اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی:

20 درصد خطوط ریلی کشور در فارس قرار دارد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: از مجموع 10 هزار خطوط ریلی که در کشور در دست اجرا است، 2 هزار کیلومتر ،معادل 20 درصد آن، در استان فارس قرار دارد.

20 درصد خطوط ریلی کشور در فارس قرار دارد

جعفر قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در بحث زیرساخت‌ها از جمله خطوط ریلی در چند سال گذشته پیشرفت خوبی داشته‌ایم و به جز یاسوج سایر خطوط یا شروع شده یا به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: آزادراه شیراز به اصفهان به خوبی در حال پیشرفت است و تا سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

قادری ادامه داد: در بحث کمربندی‌ها کارهای خوبی انجام شده و چند سد در فارس در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: در توسعه مراکز آموزش عالی پیشرفت خوبی داشتیم و دانشگاه هنر فارس در سه رشته پذیرش دانشجو داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها هشت دانشگاه وابسته به وزارت علوم و همین تعداد دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در کنار کارهایی که استانداری در دوره فعلی انجام داده با تعامل و ارتباطی که برقرار شد، شرایطی فراهم آمد که هولدینگ‌های نفت، گاز و پتروشیمی محقق شود.

قادری بیان کرد: احداث پالایشگاه دوم شیراز، پروژه ایران انرژی، دکل‌های دریایی حفاری و دکل‌های حفاری خشکی مواردی بود که به این هولدینگ‌ها واگذار شد که تحول بزرگی در صنعت فارس محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: کنسرسیوم بزرگ نفتی با عضویت شرکت‌های بزرگ صنعتی استان فارس، مجوز قانونی ساخت دو دکل حفاری دریایی را از سازمان گسترش صنایع ایران اخذ کرد.

این نماینده در ادامه گفت: فعال کردن زیرساخت‌های مناطق ویژه توسط نمایندگان پیگیری شد و در حال حاضر مناطق ویژه شیراز، لامرد، کازرون، فسا، جهرم، لار، مرودشت، خرم بید و آباده در دستور کار دولت قرار دارد.

10 درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی کشور متعلق به فارس

وی ابراز داشت: 10 درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی کشور در فارس قرار دارد که باید زیرساخت‌های آن تکمیل تا سرمایه‌گذار به کار در آنها ترغیب شود.

قادری تصریح کرد: در بحث پتروشیمی‌ها پیگیری‌هایی داشتیم و پتروشیمی‌های پلی‌اتیلن مرکز، پارسیان، فیرزآباد، فسا، داراب، جهرم، استهبان و لامرد در دست اقدام است.

وی همچنین تصریح کرد: توسعه پتروشیمی شیراز در دستور کار قرار گرفته و واحدهای فولاد در اقلید و فسا مجوز دریافت کرده و در کوار و نی‌ریز نیز در حال پیگیری است.

به گفته قادری، تولید منیزیم و دولومیت و صنایع دارویی پیگیری و در حوزه‌های شهری نیز تلاش شد طرح‌های بزرگ تعریف شود.

وی ادامه داد: زمانی که زیرساخت‌هایی مانند آب و برق منطقه ویژه 10 هزار هکتاری لامرد به اتمام برسد، ظرفیت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی ایجاد می‌شود و همین‌طور در بحث سرمایه‌گذاری سیمان وضعیت خوبی داریم.

قادری بیان کرد: در احداث نیروگاه‌ها نیز عقب‌ماندگی‌ها در حال جبران است اما این کارها کافی نیست و باید مسئولان استان فارس به سمت کشورهای خلیج فارس و کشورهای دیگر بروند و سرمایه‌گذار را بیاورند.

عدم تناسب سپرده‌گذاری‌ها با اعطای تسهیلات

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بخش بانکی فارس در بحث سپرده‌گذاری جزء چند استان نخست کشور به حساب می‌آید اما در بحث تسهیلات‌گیری رتبه پنجم یا ششم را دارد و این نشان می‌دهد متناسب با سپرده‌ها از ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

به گفته وی، در این استان باید ساختارهای جدید شرکتی ایجاد شود و در بحث گردشگری به جای چند طرح کوچک و پراکنده پروژه‌های بزرگ مد نظر قرار گیرد.

قادری در ادامه افزود: در برخی پروژه‌های شاخص فارس از بیرون استان آمده‌اند و در آن فعال هستند به این علت که افراد توانمند بومی از طریق ساختارهای شرکتی جدید سازماندهی و ترغیب به مشارکت نشده‌اند.

وی اضافه کرد: در بحث آزادراه‌ها نیز این امکان وجود داشت که شرکت‌های بومی وارد کار شده و در جایی مانند آزادراه شیراز ـ بوشهر 25 درصد را سرمایه‌گذار بومی می‌آورد و مابقی از سوی دولت و شرکت‌های سازنده تقبل می‌شد.

پذیرش مشکل راه استفاده از ظرفیت ملی را هموار می‌کند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: در استان‌های موفق زمانی که برخی شاخص‌های آنها از متوسط کشوری عقب‌تر است آن را انکار نمی‌کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های ملی بتوانند عقب‌افتادگی خود را جبران کنند.

قادری در مورد انکار آمارهایی مانند بیکاری افزود: رد و قبول مسئولان ملاک عمل مرکز آمار نیست و این مجموعه برای خوشایند فلان مسئول آمار اعلام نمی‌کند و تعصبی نیز بر روی استان‌ها ندارد.

وی ادامه داد: جهت‌گیری مرکز آمار به سمت بی‌طرفی است و بحث آنان برای یک فصل و یک سال خاص نیست و در طول سال‌های مختلف و با تغییر مسئولان مرکز آمار، این روند ادامه دارد.

قادری خاطرنشان کرد: شاخص‌های دیگری اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار ایران را تایید می‌کند، چنانکه زمانی مرکز پژوهش‌های مجلس، رتبه فارس در بحث کسب و کار را در بین استان‌های دیگر عنوان می‌کند، می‌بینیم که در شمار استان‌هایی هستیم که از نظر سهولت فضای کسب و کار بدترین وضعیت را داریم.

وی بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد در فارس روند انجام کارهای اداری بسیار کند است و در این استان پاسخگویی به سرمایه‌گذاران و کسانی که می‌خواهند کار و کسبی را راه‌اندازی کنند، مناسب نیست.

این نماینده مردم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نتیجه این کندی و لَختی سیستم اداری در فارس پایین بودن ارزش افزوده بخش‌های صنعت و خدمات را نتیجه می‌دهد و آمارها به شکل‌های مختلفی یکدیگر را تایید می‌کنند.

وی ابراز داشت: نسبت ارزش افزوده فارس در بخش صنعت به کل ارزش افزوده بخش صنعت کشور 2.15 بوده که معادل یک‌سوم سهم جمعیتی این استان است در صورتی که سهم جمعیتی فارس از کشور نزدیک به هفت قرار دارد.

قادری همچنین اظهار داشت: اگر چه در بخش کشاورزی حدود 12 درصد تولید محصولات کشور را داریم اما سهم فارس در ارزش افزوده این بخش نیز حدود شش درصد است.

به گفته وی، این آمارها نشان می‌دهد که تولیدات کشاورزی ما به سمتی رفته که ارزش افزوده بالایی ندارد و بیشتر محصولاتی است که صنایع مرتبط با بخش کشاورزی فارس را فعال نمی‌کند.

این مقام مسئول افزود: محصول نهایی فارس در کشاورزی گندم، ذرت و جو است که ارزش افزوده چندانی ایجاد نکرده و صنعتی را به دنبال خود نتیجه نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: درآمد سرانه فارس حدود دوسوم درآمد سرانه کشور است و این موضوع نشان می‌دهد در بحث صنعت مشکل داریم.

به گفته وی، در واحدهای تولیدی متعددی روند تعطیلی طی شده چنانکه «آی تی آی»، «آی تی ام سی»، «آزمایش»، کمپرسورسازی و بسیاری واحدهای دیگر فارس دچار مشکل شدند.

وی تصریح کرد: اگر پروژه‌هایی که در دهه فجر و هفته دولت در فارس افتتاح می‌شود را با استان‌های دیگر مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که نسبت به استان‌های توانمند چه درصدی از حجم تولید را داریم.

به اعتقاد قادری، فارس در سرانه آموزش عالی یا تعداد دانشجو به ازای هر 100 هزار نفر، در سرانه تخت‌های بیمارستانی و از نظر پوشش تامین اجتماعی وضعیت خوبی ندارد و این شاخص‌ها همگی به نوعی با بخش صنعت مرتبط هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد زیر پوشش تامین اجتماعی با شاخص‌های صنعتی مرتبط است و هر چه تعداد مجتمع‌های صنعتی در یک استان بیشتر باشد سهم افراد زیر پوشش تامین اجتماعی بیشتر می‌شود.

یک مسئول نباید خود را مقصر تمام مسائل بپندارد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 اضافه کرد: انکار کردن مشکلی را حل نمی‌کند و از طرفی یک مسئول واحد نیز نباید خود را مقصر بپندارد و موضع بگیرد بلکه باید به مشکل داشتن اعتراف کرده، آن را بپذیریم و در صدد حل مشکل برآییم.

 

وی افزود: در استان فارس مسئولان گاهی سعی کرده‌اند که با بزرگ‌نمایی موفقیت‌های جزئی، مسائل و مشکلات اساسی این استان به فراموشی سپرده شود.

قادری ادامه داد: این رویه بسیار نادرست است چنانکه در استان‌های موفق مسئولان مشکلات را بیان می‌کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های کشوری برای رفع آن بهره ببرند.

رسانه‌های فارس توسعه‌محور نیستند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: برای آنکه یک استان بتواند رو به پیشرفت برود باید فرهنگ پیشرفت نزد مسئولان با سلیقه‌های متفاوت به یک نقطه مشترک بدل شده و فرهنگ کار و تلاش و موفقیت امتیاز فرد و جامعه تلقی شود.

قادری تصریح کرد: در چنین فضایی رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، سایت‌ها و مطبوعات هوشمندانه ضمن بیان نقاط ضعف، نظر کارشناسان و راهکارها را نیز منتشر می‌کنند.

وی بیان کرد: در رسانه‌های توسعه‌محور جهت‌گیری اخبار بر اساس مسائل کوتاه‌مدت و سلایق شخصی نیست بلکه جهت‌گیری مطالب به سمت توسعه و ارتقای همه‌جانبه استان است.

قادری ابراز داشت: رسانه‌های فارس می‌توانستند توانمندی‌ها را پررنگ کرده و ظرفیت‌ها را نشان دهند تا صاحبان سرمایه را به این استان بکشانند.

وی افزود: در برنامه‌های پربیننده تلویزیونی باید در کنار هنرمندان و بازیگران، صنعتگران موفق و کارآفرینان نیز دعوت شوند و با بیانی شیوا و روایتی صمیمی به ذکر خاطرات سختی‌ها و مشکلات در راه موفقیت بپردازند تا برای جوانان الگو‌سازی شود.

قادری اضافه کرد: تعداد رسانه در دهه‌های پیش شاخص توسعه بود و اکنون محتوای رسانه است که ارزش‌آفرین تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌گونه که واحدهای صنعتی و خدماتی در استان‌های موفق تولید بالا دارند، رسانه‌های آنها نیز به تولید محتوای علمی و دقیق پرداخته و گزارش‌های رسانه‌ای حالتی پژوهش‌گونه دارد.

قادری در ادامه گفت: رسانه‌ها زمانی می‌توانند در قالب یک مشاور امین به مسئولان مشاوره بدهند که در مسائل عمیق شوند و روزنامه‌نگاران اهل تحقیق و مطالعه را به کار گیرند.

به گفته وی، رسانه‌ها می‌توانند به جوانان گرا بدهند و آنان را به سمت کار و تلاش سازنده ترغیب کنند.

قادری خاطرنشان کرد: ما در دفتر خود هر روزه با مراجعات افرادی مواجه هستیم که برای فرزندان خود دنبال مشاغل اداری هستند در حالی که مدت‌ها بیان می‌شود که آب باریکه‌های دولتی به اتمام رسیده و زمان کارآفرینی فرا رسیده است.

وی ابراز داشت: در فارس گاه دیده می‌شود که در مشاغلی مانند آسفالت‌کاری، بنایی و کارهای فنی مربوط به سازه‌ها افرادی از استان‌های دیگر شاغل هستند و این به سبب همان روحیه گرایش به مشاغل اداری است.

این نماینده مجلس افزود: فارس از همجوار بودن با خلیج فارس و دریای آزاد استفاده نکرده و میزان بهره‌مندی خراسان، اصفهان و آذربایجان شرقی از ظرفیت‌های عسلویه بیشتر از این استان است.

وی تصریح کرد: ما می‌توانستیم هم در صنعت عسلویه نقش داشته باشیم و هم اینکه با ایجاد امکانات گردشگری، خط ارتباطی بهره‌مندی فعالان شهرک‌های اقماری عسلویه از گردشگری فارس را ایجاد کنیم.

درآمد گردشگری فارس می‌توانست آن را بی‌نیاز کند

به گفته وی، تنوع آب و هوایی فارس و اینکه چهار راه ارتباطی چند محور است، بهترین ظرفیت برای توسعه این استان محسوب می‌شود.

وجود یک خط ریلی از شیراز ـ اهواز ـ یاسوج ـ اصفهان ـ یزد ـ کرمان ـ بندرعباس ـ عسلویه و بوشهر مواردی بود که قادری از آن نتیجه گرفت که شیراز بر سر چند راهه مناطق مهم کشور قرار دارد و این امر بزرگ‌ترین ظرفیت است.

این مسئول ادامه داد: با این وضعیت اگر امکانات گردشگری خوبی در فارس ایجاد شده بود، در فصول گرم سال از خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و نقاط دیگر به فارس می‌آمدند.

وی بیان کرد: این امکان وجود دارد که با مجموعه‌های تجاری بزرگ، شهربازی‌های بزرگ و امکانات بیمارستانی مناسب‌تر، شیراز را به پر رونق‌ترین شهر این منطقه تبدیل کرد.

قادری در ادامه گفت: این مسائل ممکن بود، در صورتی که برای احداث بیمارستان، دانشگاه خصوصی و مجموعه‌های تجاری بزرگ سخت‌گیری نمی‌کردیم.

وی تصریح کرد: هیچ استانی به اندازه فارس توان و ظرفیت جذب منابع از کشورهای حاشیه خلیج فارس را ندارد و استان‌های دیگر که از تسهیلات دولتی استفاده کرده‌اند به این دلیل بوده که حداقل‌ها را نداشته‌اند، اما هر کدام از سرمایه‌گذاران فارسی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، می‌توانستند تا 20 یا 30 درصد در راه‌اندازی‌ها مشارکت کنند.

قادری ادامه داد: فرودگاه شیراز بعد از فرودگاه امام، مهرآباد و مشهد بیشترین پرواز را دارد و لازم بود که در توسعه فرودگاهی، تاسیس شرکت‌های گردشگری و هواپیمایی بیشتر فعالیت می‌شد.

سهم فارس در موسسات اعتباری کشور صفر است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار  داشت: با وجود توان مالی بالای مردم فارس، سهم این استان در بانک‌ها و موسسات اعتباری تاسیس شده صفر است.

قادری بیان کرد: نگاه‌های تنگ و محدودکننده باعث شده که فارس بر خلاف تمام الگوهای رشد و توسعه، ظرفیت‌های واقعی خود را کنار گذاشته و بر کشاورزی متمرکز شود و مانند یک استان دورافتاده و بایر به تولیدات خام کشاورزی افتخار کند.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول