اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جاده‌ای با رکورد روزانه 2 تصادف در مازندران

محور سوادکوه شاهد نزدیک به دو تصادف در یک روز است.

جاده‌ای با رکورد روزانه 2 تصادف در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، ترافیک سنگین، طولانی شدن تکمیل چهار بانده شدن محور سوادکوه، کشته و زخمی شدن در تصادفات این محور به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مردم این شهرستان همواره در جلسات و سخنرانی‌ها و در محافل عمومی سوادکوه مطرح است.

ترافیک‌های سنگین محور سوادکوه در انتظار سیاست‌گذاری‌های مناسب

تعطیلات دو یا چند روزه به همراه تعطیلات آخر هفته برای مردم سوادکوه با تصادفات جرحی و فوتی و ترافیک تا چندین ساعت همراه بوده است که حتی ایاب و ذهاب داخلی شهرستان را با رکود مواجه می‌کند.

ترافیک چندین ساعته تعطیلات میانه خردادماه از نمونه‌هایی است که لزوم سیاست‌گذاری مناسب و مدیریت شده را دو چندان می‌کند.

در این ترافیک کم‌نظیر همه مسیرهای داخلی و بین شهری محور سوادکوه قفل شد و تا چندین ساعت مسافران و مردم شهرستان و استفاده کنندگان از محور سوادکوه را در خود نگه‌داشت.

ضعف اطلاع‌رسانی در مشکلات محور سوادکوه

برای ترافیک محور سوادکوه نباید به یک عامل و یا عوامل محدود نگاه کرد بلکه آگاهی از عوامل حقیقی و بررسی آسیب‌شناسانه و اطلاع‌رسانی مناسب می‌تواند در این زمینه راهکار مناسب باشد.

اطلاع‌رسانی از مهمترین راهکارهای شناخت واقعی مشکل و پیگیری مناسب در زمان منطقی و اثرگذار است.

تصادفات محور سوادکوه در آیینه آمار

تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه با آمار جالب توجهی توسط رئیس دادگستری جدید همراه بود که سابقه مسئولیت دادستان شهرستان سوادکوه را نیز در کارنامه خود دارد.

این آمار ارائه شده برای شهرهای زیراب و پل سفید و محور موجود در محدوده شهرستان سوادکوه غیر از شیرگاه و سوادکوه شمالی لحاظ شده است.

بر طبق آمار ارائه شده در سال 89 شاهد 60 نفر فوتی در محور سوادکوه (شامل زیراب و پل سفید) بوده‌ایم و در این مدت 484 نفر مجروح و 788 فقره خسارت در تصادفات محور رخ داده است.

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه از وقوع 179 تصادف در سه ماه اول سال 90 خبر داد و افزود: در سه ماه اول سال 90 نیز 179 فقره تصادف با 155 نفر مجروح و 14 فقره فوتی را شاهد بوده‌ایم.

احمد محمدی به ارائه گزارش تصادفات در آغاز مسئولیت خود در دادستانی سوادکوه از اول دی‌ماه سال 88 تا مردادماه سال 92 اشاره کرد و ادامه داد: یک‌هزار و 709 پرونده تصادف از دی‌ماه سال 88 تا مردادماه سال 92 را شاهد بوده‌ایم.

دو تصادف در یک روز میانگین تصادفات محور سوادکوه

با نگاهی به پرونده‌های تصادف محور سوادکوه در پل سفید و زیراب به این نتیجه می‌رسیم که در طول 930 روز شاهد تشکیل یک‌هزار و 709 پرونده تصادف بوده‌ایم که به عبارت دیگر به ازای هر روز شاهد 1,8 تصادف در محور سوادکوه بوده‌ایم.

آمار نزدیک به 2 تصادف در هر روز، محور سوادکوه را به خطرناکترین محورهای کشور تبدیل کرده است.

بر طبق آمارهای ارائه شده سازمان بهداشت جهانی در سال 2011، ایران با بیش از 25 هزار کشته دارای وضعیت ایمنی قرمز در جاده‌ها است و بیش از 34 نفر به ازای 100 هزار نفر در جاده‌های کشور تلف می‌شوند که میانگین جهانی آن 20 نفر است.

هر چند جزییات آمار مرگ و میر و یا جرحی جاده‌ای در محور سوادکوه در دسترس ما قرار ندارد ولی آمار تصادفات در محور سوادکوه به دلایل وضعیت جاده، پایین بودن محور، ناآشنایی رانندگان مسافر از وضعیت جاده و بی‌احتیاطی رانندگان را می‌توان از دلایل بالا بودن آمار تصادفات ذکر کرد.

راه‌حل‌های تصادفات محور سوادکوه

تکمیل چهار بانده شدن محور سوادکوه می‌تواند تاثیر پررنگی در کاهش تصادفات محور سوادکوه و ترافیک‌های خسته‌کننده آن داشته باشد ولی تنها راه حل مشکلات ترافیکی و تصادفات نیست.

به عقیده سید هادی حسینی نماینده سوادکوه در مجلس شورای اسلامی، تعمیر و تکمیل جاده‌های فرعی در سوادکوه به همراه چهار باند شدن محور سوادکوه در کاهش پایدار تصادفات محور سوادکوه نقش دارد.

نظارت بیشتر بر فعالیت‌های شرکت‌های فعال در چهار بانده شدن محور سوادکوه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کمال علیپور عضو کمیسیون عمران و شهرسازی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت کند راه سازی در سوادکوه گفت: برخی شرکت‌ها در زمینه راه سازی بسیار کند عمل می‌کنند و نبود بودجه کافی را بهانه قرار می‌دهند در صورتی که برای راه سازی در محور سوادکوه به قائمشهر 120 میلیارد تومان بودجه پرداخت شده است.

رئیس کمیته راه و ترابری کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که مردم از ترافیک خسته‌کننده این جاده گله‌مند هستند و مسئولین باید در واگذاری بعضی از اراضی مسیر این پروژه که هنوز مورد تملک قرار نگرفته جدی‌تر عمل کنند تا صاحبان این اراضی از بلاتکلیفی خارج شوند و این پروژه نیز زودتر به اتمام برسد.

انتهای پیام/86015/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول