اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کوله‌هایی که بر دوش نحیف فرزندان سنگینی می‌کند

با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، فرزندانمان کوله‌هایی را با خود حمل می‌کنند که بر دوش نحیف آنها سنگینی می‌کند، پس استفاده از کیف و کوله استاندارد در این زمینه امری لازم و ضروری است.

کوله‌هایی که بر دوش نحیف فرزندان سنگینی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با پایان یافتن روز‌های آخر تابستان بازار خرید و برنامه‌ریزی مدرسه داغ می‌شود که در این میان خرید یک کیف استاندارد برای جلوگیری از ابتلا به درد‌های ساختار قامتی، بسیار مهم است.

برای اکثریت بچه‌هایی که وارد بازار می‌شوند تا لوازم مدرسه خود را به کمک والدین تهیه کنند فقط جنبه ظاهری وسایل مهم است.

کوله‌پشتی، کیف و کفش باید استاندار‌د بوده و با توجه به سن فرزندان انتخاب شود تا باعث آسیب به سلامتی فیزیکی و جسمی، ستون فقرات، قوسی کمر، مشکلات عضلاتی و قامتی را به ساختار بدنی دانش‌آموزان نشود.

کوله‌پشتی، یکی از مهم‌ترین وسایل دانش‌آموزان است که گرچه نگاه به خرید این نوع کیف بسیار ساده است اما باید بدانیم که برای خرید آن باید از کارشناسان ورزشی و متخصصان طب فیزیکی و معلم ورزش دانش‌آموزان کمک گرفته شود.

اگر در خرید کوله‌پشتی یا کیف اشتباه کنیم در طول سال تحصیلی با شکایت درد شانه و کمر و ستون فقرات، خم شدن قامت کلی دانش‌آموز و ... روبرو می‌شویم که باید هزینه‌های گزافی را برای سلامتی دانش‌آموز بپردازیم.

تا چند سال پیش، کلاس و ساعات ورزش به دروس مختلف دیگر اختصاص پیدا می‌کرد که درس تربیت بدنی را به یک درس در حاشیه و کم‌اهمیت تبدیل کرده بود و در این میان نیز خبری از طرح‌های آموزش و پرورش برای سنجش مشکلات فیزیکی و جسمی دانش‌آموزان نبود اما خوشبختانه به تازگی شاهد برنامه‌ریزی دقیق برای ساعات ورزش دانش‌آموزان و اجرای طرح‌های مختلف تحصیلی برای پایه‌های مختلف ورزشی هستیم تا از سنین پایین به مشکلات دانش‌اموزان رسیدگی و با کمک والدین نسبت به رفع ان اقدام کنند.

 

در همین بحث در خصوص خرید کیف استاندارد و مشکلات ساختار قامتی دانش‌آموزان با معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم:

مشورت با معلم ورزش دانش‌آموزان ساده‌ترین راه پیشگیری از مشکلات ساختار قامتی

عبدالله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: توصیه‌ها را می‌توانیم انجام دهیم اما هیچ کس به اندازه والدین نمی‌تواند در مسئله خرید کیف استاندارد و وسایل با کیفیت دقت کافی داشته باشد.

وی بیان داشت: در بحث خرید لوازم و پوشاک مدرسه فرزندان، فقط به علایق آنها توجه می‌شود و در بعضی موارد نیز قیمت هم مورد توجه قرار می‌گیرد، اما متأسفانه نوع تجهیزات و وسایل خریداری شده برای دانش‌آموزان مورد غفلت است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش  ادامه داد: والدین باید به این مسئله واقف باشند که شکل جسمی و بدنی دانش‌آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی در حال شکل‌گیری است پس باید با خرید وسایل استاندارد مانع از بروز مشکل برای آنها شویم.

 وی تصریح کرد: والدین برای جلوگیری از مشکلات ساختار قامتی دانش‌آموزان با مراجعه به مدارس و مشورت گرفتن از معلم ورزش می‌توانند کیف مناسبی را برای فرزند خود خریداری کنند.

جعفری یادآور شد: البته زمانی که مسائل و مشکلات جسمی دانش‌آموزان جدی‌تر می‌شود نیز می‌توان از متخصصان طب فیزیکی راهنمایی خواست تا مانع از تشدید مشکل شوند.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از کیف‌های استاندار برای فرزندان گفت: حال فرقی نمی‌کند که این کیف، کوله پشتی باشد یا کیف دستی.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش همدان با اشاره به استفاده دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌هایی که تا پایین کمرشان می‌رسد و یا کوله پشتی‌هایی که تک‌بند و یک‌طرفه هستند، ابراز داشت: در مورد نحوه حمل و استفاده از این کوله‌ها باید دقت شود زیرا وزن سنگینی را به یک سمت بدن وارد می‌کنند که پیامد‌های آن در آینده نزدیک و با مشکلات فیزیکی و جسمی خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: مسئله دیگر میزان حجم و باری است که دانش‌آموزان با این کیف‌ها حمل می‌کنند که اثرات سوء بر اسکلت ستون فقرات و قوسی کمر آن‌ها خواهد گذاشت.

جعفری به وظیفه مسئولان آموزش و پرورش پرداخت و گفت: مسئولان آموزش و پرورش نیز باید با برنامه دقیق، حجم کتاب‌هایی که توسط دانش‌آموزان حمل می‌شود را کم کنند.

کیف غیر استاندارد عامل مشکلات ستون فقرات و قوسی کمر

رئیس تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش نیز در این خصوص اظهار داشت: سال گذشته طرحی به نام طرح «ساختار قامتی» با شعار «یک روز بدون کیف» در همدان اجرا شد که بسیار خوب و جالب توجه بود.

مجید حمدیه تصریح کرد: بعضی‌ از کشور‌های پیشرفته، تمام روز‌ها را بدون کیف تبدیل کردند که امیدواریم در آینده نزدیک به این سمت برویم که دانش‌آموزان بدون کیف به مدرسه بروند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر اوقات شاهد هستیم به دلیل عدم توجه والدین، بچه‌ها به دلیل اضطراب و استرس، هر روز تمام لوازم و کتاب‌ها را با خود به مدرسه می‌برند که این درست نیست.

رئیس تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش همدان ابراز داشت: در برخی مواقع می‌بینیم دانش‌آموزی که خودش 17 کیلو است یک کیف چندکیلویی را حمل می‌کند.

وی افزود: افراد باید 10 درصد وزن بدن خود، نسبت به حمل وسیله اقدام کنند در غیر این صورت، ضربه‌های فیزیکی و جسمی بدی را به بدن وارد می‌کند.

حمدیه با اشاره به استفاده از کیف غیر استاندارد و ایجاد مشکلات فیزیکی و ساختاری در دانش‌آموزان عنوان کرد: نحوه حمل کیف، خود کیف، حجم بار موجود در کیف باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: بهترین کار در خرید کیف استاندارد این است که والدین ارتباط مستمری با مربیان تربیت بدنی در مدارس داشته باشند.

رئیس تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره طرح ساختار قامتی بیان داشت: این طرح که در سالیان گذشته اجرا می‌شد به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود که سعی کردیم برای نخستین بار در استان، این طرح را به صورت اجبار و بدون هزینه یا حداقل هزینه برای اولیا انجام دهیم.

وی افزود: هدف‌گذاری ما برای این طرح نزدیک به 100 درصد بود که تاکنون 55 درصد از دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی، معادل 12 هزار نفر، مورد سنجش طرح ساختار قامتی قرار گرفتند.

حمدیه با بیان اینکه مشکل ساختار قامتی دو نوع است، در تشریح این مطلب ابراز داشت: یکی عادت مربوط به فقر عضلات و انعطاف‌پذیری است که با ورزش حل می‌شود و نوع دوم آن ژنتیکی است که برای رفع آن باید به متخصص مراجعه کرد.

یکی از والدین دانش‌آموزان با ابراز خرسندی از اجرای طرح ساختار قامتی، از مسئولان تربیت بدنی آموزش و پرورش برای اجرای این طرح تشکر کرد.

فاطمه بیاتی عنوان کرد: این طرح باعث شده تا والدین نسبت به مشکلات جسمی فرزندانشان آگاه شوند چه بسا که یک بچه‌ای چند سال با مشکل مواجه بوده و والدین او از این مسئله خبر نداشتند اما با سنجش این طرح از مشکل فرزندشان آگاه و به موقع نسبت به درمان آن اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان‌های گذشته که چنین طرح‌هایی نبود مشکلات کوچک جسمی در آینده به مشکل بزرگی تبدیل می‌شد که دیگر نمی‌شد در بزرگسالی برای آن کاری انجام داد.

در پایان باید بگوییم والدین می‌توانند با خرید یک کیف یا کوله‌پشتی استاندارد، سال‌های سال سلامتی را به فرزندانشان هدیه دهند، پس مشاوره گرفتن از کارشناسان امر در این زمینه امری لازم و ضروری است.

==========

فاطمه جانی

=========

انتهای پیام/89007/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول