اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بنابر تصویب اعضای شورای شهر شیراز

تعدیل نرخ‌های ورود به محدوده طرح ترافیک بررسی می‌شود

با تصویب یک فوریت طرح تعدیل نرخ‌های ورود به محدوده طرح ترافیک شهر شیراز، کمیسیون حمل و نقل شورا در نخستین جلسه علنی نتیجه بررسی خود را ارائه می‌دهد.

تعدیل نرخ‌های ورود به محدوده طرح ترافیک بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس شورای اسلامی این شهر دوشنبه‌شب در ششمین جلسه عادی شورا اظهار داشت: هفته گذشته رئیس شورای طرح ترافیک استان فارس از بررسی طرح ترافیک شهر شیراز در وزارت کشور خبر داد.

غلام‌مهدی حقدل افزود: وزارت کشور با توجه به اینکه این طرح در سال اول اجرا می‌شود، خواستار تعدیل برخی نرخ‌های مصوب در شورای ترافیک فارس شده است.

وی اضافه کرد: بنابر مذاکرات احمدرضا نقیب‌زاده عضو شورای شهر شیراز با حمیدرضا صارمی، معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، قیمت‌های پیشنهادی تهران ارسال شد و پس از اعمال تغییرات مختصر توسط شهرداری در مورد دو فوریت آن تصمیم‌گیری می‌شود.

شهردار شیراز در این زمینه گفت: محدوده طرح ترافیک شیراز از دو سال قبل وارد فاز اجرایی شد.

علیرضا پاک فطرت افزود: شورای سوم در این زمینه بسیار وقت گذاشت و جلسات بسیاری با نیروی انتظامی و استانداری برگزار کرد و زیرساخت‌هایی که نیاز بود، تامین شد.

وی ادامه داد: احداث حداقل 4 هزار واحد پارکینگ که خواسته شورای ترافیک این استان بود توسط شهرداری انجام و دوربین‌های مورد نیاز در گلوگاه‌ها در هشت نقطه نصب شدند که تا پایان سال دوربین‌های دیگری نیز نصب می‌شود.

پاک فطرت بیان کرد: نرخ ورود به محدوده در شیراز از کلان‌شهرهایی که طرح ترافیک را اجرا کرده‌اند، الگو گرفته شد و پس از تصویب در استانداری به وزارت کشور رفت.

وی ابراز داشت: هدف شهرداری به هیچ وجه درآمد‌زایی نیست بلکه روان شدن ترافیک و کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی در این طرح هدفگذاری شده است.

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: در نامه وزارت کشور به ساکنان محدوده اشاره نشده اما شورای سوم مصوب کرده بود که به ازای هر واحد مسکونی یک خودرو برای سال اول اجرای طرح رایگان تردد کند.

ظرف یک هفته مجوز طرح ترافیک ابلاغ می‌شود

عضو شورای شهر شیراز نیز در همین زمینه گفت: در سه سال گذشته بارها این طرح مطرح و پیگیری شده و اکنون که برای اجرای آن اجماع ایجاد شده باید جزئیات را به تدریج حل کرد.

احمدرضا نقیب‌زاده افزود: وزارت کشور تغییرات چندانی در مصوبه استان نداده و در صورت تایید تعدیل و ارسال به تهران، قول داده‌اند ظرف یک هفته مجوز اجرای طرح را ابلاغ کنند.

مسئولان غیرشهری به تعهدات خود ملزم شوند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در مورد طرح ترافیک به اظهار نظر پرداخت و بیان کرد: با توجه به آنکه استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی و بسیاری از مسئولان در تصویب طرح ترافیک نقش داشته‌اند، لازم است که تفاهم‌نامه جدیدی منعقد و مسئولان ملزم به اجرای تعهدات خود شوند.

محمدرضا هاجری اضافه کرد: گاهی دیده شده که برخی مسئولان اگر طرح مثبت باشد می‌گویند ما آن را حمایت کردیم اما اگر طرح سختی‌هایی داشته باشد خود را کنار کشیده و در موضع مخالف قرار می‌گیرند.

ارزان کردن نرخ ورود وضع را به روال سابق بازمی‌گرداند

دیگر عضو شورا که در این زمینه موضع خود را تشریح کرد، سید محسن معین بود.

وی گفت: پول تنها عامل بازدارنده از تردد بی‌جا در محدوده مرکزی است و با توجه به آن که افکار عمومی همواره طرفدار ارزان شدن است اگر نرخ‌ها تعدیل شود تعداد بسیاری خودرو هزینه را پرداخته و تردد افزایش می‌یابد.

معین تصریح کرد: با این حساب اگر افراد ساکن در محدوده نیز به تردد‌کنندگان افزوده شوند باز وضع به همان روال سابق برمی‌گردد.

وی خواستار آن شد که دو فوریت طرح تصویب نشده و طرح تعدیل با یک فوریت به کمیسیون حمل و نقل ارجاع شود.

تردد به محدوده سقف دارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این جلسه گفت: آنچه که در شورای ترافیک استان تصویب شده با حضور استانداری، فرمانداری، پلیس و کارشناسان بوده و در این زمینه مطالعات بسیاری انجام شده است.

حمیدرضا ناصری افزود: ظرفیت ورود به محدوده مشخص است و قیمت کم یا زیاد در سقف معین شده تاثیر ندارد.

وی بیان کرد: شهرداری برای این پول کیسه ندوخته و درآمد حاصله باید صرف نگهداری اجرای محدوده و ارتقای امکانات و زیرساخت‌ها شود.

ناصری خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت کشور بستر را فراهم کرده که تصمیم شورای شهر شیراز تایید شود و لازم است که این فرصت را از دست ندهیم.

مردم باید تفاوت را ببینند

رضا محمدیان دیگر عضو شورا بود که در این زمینه گفت: تعدیل بسیار نرخ باعث می‌شود تردد‌کنندگان به محدوده فراوان شده و وضع با سابق تفاوت چشمگیری نداشته باشد.

وی افزود: اگر چنین شود که اجرا و عدم اجرا تفاوت بارزی نداشته باشد در افکار عمومی تبعات منفی دارد و باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که مردم پس از اجرای طرح آرامش را در خیابان‌ها احساس کنند.

از سال دیگر تاییدیه وزارت کشور نیاز نیست

احمدرضا نقیب‌زاده بار دیگر تاکید کرد که تعداد مجوز سقف دارد و نباید این فرصت با تعلل از دست برود.

وی گفت: شورا در ابتدای هر سال امکان بازبینی نرخ‌ها را دارد و دیگر نیازی به تایید وزارت کشور نیست، بنابراین بهتر است که اکنون با تعدیل پیشنهادی وزارت کشور موافقت شود تا زمان از دست نرود.

علیرضا پاک‌فطرت شهردار شیراز در این زمینه توضیحات تکمیلی ارائه کرد و گفت: اگر این تعدیل اکنون تصویب نشود دو ماه زمان می‌برد تا دوباره طرح در تهران بررسی شود و تا باز‌گردد که مقارن با ایام دهه فجر و سال نو شده و دوباره طرح بر روی زمین می‌ماند.

شبیر زارع یک عضو دیگر شورا بود که هشدار داد از این مجوزها افراد معدود و ویژه استفاده می‌کنند و باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود.

این سخن زارع با مخالفت ابراهیم شعرا مواجه شد که به عنوان عضو شورا در موافقت با طرح تعدیل سخن گفت و تصریح کرد که در محدوده مرکزی افراد ضعیفی نیز وجود دارند که به دنبال ورود ارزان هستند چرا که از طریق خودرو ارتزاق می‌کنند.

به گزارش فارس، در پایان این مذاکرات دو فوریت طرح رای نیاورد و با یک فوریت طرح به کمیسیون حمل و نقل شورا ارجاع شد.

انتهای پیام/2448/ع40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول