اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر گرامیداشت هفته دفاع مقدس در فارس:

9 شهید میهمان فارس در منطقه فاو تفحص شده‌اند

دبیر گرامیداشت هفته دفاع مقدس در فارس گفت: 9 شهیدی که در هفته دفاع مقدس در استان فارس تشییع و تدفین می‌شوند، در منطقه فاو تفحص شده‌اند.

9 شهید میهمان فارس در منطقه فاو تفحص شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سردار سرتیپ دوم پاسدار مجتبی مینایی‌فرد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امام خمینی (ره) سال‌ها پیش فرمودند که جنگ ما ابهت ابرقدرت‌ها را شکست و بیداری مسلمانان را در جهان در پی دارد.

وی افزود: سال‌ها پس از آن که امام این سخن را گفت صدق آن را دیدیم و اکنون شاهد هستیم که بیداری اسلامی چگونه کشورهای منطقه را در می‌نوردد.

مسئول ستاد کنگره سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس ادامه داد: اینکه پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ هنوز آهنگ رحیل از جبهه‌ها شنیده می‌شود و هر از چند گاهی شهیدی به آغوش میهن باز می‌گردد دلایل مختلفی دارد که یکی از آن نبود امکان نقل و انتقال در دفاع مقدس است.

مینایی اضافه کرد: اگر چه در روزهای پایانی جنگ فکرهای جوانان این مرز و بوم به منصه ظهور رسید و بسیاری از تجهیزات در داخل کشور تولید شد اما در مقاطعی حتی تجهیزات ضد شیمیایی و کلاه آهنی را برای ایران تحریم کرده بودند.

به گفته وی، بخش بسیاری از نیروهایی که شهید می‌شدند به سبب نبود تجهیزات امکان انتقال پیکرشان به میهن وجود نداشت.

دبیر گرامیداشت هفته دفاع مقدس در استان فارس بیان کرد: پس از پایان جنگ یگان تفحص سپاه تشکیل شد و نیروهای داوطلب به عشق نشاندن گل لبخند بر لبان خانواده‌ای منتظر یا بلاتکلیف به دنبال استخوان و پلاک در مناطق عملیاتی زحمت‌ها کشیدند.

وی خاطرنشان کرد: یگان تفحص سپاه برای پیدا کردن پیکرهای مطهر شهدا از تمام نیروهای حاضر در عملیات‌ مختلف یاری خواست و حتی در تفحص به سبب الزامات اخلاقی و انسانی، تعدادی از اجساد کشته‌شدگان عراقی را نیز به آن کشور تحویل داد.

مینایی تصریح کرد: نوع برخورد بعثی‌ها با شهدا و اسرای ما بسیار تفاوت داشت؛ چنانکه گاه با کندن گور دسته‌جمعی، معدوم کردن پلاک یا ریختن اسید آهک بر روی اجساد امکان شناسایی باقی نگذاشته بودند و این کار آنان برخلاف تمام معاهدات بین‌المللی بود.

این مسئول ادامه داد: در روزهای ماه مبارک رمضان امسال سه تن از تیم تفحص در منطقه طلائیه و عملیات بدر به جستجو پرداختند و این شهدا در منطقه دریاچه نمک در عمق چهار متری زمین پیدا شدند.

500 شهید مفقود در فارس وجود دارد

به گفته وی، در کل 500 شهید مفقود در استان فارس وجود دارد که تلاش شده به تدریج شناسایی و خانواده آنان تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: پیدا شدن پیکر شهدا گاه روزها زمان می‌برد چرا که با وضعیت جدید عراق برای حضور در مناطق عملیاتی باید هماهنگی‌های بسیاری با نیروهای سازمان ملل و گاه آمریکایی انجام شود.

مینایی ابراز داشت: در تفحص اخیر در ماه مبارک رمضان در منطقه فاو 25 شهید شناسایی شدند که یکی از آنان با نام بوده و پس از 28 سال تحویل خانواده‌اش می‌شود.

دبیر گرامیداشت هفته دفاع مقدس در فارس تصریح کرد: شناسایی این شهدا نیاز به فعالیت بسیاری داشت چرا که برخی هویت ندارند و لباس و مدارک آنان فرسوده و معدوم شده اما با آزمایشات مختلف علمی تا حد ممکن شناسایی و مابقی به عنوان شهید گمنام در استان‌های کشور توزیع می‌شوند.

انتهای پیام/2448/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول