اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت:

عملیات مروارید اقتدار دریایی ایران را تثبیت کرد

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت گفت: عملیات‌های غرورآفرین مروارید، اشکان و شهید صفری، خلیج‌فارس را از لوث وجود دشمن بعثی پاک کرد و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران را به تثبیت رساند.

عملیات مروارید اقتدار دریایی ایران را تثبیت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر دریادار دوم تورج حسنی‌مقدم ظهر امروز به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس پرداخت.

وی با اشاره به آغاز هفته جنگ تحمیلی اظهار کرد: 31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی از طرف رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

این مسئول، دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این مرز و بوم را یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت خواند.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس مانند نگینی تابناک تا همیشه زمان بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد.

حسنی‌مقدم، دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه‌جانبه دشمنان اسلام را در تاریخ افتخار آفرینی مبارزات حق‌طلبانه یک ملت سترگ، فروزان خواند.

*پایداری اسلام برخاسته از روح وحدت بود

وی، افزود: پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود در سایه هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی‌ حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و موجب احیای مکتب سازنده و نهضت‌های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد.

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف سیاسی، ‌نظامی، اجتماعی، فرهنگی و ... توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زند و تحلیل‌های مادی دنیا پرستان را نقش بر آب کند.

به گفته وی، حادثه بزرگ دفاع مقدس بدون تردید در یاد ملت ایران می‌ماند و غرور و سرافرازی و حماسه‌آفرینی را در نسل‌های بعد بر جای می‌گذارد.

حسنی‌مقدم به نقش نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حفاظت از منافع کشور و تأمین امنیت خطوط مواصلاتی صادرات و واردات کشور و مسدود کردن معابر و خطوط مواصلاتی دشمن بعثی را در طول هشت سال دفاع مقدس به‌عهده داشت.

*عملیات مروارید اقتدار ایران را در خلیج فارس تثبیت کرد

وی اضافه کرد: نیروی دریایی با انجام عملیات‌های غرورآفرین مروارید، اشکان و شهید صفری و حضور مقتدرانه در گشت‌های دریایی و اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتی توانست خلیج‌فارس را از لوث وجود دشمن بعثی پاک کرده و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران را در آنجا تأیید و تثبیت کند.

به گفته این مسئول، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز تهاجم سراسری دشمن ضمن صدور نخستین اعلامیه بین‌المللی دریایی مبنی بر اعلام ضوابط و محدودیت‌های تردد در خطوط کشتیرانی به منظور اعمال محاصره دریایی کشور متجاوز عراق برای حضور مستقیم در صحنه و اعمال کنترل و فرماندهی موثر قرارگاه مقدم دریایی با نام نیروی رزمی 421 را در بندر بوشهر تشکیل داد. 

وی در تشریح عملیات مروارید، تصریح کرد: در این عملیات جسورانه ناوچه پیکان از نیروی دریایی ایران با حمله به عمق آبهای عراق و تصرف و انهدام دو سکوی مهم البکر و الامیه و به غنیمت گرفتن تمام تجهیزات موجود در آن اسکله‌ها و سرنگون کردن 13 هواپیمای جنگی و چهار فروند ناوچه و تعدادی از شناورهای جنگی عراق، درسی فراموش نشدنی به دشمنان ایران داد که تا همیشه تاریخ کسی حتی فکر حمله به مرزهای آبی ایران را نکند، هر چند در راه بازگشت این ناوچه مورد اصابت موشک‌‌های دوربرد عراق قرار گرفت و تعدادی از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند.

*نبرد 7 هزار نیروی نظامی غربی علیه ناوهای ایران

حسنی‌مقدم افزود: با کمک‌های فراوانی که متحدان صدام در اختیار او قرار دادند سرانجام در سال 1366 آمریکا به همراه متحدانش که در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گرد هم آمده بودند مانند انگلیس، فرانسه، هلند، بلژیک و دیگر کشورهای اروپای غربی به همراه شوروی سابق تصمیم می‌گیرند با اعزام ناوهای هواپیمابر و ناوهای جنگی و اعزام نیروهای نظامی به خلیج فارس، ایران را وادار به تسلیم کنند.

به گفته وی، با این اقدام دنیای استکبار، جبهه‌ای دیگر به وسعت ده ها کیلومتر از بندر جاسک در دریای عمان تا خورعبدالله در انتهای خلیج فارس علیه ایران گشوده شد.

فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی رشت، خاطرنشان کرد: سرانجام اتحاد شوم شیاطین دنیا در خلیج فارس دست به‌کار می‌شوند و با 50 فروند ناو هواپیمابر، ناوچه موشک‌انداز، ناوشکن، رزم‌ناو و نبرد ناو و با استفاده از 7 هزار نیروی نظامی غربی که در این ناو‌ها حضور دارند با به‌کارگیری 90 فروند هواپیمای جنگی فوق مدرن، با کمک نیروی نظامی عراقی و عربی که تعدادشان چند برابر نیروهای ایران است و 610 هواپیمای جنگی عراق در مقابل 200 هواپیمای جنگی و 655 هزار نیروی نظامی ایران آغاز به ایجاد مزاحمت برای ایران می‌کنند.

*انهدام 371 فروند هواپیمای دشمن در دفاع مقدس

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 2887 روز به طول انجامید، یادآور شد: در این جنگ هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از سوی رزمندگان اسلام و 207 روز از سوی ارتش متجاوز بعثی در طول جنگ بود.

به گفته حسنی‌مقدم، در طول دفاع مقدس تعداد 381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و 72 هزار نفر به اسارت نیروهای اسلام در آمدند.

وی متذکر شد: در این هشت سال دفاع مقدس تعداد 371 فروند هواپیما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد.

انتهای پیام/2300/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول