اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی مراکز بی‎کیفیت دانشجوی بی‎کیفیت تربیت می‎کنند؛

از متحدالشکل شدن لباس دانشجویان تا فقدان متولی آموزش عالی در گلستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان از فقدان متولی آموزش عالی در استان انتقاد کرد.

از متحدالشکل شدن لباس دانشجویان تا فقدان متولی آموزش عالی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، همه می‎دانیم که مراکز آموزش و تربیت، به شخصیت افراد شکل می‎دهند و در نهایت این نیروی انسانی است که سرنوشت جامعه را رقم می‎زند، دشمن نیز از همین نقطه، راه دشمنی در پیش گرفته و با حرکتی خزنده و بدون سر و صدا، فرهنگ غرب را به کشوری که پرچمدار اسلام است نفوذ داده است.

حال باید هر کس در هر مسئولیتی که قرار گرفته خودش را مکلف بداند و برای معضلات فرهنگی که دامن‎گیر جامعه شده راه‎حلی بیندیشد، نباید بگذاریم انحراف از جامعه به دانشگاه کشیده شود لذا متولیان باید در رفع هر گونه انحراف در محیط تعلیم و تربیت بکوشند چراکه نجات کشور بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

رسالت اساتید دانشگاه آنقدر موثر و ارزشمند است که می‎تواند انسانِ پرورش یافته در دامان خانواده را هدایت به خوبی‎ها و یا به ضلالت و گمراهی رهنمون کند که البته این مهم، بسته به شناخت اساتید نسبت به وظایف خود متفاوت جلوه می‎کند.

از این رو خبرگزاری فارس تصمیم گرفت تا در زمینه وضعیت فرهنگی دانشگاه، گفت‎وگویی با حسین عجم‎نوروزی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان ترتیب دهد آنچه می‎خوانید ماحصل این گفت‎وگو است:   

فارس: به نظر شما برنامه‎های فرهنگی در دانشگاه توانسته دانشجویان را جذب کند؟

عجم‎نوروزی: نمی‎توان خط و مرزی از نظر فرهنگی بین دانشگاه، ادارات، مدارس و جامعه قائل شد زیرا دانشگاه نیز قسمتی از جامعه است و شرایط این امر وجود ندارد که از نظر فرهنگی کاملاً دانشجویان را منفک از شرایط فرهنگی جامعه بدانیم اما برنامه‎های دانشگاه تعداد زیادی را تحت‎تاثیر قرار می‎دهد و تاثیرگذار است.

فارس: آیا دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در زمینه «متحدالشکل شدن فرم دانشجویان» برنامه‎ای دارد؟

عجم‎نوروزی: ما به عنوان یک واحد دانشگاهی به تنهایی نمی‎توانیم این کار را انجام دهیم چون این اقدام یک عزم ملی و یا حداقل استانی را می‎طلبد تا در این زمینه ورود کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی در زمان مدیریت قبلی معتقد بود که پوشش دانشجویان را محیطِ شهر تعیین می‎کند، بدین معنی که اگر دانشجویان در شهری که اغلب بانوان آن از چادر استفاده می‌کنند تحصیل می‎کنند بایستی از همین نوع حجاب استفاده کنند تا محیط آنجا را تحت تاثیر قرار ندهند.

ما نیز در دانشگاه به دنبال این هستیم که وضعیت ظاهری دانشجو متناسب با شأن دانشگاه باشد، اگر کسی از درِ دانشگاه خارج شود و پوشش مناسبی نداشته باشد باید مسئولان متولی دانشگاه پاسخگو باشند.

مستحضر هستید کار فرهنگی در کوتاه‌مدت جواب نمی‎دهد به دلیل اینکه حرکتِ کُند و بطئی دارد.

فارس: نیاز‌های فرهنگی دانشجویان باید در قالب چه برنامه‌هایی ارائه شود تا استقبال بیشتری از حجاب و مسائل پیرامون آن صورت بگیرد؟

عجم‎نوروزی: معتقدم کار فرهنگی باید با برنامه باشد چراکه حساسیت خاصی دارد اگر در نهادینه کردن فرهنگ حجاب یک حرکتِ غلط صورت بگیرد، جواب معکوس حاصل می‎شود.

پوشش لباس فقط در برخی بانوان وضعیت بدی ندارد بلکه در آقایان نیز این معضل دیده می‎شود لذا این حساسیت نباید در آقایان کمتر از بانوان باشد.

شاید بزرگترین مشکل استان گلستان در بخش آموزش عالی، نداشتن متولی استانی باشد. گسترش مراکز آموزش عالی در استان متاسفانه در سال‌های اخیر به صورت لجام‌گسیخته انجام شده است به همین دلیل برنامه فرهنگی در دانشگاه‎های کشور و استان که بایستی در یک راستا انجام بگیرد متاسفانه هماهنگ نیست و متاسفانه برخی از موسسات آموزش عالی با کمترین امکانات تشکیل شده‎اند لذا نمی‎توان توقع داشت که در زمینه فرهنگی بتوانند موثر واقع شوند، این موسسات از فضای آموزشی و نیروی انسانی به حد کافی برخوردار نیستند لذا نمی‎توانند در بخش فرهنگی موفق عمل کنند و این دسته از موسسات کار دیگران را نیز عقیم می‎گذارند.

بنابراین تا زمانی که برای آموزش عالی به طور عام خط و مشی تعریف نشود نمی‎توان به تاثیرگذاری سریع برنامه‎های فرهنگی امیدوار بود.

فارس: با توجه به مباحثی که مطرح شد دانشگاه آزاد گرگان نیز با برخورداری از امکانات مناسب هنوز نتوانسته آنطور که باید در عرصه فرهنگی کارنامه خوبی داشته باشد بنابراین داشتن امکانات و یا فقدان آن زمینه اثرگذاری را تعیین نمی‎کند، آیا این موضوع را قبول دارید؟

عجم‎نوروزی: نه اینطور نیست؛ برنامه‎های فرهنگی دانشگاه در قالب تشکل‎های مختلف و متولیان فرهنگی مثل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دفتر فرهنگ اسلامی، بسیج دانشجویی، انجمن‎های علمی و تشکل‎های دانشجویی همواره در حال اجراست و برنامه بر این است تا بدین وسیله از به وجود آمدن معضلات فرهنگی در دانشگاه جلوگیری شود و این مهم با توجه به فضای آموزشی، فرهنگی و برخورداری از نیروی انسانی آموزش دیده تا حدود زیادی محقق شده است.

در این زمینه دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان از کلاس‎های مختلف فوق برنامه فرهنگی، مثل قصه‎نویسی، عکاسی، خطاطی و .... بهره‎مند می‎شوند و دراین راستا طیف زیادی از دانشجویان از این امکانات استفاده می‎کنند.

فارس: به نظر شما اساتید چه نقشی در ایجاد فضای فرهنگی و جایگاه آن در دانشگاه دارند؟

عجم‎نوروزی: اساتید برای دانشجویان به عنوان الگو مطرح هستند توصیه‎هایی که در کلاس‎ها به دانشجویان می‎دهند تاثیر زیادی روی دانشجویان می‎گذارد، معتقدم در مقام عمل نیز رفتار و منش اساتید می‎تواند در وقت‎شناسی، درستکاری، وجدان کاری و رعایت شئونات بسیار موثر واقع شود چراکه همه اینها می‎تواند در ایجاد فضای فرهنگی دانشگاه نقش‌آفرین باشد.

از همکاران خود انتظار دارم تا از این فرصت به شایسته‎ترین شکل استفاده کنند و بدین ترتیب تلنگری به دانشجویان وارد کنند تا شاهد اتفاقات مبارکی در زمینه فرهنگی باشیم.

فارس: در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی چه انتظاری از وزارت علوم دولت یازدهم دارید؟

عجم‎نوروزی: ساماندهی وضعیت دانشگاه‎ها بزرگترین درخواست جامعه دانشگاهی از وزارت علوم دولت تدبیر و امید است، این معضل در گلستان به خصوص شهر گرگان بیشتر به چشم می‎خورد و انتظار است تا وزارت علوم به این آشفته بازار آموزش عالی سر و سامان دهد.

ما سوالمان این است چرا باید هر کسی اراده کند بتواند یک ساختمان دو طبقه را تبدیل به دانشگاه کند پس شأن دانشگاه چه می‎شود چرا باید هر سازمان و مرکزی که 50 نفر بیمه‎گذار دارد بتواند دانشگاه راه‎اندازی کند اینجاست که دیگر در این وضعیت نمی‎توان مشکلات فرهنگی دانشجویان را فقط با کار فرهنگی در دانشگاه‌های بزرگ به تنهایی حل کرد چراکه تعدد مراکز آموزش عالی بحث نظارت را کمرنگ می‎کند و فعالیت دانشگاه‎های اصلی را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد.

انتظارمان از وزارت علوم در دولت جدید این است که وضعیت این مراکز متنوع و جور واجور را ساماندهی کند، یکسری مراکز را تجمیع، یکسری مراکزی را که امکانات و شرایط لازم را ندارند و حتی در وقت تعیین شده نیز نتوانسته‎اند بر این نقیصه فائق شوند را حذف و بر این اوضاع ناخوشایند، نظارت جدی داشته باشد چراکه در مراکز بی‎کیفیت یقیناً دانشجوی بی‎کیفیت تربیت خواهد شد.

ما معتقدیم بزرگترین سرمایه یک سازمان و جامعه، نیروی انسانی است لذا چگونه می‎توان با این وضعیتی که در پیش گرفته شده جامعه را از چنین نیروی انسانی منتفع ساخت.

امیدوارم در دولت تدبیر و امید هرچه سریعتر ساماندهی آموزش عالی انجام شده و شاهد روزهای خوش فرهنگی در دانشگاه‎ها و بالطبع در جامعه اسلامی باشیم.

============

مصاحبه زهره رجبی

============

انتهای پیام/83001/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول