اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جایگاه شوراها رو به بهبودی است

با وجود تمام مشکلات فراروی تأثیرگذاری شوراها در جامعه، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین این مسائل که باور نداشتن شوراها از جانب مسئولان است، رو به بهبودی می‌رود.

جایگاه شوراها رو به بهبودی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، با گذشت سال‌ها از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا آنچه مشخص است این است که از تمام ظرفیت این نهاد اجتماعی بهره‌برداری نشده است.

یکی از موانع پیش رو در این زمینه به استناد سخنان اعضای این شوراها، جدی نگرفتن نقش نمایندگان مردم توسط مسئولان عنوان شد.

اما اکنون به نظر می‌رسد این جایگاه رو به بهبودی است و مسئولان به اهمیت نقش شوراها برای یاری رساندن به توسعه شهرها و روستاها و همکاری مثمرثمر با دستگاه‌های دولتی پی برده‌اند.

فرماندار ابرکوه در جمع اعضای شورای شهرستان بر این نقش صحه گذاشت و بر مشارکت جدی شوراها در توسعه شهرستان تأکید کرد.

* هنر امام راحل استفاده از ظرفیت مردمی بود

اسماعیل برزگرزاده در نخستین جلسه شورای شهرستان ابرکوه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد امام راحل اظهار داشت: آن چیزی که همه را وادار به تعظیم در برابر هشت سال دفاع مقدس کرد، هنر امام راحل در بسیج مردمی بود.

وی افزود: ایشان با درایت خود آنچنان مشارکت مردمی را بالا برد که مردم هم فرزندان خود را به جبهه‌ها می فرستادند و هم هزینه‌های حضور رزمندگان در جبهه‌ها را به وسع خود پرداخت می‌کردند.

* شوراها از ابتکار امام بهره بگیرند

برزگرزاده گفت: در آن زمان مردم خود گرداننده امور شده بودند و امروز نیز شوراهای اسلامی با الگوبرداری از امام راحل قادر به مشارکت دادن مردم در مسائل و حل تمامی مشکلات هستند.

وی ادامه داد: مردم با حضور خود در عرصه انتخابات به شما به عنوان معتمد خود رأی داده‌اند و منتظر تلاش شما برای رفع مشکلات هستند که جای شکر دارد و شکر آن، خدمت بی‌منت و مدعا به مردم است.

برزگرزاده بیان کرد: باید معضلات و گره‌های توسعه شهر را رصد کرد و با جدیت و با مشارکت دادن مردم در رفع مشکلات عمرانی و توسعه فرهنگی شهر و روستا کوشید.

* صراحت، صداقت و شجاعت اصول لازم در پیشبرد اهداف است

این مسئول تأکید کرد: توقع این است که اعضای شوراها صراحت، صداقت و شجاعت را پیشه خود کنند، انتقادها را بپذیرند، با صراحت پیگیر رفع کاستی‌ها باشند و مطمئن باشید با چنین رویه‌ای موفق و منشأ اثر خواهید بود.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از مشارکت مردم در رفع احتیاجات شهرستان ابرکوه همچون اعلام آمادگی بخش خصوصی برای ساخت ترمینال مسافربری به عنوان یک ضرورت گفت: لازمه این کار توجه و پیگیری شوراها است تا زمینه حضور بخش خصوصی در شهرستان و رفع مشکلاتی چون نبود هتل و مسافرخانه، پارک و دیگر موانع توسعه در ابرکوه فراهم شود.

* از سیاسی کاری و محله گرایی بپرهیزید

برزگرزاده با تأکید بر این مسئله که ورود شوراها به دسته‌جات سیاسی و محله گرایی، آنها را از هدف دور می‌کند خاطرنشان کرد: در پیگیری برنامه‌های خود فقط اهداف نظام و رهبری را مدنظر داشته باشید و بی‌ریا و خالصانه برای مردمی که به شما اعتماد کرده‌اند، بکوشید.

فرماندار ابرکوه یکی از موانع توسعه در ابرکوه را محله گرایی خواند و گفت: متأسفانه این مسئله یکی از اصلی‌ترین موانع در این زمینه است و امروز همگی باید با توجه به اینکه زیرساخت‌های توسعه شهرستان فراهم شده است، با همدلی برای سازندگی شهرستان بکوشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای ما نباید تفاوت داشته باشد که این توسعه در کدام منطقه و روستا اتفاق می‌افتد زیرا نتیجه ایجاد اشتغال در هر نقطه به سود همه شهرستان است.

وی در این زمینه با اشاره به معدن سنگ آهن روستای هارونی گفت: کار و فعالیت انجام شده در این معدن اکنون به جایی رسیده است که دیگر هیچ بیکاری در منطقه باقی نمانده و با طرح‌های دیگری که مسئولان این معدن در نظر دارند، گستره کار خود را به تمام شهرستان گسترش می‌دهند.

* راه‌اندازی مناسب کمربندی را پیگیری کنید

برزگرزاده با اشاره به انتظارات خود از شورای شهرستان اظهار داشت: یکی از این مطالبات که انتظار مردم شهرستان است، بحث پیگیری و راه‌اندازی مناسب کمربندی است.

وی ادامه داد: باید مسئولان را توجیه کرد که گذر یکی از این راه‌ها از داخل شهر ابرکوه مشکلات شهر را نه تنها کاهش نمی‌دهد بلکه بر آن می‌افزاید و به همین دلیل رفت و آمد وسائط نقلیه سنگین باید به صورت دو طرفه در بیرون از شهر و از طریق کمربندی صورت بگیرد.

* قانون جایگاه شوراها را به خوبی تبیین کرده است

عضو شورای شهر ابرکوه نیز در این دیدار اظهار داشت: در قانون جایگاه شورای شهرستان به خوبی دیده شده است و انتظار داریم فرماندار شهرستان یاور این شورا در پیگیری امور قانونی خود باشد.

محمدرضا ربانی با اشاره به یکی از این شرح وظایف افزود: شورا موظف است نارسایی و اشکالات دستگاه‌ها و سازمان‌ها را به مسئولان شهرستان ابلاغ کند و در صورت عدم توجه، درخواست توبیخ و برکناری مسئول اداره را از مسئول بالاتر بخواهد.

نایب رئیس شورای شهر ابرکوه نیز اظهار داشت: شوراها تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم به کار می‌گیرند و پشتیبانی مسئولان به طور قطع در این مسیر کارگشا است.

محمود فلاح‌زاده افزود: باور داریم مشارکت دادن مردم در امور شهرستان تنها راهکار حل بسیاری از مشکلات است و ما نیز از حضور بخش خصوصی در توسعه و آبادانی شهرستان ابرکوه استقبال می‌کنیم.

* شوراها خود را باور کنند

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد مسئولان کشور کم کم به نقش شوراها در توسعه و آبادانی کشور باور پیدا می‌کنند و دیگر آنها را رقیبان بخش دولتی به حساب نمی‌آورند، این شوراها هستند که باید با خودباوری بر این نقش تأکید داشته باشند.

دوری از سیاسی کاری به ویژه در شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ و محله‌گرایی و قبیله‌گرایی در شهرهای کوچک به عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه‌ای در این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مسائل پیش رو برای جلب اعتماد بیشتر مردم و مسئولان به شوراها است.

در کنار این مسائل، مباحث آموزشی لازم برای اعضای شوراها در تدوین مصوبات و برنامه‌های شورا نیز یکی دیگر از ابزارهای لازم برای تأثیرگذاری این نهادهای اجتماعی است که این مهم باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

گزارش: رحیم میرعظیم

انتهای پیام/2464/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول