات را برای ادامه حضور دانشجویان از میان برداشت و رفع کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان به تعدد فرصت‌های موجود در واحد‌های دانشگاهی می‌پردازد و ادامه می‌دهد: وجود رشته‌های ممتاز، افزایش رشته‌های شاخص پرستاری، ارشد فیزیک، ارشد حسابداری و عمران جزو فرصت‌های مهم در این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود.

این مسئول اعتلای علمی و پژوهشی، انسجام برای حل مشکلات و تقویت نقاط قوت را جزو دغدغه‌های مهم در استان قزوین برمی‌شمرد و تصریح می‌کند: همچنین در نخستین جلسه اعضای منطقه 24 دانشگاه آزاد مقرر شده است تا با تلاش تمام واحدهای دانشگاهی استان و به کارگیری تمام ظرفیت‌ها زمینه برای تبدیل قزوین به پایلوت مناطق استانی دانشگاه‌های آزاد در سراسر کشور مهیا شود.

با توجه به آنچه گفته شد حل مشکلات و گره‌گشایی از برخی ناهنجاری‌ها در سطح مراکز دانشگاهی می‌تواند در اثربخش‌تر کردن و فراهم‌سازی بستر مناسب پرورش و تربیت دینی در دانشگاه‌ها تأثیرگذار بوده و حجم قابل ملاحظه‌ای از شبهات جوان امروزی راه یافته به دانشگاه را پاسخ بگوید.

انتهای پیام/77005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول