اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی خبر داد

افتتاح آزمایشگاه ژنتیک قانونی DNA شما‌ل‌غرب کشور در تبریز

مدیر کل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی از افتتاح آزمایشگاه ژنتیک قانونی DNA شما‌ل‌غرب به عنوان پنجمین آزمایشگاه کشور در تبریز خبر داد.

افتتاح آزمایشگاه ژنتیک قانونی DNA شما‌ل‌غرب کشور در تبریز

بهرام صمدی‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از راه‌اندازی پنجمین آزمایشگاه DNA کشور به عنوان مرکز شمال‌غرب در تبریز خبر داد و اظهار کرد: نمونه این آزمایشگاه قبلا در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و مازندران به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به تکنولوژی و تجهیزات استفاده شده در این مرکز گفت: این تکنولوژی جزو مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیاست که در ساخت آن از شاخص‌های بین‌المللی تبعیت شده و دارای دقت بالای 99.8 درصد است.

صمدی‌راد جمع‌آوری بانک ژن در راستای تحقق برنامه بانک ژنتیک ایرانیان را اصلی‌ترین هدف راه‌اندازی این مجموعه نام برد و گفت: این پروژه ملی می‌تواند در شناسایی افراد در حوادث و سوانح نقش بسزایی داشته باشد که امروزه در کل دنیا متداول است.

این مقام پزشکی قانونی در استان در مورد نحوه جمع‌آوری اطلاعات ژن افراد گفت: سیاست‌گذاری این موضوع مربوط به سطح کلان کشور می‌شود ولی جمع‌آوری مشخصات ژن مجرمان در اولویت است و سپس به تدریج و مرحله به مرحله به بدنه جامعه و بر حسب سیاست‌های قوه قضائیه تسری خواهد یافت.

وی از قابلیت‌های این آزمایشگاه در امر قضایی و جرم‌شناسی نیز به عنوان دیگر کارآیی نظایر این مجموعه یاد کرد و گفت: این مزیت آزمایشگاه می‌تواند در افزایش امنیت در جامعه به دلیل توانایی و قابلیتی که در اختیار دستگاه قضا برای شناسایی و احراز هویت مجرمان می‌دهد تاثیر و نقش بسزایی داشته باشد.

وی به فعالیت 10 نفر در هسته مرکزی این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تعداد به عنوان نیروی متخصص و آموزش دیده،  پرسنل مجموعه پزشک قانونی با این آزمایشگاه همکاری خواهند کرد.

آزمایشگاه ژنتیک قانونی تبریز از شش ماه پیش به طور آزمایشی کار خود را آغاز کرده و اکنون پس از گذر از دوره آزمایشی آماده افتتاح نهایی و ورود به سیستم قضایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه محدوده شمال‌غرب کشور را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: نمونه‌های ارسالی استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان در این آزمایشگاه بررسی و نمونه‌های ژنتیک در بانک هویت ژنتیک این آزمایشگاه نگهداری خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مرکز شمال‌غرب بخشی از بانک هویت ژنتیک ایران است و تلاش می‌شود هویت ژنتیکی افراد احراز و در این بانک نگهداری شود.

صمدی‌راد در خصوص احداث و تجهیز این آزمایشگاه گفت: ساختمانی توسط سازمان در تبریز در حال ساخت بود که در آن پیش‌بینی بخش ژنتیک قانونی شده بود که پس از تکمیل آن به سرعت نسبت به تجهیز و نصب دستگاه‌های آن که مدتی پیش خریداری شده بود اقدام شد.

به گفته وی کار به کارگیری نیروها و آموزش به آنان نیز به سرعت انجام و از شش ماه پیش کار آزمایشگاه به طور آزمایشی آغاز شد.

انتهای پیام/60002/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول