اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور گمرکی گمرکات گیلان عنوان کرد

رتبه نخست آستارا در تجارت چمدانی کشور

معاون امور گمرکی گمرکات گیلان از رتبه نخست آستارا در تجارت چمدانی کشور خبر داد و گفت: 37 میلیون دلار حجم تجارت چمدانی گمرک است.

رتبه نخست آستارا در تجارت چمدانی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یوسف ابراهیمی ظهر امروز در جمع فعالان اقتصادی گیلان قوانین و وظایف گمرکات را تشریح کرد و وضعیت سرمایه‌گذاری در آنها را مورد بررسی قرار داد.

*گمرک مسئول اعمال حاکمیت در اجرای قانون امور گمرکی است

وی گمرک جمهوری اسلامی ایران را مسئول اعمال حاکمیت دولت در اجرای قانون امور گمرکی و اعمال سیاست‌های دولت در زمینه صادرات و واردات، ذکر کرد.

این مسئول، پیش‌بینی و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرا و استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیز اماکن گمرکی به ابزارهای پیشرفته برای افزایش کارایی و بهبود انجام تشریفات گمرکی، را از دیگر وظایف گمرک نامید.

وی تصریح کرد: در گمرک تمهیدات لازم برای تسهیل امور تجاری، تشویق صادرات، گسترش عبور کالا، حداکثر توان خود را برای اجرایی شدن گمرک نوین به‌کار گرفته است.

*تأمین بخشی از درآمدهای دولت از عوارض گمرکی

ابراهیمی با اشاره به اینکه دولت بخشی از درآمدهای خود را از مالیات‌های غیرگمرکی مانند عوارض گمرک کسب می‌کند، یادآور شد: گمرک تابع وزارت امور اقتصاد و دارایی است.

وی با تصریح بر اینکه گمرک در گذشته وزارتخانه بود و اکنون تابع وزارتخانه شده است، یادآور شد: گمرک بخشی از اعمال سیاست‌های تجاری و مالی را به‌عهده دارد.

معاون امور گمرکی گمرکات گیلان اعمال حاکمیت، الزامات فنی و تسهیل تجارت را جزو وظایف گمرک ذکر کرد و افزود: شرایط باید مناسب با حجم فعالیت برای انجام امور مهیا شود.

وی، اعمال سیاست‌های دولت در امر واردات و صادرات و ترانزیت، تشخیص و ارزش‌گذاری وصول گمرک، انجام تشریفات قانونی، تحویل و ترخیص کالای گمرکی را از دیگر وظایف گمرک برشمرد.

*کنترل و نظارت گمرک بر کالای وارداتی و ترانزیت داخلی و خارجی

ابراهیمی، خاطرنشان کرد: کنترل و نظارت بر امر ورود کالا و ترانزیت داخلی و خارجی را از دیگر وظایف گمرک ذکر کرد و یادآور شد: اجرای قوانین بازارچه‌های مرزی و اعمال مقررات گمرکی درباره معافیت‌ها جزو وظایف مهم گمرک است.

وی مقابله با قاچاق کالا، ضبط کالای تشخیصی و فراهم کردن شرایط لازم برای جانمایی پنجره واحد تجاری را از جمله وظایف دیگر گمرک ذکر کرد.

این مسئول، با تأکید بر آموزش کارکنان گمرک، تصریح کرد: گمرک انزلی بالاترین رتبه در حوزه آموزش کارکنان را دارد.

وی، درباره قوانین سرمایه‌گذاری خارجی گمرک متذکر شد: گمرک در این زمینه مقرراتی دارد که می‌تواند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را تسهیل کند.

*حمل سالانه 80 دلار کالای وارداتی همراه مسافر

ابراهیمی، با اشاره به کالای همراه مسافر، یادآور شد: هر مسافر در سال می‌تواند به ازای 80 دلار کالای وارداتی را به همراه داشته باشد.

وی، اضافه کرد: برای حمایت از کالای داخلی در بحث تجارت چمدانی اعمال نظارت می‌کنیم.

معاون امور گمرکی گمرکات گیلان بزرگ‌ترین مزیت گمرک انزلی را قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال‌ـجنوب عنوان کرد و گفت: بزرگ‌ترین مزیت این کریدور ترانزیت سوخت است که می‌تواند درآمدزایی داشته باشد و گمرک در این زمینه مشکلی ندارد.

*رتبه نخست آستارا در تجارت چمدانی کشور

وی آستارا را در بحث تجارت چمدانی دارای رتبه نخست کشوری دانست و تصریح کرد: 37 میلیون دلار تجارت چمدانی استان است اما این امر نمی‌تواند اهداف بلند مدت ما را محقق کند.

ابراهیمی، درباره میزان کم و یا زیاد تجارت چمدانی، خاطرنشان کرد: مقررات شرایط کشور می‌تواند مقدار تجارت چمدانی را کاهش و یا افزایش دهد.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار در اختیار گمرک است، یادآور شد: گمرک رتبه خوبی در فراهم شدن فضای کسب و کار کسب کرده و شرایط را بهبود می‌دهد.

*حمایت گمرک از تولید داخلی

این مسئول با تشریح بسته حمایتی گمرک در سال جاری، متذکر شد: بسته حمایتی شامل دو بخش است که در بخش نخست به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده تا در پرداخت حقوق ورودی، به واحدهای تولیدی تسهیلات اعطا کنند.

وی، ترخیص کالا با اخذ ضمانت‌نامه بانکی، اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی، معافیت ماشین‌آلات خط تولید از پرداخت حقوق ورودی، استرداد حقوق ورودی مواد اولیه و تجهیزات وارداتی واحدهای تولیدی، اخذ تضمین بیمه‌ای را از جمله تسهیلاتی عنوان کرد که گمرکات در امسال برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی ارائه می‌کنند.

ابراهیمی، بخش دوم بسته حمایتی از تولید، را ایجاد سرویس ارزیابی ویژه برای واحدهای تولیدی، اولویت در ایجاد انبارهای اختصاصی برای واحدهای تولیدی و کاهش برخی مراحل ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی، ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدایت اظهارنامه وارداتی واحدهای تولیدی و صادرکنندگان نمونه به مسیرهای سبز و زرد، ترخیص بدون وقفه کالای وارداتی واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی خوشنام معرفی شده و... از جمله تسهیلاتی است که گمرکات در سال جاری به واحدهای تولیدی اعطا می‌کند.

*قرار گرفتن 40 درصد کالای گمرک انزلی در مسیر سبز

به گفته معاون امور گمرکی گمرکات گیلان، 40 درصد کالای گمرک انزلی در مسیر سبز قرار دارد.

وی با اشاره به مزیت‌های منطقه آزاد انزلی، توجه به نقش منطقه آزاد و آسیب‌شناسی در این راستا را مهم خواند و تصریح کرد: باید از فرصت وجود منطقه آزاد در گیلان نهایت استفاده برده شود.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول