اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از تغییرات مدیریتی گزارش می‌دهد

زغالسنگ البرز مرکزی و درس‌هایی از اشتباهات گذشته

تغییرات مدیریتی البرز مرکزی نگرانی کارشناسان را از تکرار روند اشتباه اقدامات غیرکارشناسانه به همراه داشته است.

زغالسنگ البرز مرکزی و درس‌هایی از اشتباهات گذشته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، زغال‌سنگ البرز مرکزی رابطه معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی با مردم سوادکوه پیدا کرده است و از مهمترین دلایل بسط و گسترش شهرستان سوادکوه و تثبیت این شهرستان نیز شناخته می‌شود.

حضور تا هفت هزار پرسنل در این شرکت و پشتیبانی اشتغالزایی برای شهرها و شهرستان‌های اطراف استان مازندران و حمایت قابل توجه مالی این شرکت از فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی و عام‌المنفعه زبانزد خاص و عام بوده است.

مردم شهرستان سوادکوه با حسرت از زمانی سخن می‌گویند که صف طویلی از اتوبوس‌های شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی در نقل و انتقال کارکنان این شرکت در ساعات مشخصی در حرکت بودند که پویایی و تحرک شهرستان را به همگان نشان می‌داد.

*دوران رکود البرزی مرکزی

دوران رکود البرز مرکزی را از خصوصی شدن و مدیریت ضعیف آن بیان می‌کنند.

افزایش شش به یک نیروهای اداری و ستادی به نیروهای صفی به این معنا که یک کارگر در خط مقدم تولید زغال حضور داشت و به ازای آن یک نفر حدود شش نفر در بخش اداری فعالیت می‌کردند که توجیه اقتصادی را زیر سوال می‌برد.

اسراف و بی‌مبالاتی در استفاده از تجهیزات و امکانات و حمایت‌های رفاهی و خدماتی شرکت، تغییرات چند باره مدیران، اجرای سطحی و غیرقابل قبول خصوصی شدن که به تعبیر برخی از نمایندگان سابق مجلس به خصوصی خوری تعبیر شد، عدم آینده‌نگری و ضعف در تحلیل شرایط و نبود مدیریت تحول‌گرا برای جلوگیری از رکود را نیز می‌توان از دلایل وضعیت شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی ذکر کرد.

*احیای زغال‌سنگ البرز مرکزی نقطه عطف توسعه سوادکوه

مباحث شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی برای سال‌های طولانی به عنوان موضوع اصلی شهرستان سوادکوه مطرح بوده و وزرا، استانداران، نمایندگان مجلس، فرمانداران زیادی را به خود دیده است.

سفرهای استانی رئیس دولت نهم و دهم را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی توصیف کرد که احیا و پیگیری حل مشکلات این شرکت مصوبه مهمی در سفرهای مختلف این دولت‌ها بوده است.

با احیای شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی در قالب احداث کارخانه کک‌سازی و ساخت کارخانه زغال‌شویی و حل مشکلات مربوط به حقوق بازنشستگان و مسائل دیگر پیرامون آن، انتظار برای احیای شرکت زغال‌سنگ البرز با تردید و امید در دل مردم زنده شد.

*دورنمای روشن برای البرز مرکزی

اگر کلنگ‌زنی چند باره و موانع زیست محیطی و قول‌های متفاوت برای زمانبندی احیای البرز مرکزی را ندیده بگیریم می‌توان به انتخاب مسیر صحیح و تلاش متمرکز برای بازگشت البرز مرکزی به دوران ابهت آن سخن گفت.

حضور وزرا و معاونین و استاندار و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و تزریق منابع مالی مختلف و برنامه‌ریزی فنی و کارشناسی شده برای حل معوقات و مشکلات گذشته البرز مرکزی و روشن شدن دورنمای افق توسعه این شرکت را می‌توان به عنوان وضعیت حال حاضر زغال‌سنگ البرز مرکزی توصیف کرد.

هر چند تفکیک مدیریت کارخانه کک‌سازی و البرز مرکزی انجام شد ولی ارتباط این دو با یکدیگر بر کسی پوشیده نیست و حرکت رو به جلو و امیدوار کننده کارخانه کک‌سازی که منبع تامین زغال آن در معادن البرز مرکزی انجام می‌شود و اشتغالزایی مناسبی را هم در آن پیش‌بینی شده است.

احیای همه معادن شهرستان سوادکوه و استان مازندران برای تامین زغال به همراه خود اشتغالزایی و تحرک اقتصادی مناسب و توسعه بخش‌های دیگر شهرستان سوادکوه را به همراه خواهد داشت.

*تغییرات مدیریتی و تکرار روند اشتباه گذشته

تغییر مدیریت‌ها همواره از اختیارات و وظایف مسئولان بالادست بوده که با نگاهی بر اختیارات و وظایف و ماموریت‌های خود و برای دست‌یابی به اهداف پیش‌بینی شده به نصب یا عزل مدیران اقدام می‌کنند و البته بیان دلایل آن برای افکار عمومی هم باید مورد توجه باشد.

تغییر ایرج فلاح به عنوان مدیر اسبق در سال گذشته و کنار گذاشتن سید نورالله موسوی که حدود 9 ماه مدیر شرکت البرز مرکزی بود، افکار عمومی سوادکوه را با علامت سوال روبرو کرده است.

آغاز فعالیت کک سازی اقدام بزرگ و همراه با موانع و مشکلات ریز و درشتی بوده است که در دوران فلاح انجام شده است و در دوران مدیریت سیدنورالله موسوی نیز شاهد پرداخت معوقات میلیاردی شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی و انجام اقدامات قانونی برای احیا و یا آغاز به کار معادن مهم و آینده‌دار سوادکوه و افزایش قابل توجه رفاهی و خدماتی برای کارکنان و در مسیر تولید قرار گرفتن زغال‌شویی البرز مرکزی بخشی از این تلاش‌ها بوده است.

بدون توجه به نام و عناوین مدیریتی شرکت البرز مرکزی، نگرانی‌های به وجود آمده برای علاقه‌مندان به پیگیری وضعیت این شرکت حاکی از آن است که بار دیگر تغییرات سیاسی مدیران این شرکت صنعتی و تولیدی در سوادکوه روند اشتباه گذشته را تکرار کند و مشکلات مدیریتی به عنوان سرفصل تداوم مشکلات و رکود دوباره البرز مرکزی را رقم بزند.

هر چند با تغییر دولت‌ها همواره شاهد تغییرات مختلف مدیریتی و رویکردها بوده‌ایم اما انتظار آن است که در دولت امید و تدبیر بدون توجه به گفت و شنودهای سیاسی و یا رسم ناپسند مانع‌تراشی در فعالیت‌ها و توجه صرف به گزارش‌هایی که بدون نظر کارشناسی تنها منافع گروهی یا فردی را در نظر دارد دست به تغییر و تحولات بزنیم و البته افکار عمومی شهرستان سوادکوه هم منتظر شنیدن دلایل نصب و عزل‌های هفته اخیر در البرز مرکزی است.

* تغییرات مدیران با نظر کارشناسی و توضیحات لازم به افکار عمومی همراه باشد

پیشنهاد ما به مدیران استانی و ملی مرتبط با شرکت البرز مرکزی آن است که در مدیریت شرکت البرز مرکزی که به بیان کارشناسان برجسته اقتصادی و صنعتی، یاز گشت البرز مرکزی به اشتغالزایی هفت هزار نفر به عنوان نقطه صفر فعالیت‌ها در این شرکت نگریسته شود و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مختلف در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و حل مشکل بیکاری شهرستان سوادکوه که دارای بیشترین نرخ بیکاری استان مازندران است باشد و تغییرات مدیران با نظر کارشناسی و توضیحات لازم به افکار عمومی همراه باشد تا نگرانی بازگشت تفکر تغییرات بدون دلیل مدیران صنعتی و اقتصادی با تغییر مدیران ملی و استانی به وجود نیاید که این تغییرات مدیریتی بدون پشتوانه کارشناسی از مهمترین دلایل رکود شرکت البرز مرکزی از گذشته تاکنون بوده است.

انتهای پیام/86015/س40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول