اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر پروژه مهر مدارس فارس:

تنها سه زنگ نمادین در مدارس رسمیت دارد

دبیر پروژه مهر مدارس استان فارس گفت: تنها در سه مناسبت نواخته شدن زنگ نمادین در آموزش و پرورش رسمیت دارد.

تنها سه زنگ نمادین در مدارس رسمیت دارد

محمدحسین خواجه‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: برای لوث نشدن نواختن زنگ در مدارس و اینکه هر دستگاه بنا به هر مناسبت زنگی را از آموزش و پرورش تقاضا کند، شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای را تصویب و موارد رسمی نواخته شدن زنگ‌های مناسبتی را مشخص کرده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس افزود: بررسی‌ها نشان داده بود که بیش از 50 زنگ نمادین در طول سال در مدارس کشور نواخته می‌شد و این زنگ‌ها نظام آموزش و پرورش را مختل کرده بود.

خواجه‌زاده اضافه کرد: آموزش و پرورش سعی دارد دانش‌آموزان را با پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آشنا کرده، ارزش‌های جامعه را به آنان منتقل کند اما این مسائل نباید مانع اجرای برنامه آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش شود چراکه اهداف آموزشی و تربیتی براساس برنامه زمانی به نتیجه می‌رسد.

وی تصریح کرد: در طول سال تحصیلی فقط سه زنگ نمادین به‌صورت همزمان در مدارس کشور نواخته می‌شود که یکی زنگ آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، مورد دوم روز دانش‌آموز و استکبارستیزی (13 آبان) و سومین زنگ، به مناسبت انقلاب اسلامی در 12 بهمن نواخته می‌شود.

خواجه‌زاده خاطرنشان کرد: در سایر مناسبت‌ها و مراسم اگر مسئولان ادارات و نهادها بخواهند در مدارس صحبت کنند به آنان در مراسم صبح‌گاه مدارس زمان داده می‌شود اما زنگی نواخته نمی‌شود.

وی در ادامه در مورد کتب درسی دانش‌آموزان بیان کرد: کتاب شش کلاس دوره ابتدایی را آموزش و پرورش توزیع می‌کند و در این زمینه کتاب اول، دوم، چهارم، پنجم و ششم در ادارات توزیع شده و به موقع در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

این مسئول ابراز داشت: در پایه‌های جدید کتاب سوم ابتدایی تغییر کرده و کتاب‌های دبیرستان را بخش خصوصی توزیع می‌کند.

به گفته وی، کتاب هنرستان و پیش‌دانشگاهی را نیز اداره‌کل آموزش و پرورش توزیع می‌کند و جز در مواردی معدود، کتاب‌ها به طور کامل آماده و توزیع شده است.

ممنوعیت استفاده از حق‌التدریس خارج آموزش و پرورش

دبیر پروژه مهر مدارس استان فارس همچنین گفت: بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی اجازه استفاده از حق‌التدریس آزاد را در مدارس نداریم.

وی تصریح کرد: 66 درصد از همکاران ما لیسانس به بالا، چهارهزار نفر آنان فوق لیسانس و بیش از 200 نفر نیز دارای مدرک دکترا هستند.

خواجه‌زاده ادامه داد: ما در برخی مقاطع کمبود معلم داریم چراکه در حدود یک‌هزار و 300 نیروی آموزش و پرورش به موقع و یا پیش از موعد بازنشسته شده‌اند، اما باید با وضع موجود مدارس را اداره کنیم.

خانواده‌ها یارانه دانش‌آموزان شبانه‌روزی را به مدرسه بدهند

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس در ادامه این گفت‌و‌گو به خبرنگار فارس گفت: تحصیل رایگان به مدت 12 سال حق هر ایرانی است و آموزش و پروش باید شرایطی فراهم کند که دانش‌آموز بتواند در مدرسه محل خود درس بخواند.

وی افزود: در مورد روستائیان باید با اجرای طرح روستا‌مرکزی وسیله ایاب‌ و ‌ذهاب فراهم شود و در صورتی که این کار میسر نبود، مدارس شبانه‌روزی برای تحصیل وجود داشته باشد.

خواجه‌زاده ادامه داد: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل آن که والدین وی کمک مردمی به مدرسه انجام نداده‌اند از تحصیل در مدارس شبانه‌روزی محروم شود.

وی بیان کرد: از سویی با توجه به گرانی امکانات و هزینه بالای تغذیه دانش‌آموزان لازم است که از خانواده‌ها کمک اختیاری دریافت شود.

این مسئول یادآور شد: توصیه ما این است که والدین دانش‌آموزان شبانه‌روزی یارانه‌ای را که از طرف دولت به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد به مدرسه بدهند چرا که دیگر در خانه نیست و در مدرسه شبانه‌روزی حضور دارد.

وی تصریح کرد: مدارس عادی به هیچ وجه حق مطالبه پول از خانواده‌ها ندارند و 40 بازرس برای نظارت بر این موضوع اختصاص داده شده و در این زمینه تنها دریافت کمک اختیاری مجاز است.

اولویت با مدارس شیفت ثابت صبح است

خواجه‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استفاده از سیستم اینترنتی سرویس مدارس که اداره‌کل طراحی کرده بود به دلیل برخی اشکالات امسال میسر نشد.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان حتی‌الامکان در محدوده جغرافیایی خود درس بخوانند تا نیازی به سرویس مدرسه نداشته باشند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس در ادامه در مورد گردشی بودن شیفت مدارس نیز اظهار داشت: در متوسطه اول و متوسطه دوم تنها 25 درصد مدارس ما شیفت در گردش دارند.

خواجه‌زاده افزود: در فنی و حرفه‌ای به طور تقریبی تمام مدارس شیفت ثابت و تنها 10 تا 15 مدرسه شیفت در گردش هستند.

دبیر ستاد بازگشایی مدارس فارس در پایان بیان کرد: در حال حاضر حدود یک‌هزار و 200 دبیرستان، 600 هنرستان، یک‌هزار و 500 مدرسه راهنمایی و چهار هزار ابتدایی در این استان وجود دارد و در حوزه مدارس روستایی بیش از 800 مجتمع آموزشی فعال است.

انتهای پیام/2448/غ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول