اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

حضور سفرای 30 کشور در جشنواره فرهنگ اقوام ایران‎زمین در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: سفرای بیش از 30 کشور فارسی زبان و همسایه در جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در این استان حضور خواهند داشت.

حضور سفرای 30 کشور در جشنواره فرهنگ اقوام ایران‎زمین در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی در جلسه ستاد برگزاری هفتمین جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین، اظهار داشت: هفتمین جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین از هشتم لغایت 11 مهرماه  با حضور سفرا، هنرمندان و صنعتگران داخلی و خارجی و میهمانان ویژه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: فرهنگ و تاریخ ملت‎ها نقش به سزایی در شکل‎گیری هویت ملی آن دارد، نمادهای تاریخی را می‎توان به عنوان بخشی از ثمره فرهنگ دانست که پاسداری از آن می‎تواند در شکل‎گیری هویت ملی و منطقه‎ای هر سرزمینی نقش اساسی ایفا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی کشورها، در می‎یابیم که توجه و ارج نهادن به آثار و ارزش‎های فرهنگی و باستانی هر ملتی موجب تعالی و ارتقای فرهنگی آن ملت می‎شود چرا که تاریخ نشان داده است ملت‎هایی که دارای سابقه فرهنگی و تاریخی کهـن هستند در معرض تهاجم فرهنگی مصون مانده و کمتر دستخوش تطور و دگرگونی شده‎اند. وی ادامه داد: هرچند در قرن بیست و یکم، قرن تحول عظیم در عرصه ارتباطات، مشاهده می‎شود و برخی از بنیان‎های تاریخی- فرهنگی ملت‎ها دستخوش تغییر و تحول شده اما عنایت به این بنیان‎ها امری اجتناب‎ناپذیر و از ضروریات ملت‎ها است.

عباسی یادآور شد: ایران سرزمینی است در برگیرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامی که در عین تنوع و تفاوت‎های بسیار در چارچوب مرزهای فرهنگی این سرزمین آن چنان بهم آمیخته‎اند که واحد منسجمی به نام هویت ملی ایرانی را تشکیل داده‎اند.

استان گلستان وجود انبوه جاذبه‎های اکوتوریسم است

وی افزود: استان گلستان نیز، از این امر مستثنی نیست وجود انبوه جاذبه‎های اکوتوریسم (که استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است) یادمان‎هایی چون گنبدقابوس که به ثبت جهانی رسیده و برج رادکان، خرابه‎های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست و برای نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی 7 هزارساله استان را نمایان می‎کند از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: از جمله شیوه‎ها و روش‎های پاسداری از فرهنگ و آثار تمدنی این سرزمین می‎توان به برگزاری جشنواره‎های مختلف اشاره کرد که ضمن آن اقوام کشور به معرفی و عرضه داشته‎های فرهنگی و قومی خود بپردازند تا بدین وسیله گوشه‎هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی معرفی شود.

عباسی افزود: از همین رو برگزاری جشنواره‎ایی تحت عنوان جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین می‎تواند اهداف فوق را برآورده سازد جشنواره فرهنگ اقوام یک موقعیت ترویجی است که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‎گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ‎های قومی و منطقه‎ای به ویژگی‎های خاص مناطق نیز توجه شود. ماهیت اصلی جشنواره فراهم ساختن شرایط برای بسط و گسترش فرهنگ‎های مختلف ایرانی برای تحقق هدف‎های ترویجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری است.

برگزاری این جشنواره موجبات نشاط اجتماعی می‎شود

رئیس ستاد برگزاری این جشنواره افزود: برگزاری این جشنواره موجبات نشاط اجتماعی در سطح جامعه و همبستگی و وحدت بیشتر اقوام استان و کشور را فراهم می‎آورد.

به گفته وی، تفاوت‎ها و علایق قومی که حاصل گوناگونی فرهنگی و اجتماعی ایران است در چنین جشنواره‎هایی بیش از پیش خود را نشان می‎دهد که همین امر بر اهمیت آن می‎افزاید.

عباسی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به برپایی موفق جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در سال‎های پیش و استقبال گسترده مردم و مسئولان از این جشنواره، امسال نیز این جشنواره بر پا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: برگزاری این جشنواره در تقویم مناسبت‎های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام استان گلستان است و درصدد هستیم این جشنواره را در سطح بین‎المللی ثبت کنیم.

رئیس ستاد برگزاری هفتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین اضافه کرد: در این دوره سفرای بیش از 30 کشور از کشورهای هدف گردشگری، فارسی زبان و کشورهای همسایه و غرفه‎های صنایع دستی کشورهای خارجی و همسایه شامل افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و عراق و الجزایر و... حضور خواهند داشت.

برپایی همایش فرهنگ ریش‎سفیدی در اقوام ایران زمین

وی با اشاره به بخش‎های مختلف این جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره شامل نمایشگاه صنایع دستی و جاذبه‎های گردشگری، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه‎های زندگی اقوام، مراسم آیینی و موسیقی اقوام، و برنامه های تور گردانی است و همچنین همایش فرهنگ ریش‎سفیدی در اقوام ایران زمین و سمینار یک روزه گردشگری روستایی و توسعه پایدار نیز در این ایام برگزار خواهد شد.

عباسی گفت: در بخش موسیقی‌ و آیین‎های محلی اقوام ایرانی نیز گروه‎های گلستانه، قزاق، ذکر خنجر و رقص ترکمن، گروه موسیقی کتول، بوشهر، خوزستان، گیلان،مازندران، چهارمحال و بختیاری،ایلام و تربت‎جام به اجرای برنامه پرداخته و همچنین  گروه‎های موسیقی و آیینی خراسان‎شمالی، خراسان‎جنوبی، سمنان، آذربایجان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، اردبیل، فارس، کردستان، لرستان و شهمیرزاد از دیگر گروه‎های موسیقی است که در این دوره می‎نوازند.

برپایی 20 غرفه سوغات استان‎ها

وی تصریح کرد: از دیگر محورهای این جشنواره، معرفی و نمایش صنایع دستی و سوغات است که 20 غرفه سوغات استان‎ها و همچنین غرفه سوغات و آش و  غرفه جاذبه‎های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری نیز به معرفی سوغات و جاذبه‎های گردشگری خود خواهند پرداخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان یادآور شد: 16 سیاه چادر اقوام ایرانی شامل سیاه چادر عشایر استان گلستان، آلاچیق محلی گلستان، طبیعت استان گلستان،  آلاچیق ترکمن، سیاه چادر اردبیل، ایلام، خوزستان، قشقایی، چهار محال و بختیاری در این جشنواره برپا خواهد شد.

انتهای پیام/2307/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول