اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خبر داد

وقوع 257 سیل در آذربایجان‌شرقی در 10 سال گذشته

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از وقوع 257 سیل حادثه‌ساز در 10 سال اخیر در این استان خبر داد.

وقوع 257 سیل در آذربایجان‌شرقی در 10 سال گذشته

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از به روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، ارسلان هاشمی اظهار کرد: از میان سیل‌های حادثه‌ساز، 43 درصد سیلاب‌ها در فصل بهار، 51 درصد در فصل تابستان، چهار درصد در فصل پاییز و دو درصد در فصل زمستان رخ داده است.

وی مهم‌ترین علل خسارت را ناآگاهی از قانون و مسائل فنی، بی‌اعتنایی به قانون و سودجویی ارزیابی کرد و افزود: همچنین وجود مشکلاتی از قبیل مشکلات حوضه آبریز از جمله فرسایش شدید در حوضه و افزایش روان‌آب، چرای بی‌رویه و تغییر کاربری، تغییرات اقلیمی و مشکلات آبراهه از قبیل احداث سازه‌های غیرفنی، تصرف بستر و عوامل طبیعی در بروز این خسارت‌ها دخیل بوده‌اند.

هاشمی با درخواست از مردم برای رعایت حریم بستر و رودخانه‌ها افزود: با توجه به این که دخل و تصرفات غیرمجاز و احداث سازه‌های غیراصولی از اصلی‌ترین عوامل بروز خسارات بوده، از اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست می‌شود نظرات کارشناسی را که بر اساس قانون مطرح می‌شود به طور کامل رعایت کنند تا مشکلات و خسارت‌ها در زمان وقوع سیل به حداقل برسد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری نیز در خصوص پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌های استان، توضیح داد: طول رودخانه‌ها و مسیل‌های استان در حدود 25 هزار کیلومتر برآورد شده که در حال حاضر حدود 13 هزار و 500 کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها در سطح استان شناسایی، حـدود 6 هزار و 500 کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های داخلی استان نقشه‌برداری و از 13 هزار و 500 کیلومتـر رودخانه‌ها و مسیل‌های شناسایی شده تاکنون بیـش از 6 هزار کیلومتر آنها تعیین بستر و حریم شده است که از آن حــدود 250 کیلومتر مربوط به رودخانه مرزی ارس است.

مجتبی جلیل‌زاده همچنین افزود: حدود 2 هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های استان با عنوان بازه‌های خطرساز و آسیب‌پذیر شناسایی شده که نیازمند ساماندهی اضطراری است و از این مقدار تاکنون حدود 550 کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها ساماندهی اضطراری شده است.

وی افزود: تاسیس اتاق بحران در شهرستان‌ها، تأمین اعتبار کافی کارگروه سیل و اخذ مجوزهای قانونی مطابق قانون توزیع عادلانه آب پیش از اجرای هرگونه طرح در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در رفع مشکلات این بخش راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/60002/غ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول