اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد

کم کاری غده تیروئید علت اصلی عقب ماندگی ذهنی در نوزادان

فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از شایع‌ترین علت عقب ماندگی ذهنی در کودکان کم کاری غده تیروئید است که با انجام آزمایش بعد از تولد قابل پیشگیری است.

کم کاری غده تیروئید  علت اصلی عقب ماندگی ذهنی در نوزادان

محمدرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که غده تیروئید چیست و وظیفه این غده در بدن چه است، اظهار کرد: غده تیروئید پروانه‌ای شکل بوده و در قسمت عرضی حنجره در جلو گلو قرار دارد، این غده جزء بزرگ‌ترین غدد اندوکرین بوده وبا هورمونی که ترشح می‌کند فعالیت سوخت و ساز و متابولیک همه سلول‌های بدن را بر عهده دارد و تمام سلول‌های بدن تحت تاثیر این غده است.

وی در ادامه در مورد نشانه‌های کم کاری و پرکاری این غده بیان کرد: این غده هیچگونه علامت اختصاصی به خصوصی ندارد، اما پزشکی که در این زمینه تجربه دارد می‌تواند برخی از این علایم را تشخیص دهد که با توجه به تشخیص پزشک علایم کم کاری، احساس خستگی، پف صورت، یبوست، فشار خون بالا، چربی خون بالا، احساس سرما، خیلی از علایم کند ذهنی و افزایش وزن شایع‌ترین علامت در کم کاری تیروئید است و در پر کار تیروئید لرزش بدن، کاهش وزن، خیرگی چشم، تعریق زیاد، احساساتی شدن و اسهال است.

فوق تخصص غدد آزمایش تیروئید بعد از به دنیا آمدن نوزاد را ضرروری دانست و گفت: کم کاری تیروئید در نوزادان مادرزادی است و خوشبختانه غربالگری از کودکان که سال‌هاست در ایران انجام می‌شود و با توجه از خونی که از پاشنه پای نوزادان گرفته می‌شود، می‌توان تشخیص داد که نوزاد تیروئید دارد یا نه که تشخیص به موقع تیروئید می‌تواند از عقب ماندگی ذهنی در کودکان جلوگیری کند.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا بعضی از کودکان هنگام تولد تیروئید دارند، افزود: تیروئید در کودکان مادرزادی است این غده به طور طبیعی در دوران جنینی باید شکل گیرد، اما در دوران بارداری مادر این غده دچار اختلال شده و به رشد خود ادامه نمی‌دهد و به طور طبیعی شکل نمی‌گیرد و نوزاد در بدو تولد دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌شود که تشخیص و درمان به موقع آن می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد نوزاد و ذهن او داشته باشد.

انتهای پیام/2301/ل20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول