اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با میلاد امام رضا(ع) صورت گرفت

پایان 40 روز شادی و نشاط تابستانی در همدان

با برگزاری جشن میلاد امام رضا (ع) سومین جشنواره 40 روزه تابستانی همدان به کار خود پایان داد.

پایان 40 روز شادی و نشاط تابستانی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، همزمان با عید سعید فطر و از 17 مردادماه 92 استان همدان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و برای نخستین‌بار به همت اداره کل میراث فرهنگی استان بیش از 30 عنوان در 40 روز با برگزاری یک جشنواره شاد و بانشاط کار خود را آغاز کرد.

40 روز شاد و نشاط به بهانه سومین جشنواره تابستانی همدان بود که از ماه‌ها قبل توسط علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری و همکاران وی طراحی و اجرا شد.

در این جشنواره سعی شد تا مسافران و گردشگرانی که همدان را برای سفر تابستانی خود انتخاب کردند، بیشتر و بهتر از برنامه‌های در نظرگرفته استفاده کنند و حجم بالای سفرهای تابستانی امسال موجب شد تا دست‌اندرکاران این برنامه به اهداف خود بسیار نزدیک شوند.

بعد از ماه مبارک رمضان و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی موجب شد تا به دلیل خوش آب و هوا بودن استان همدان شاهد حضور بسیار میهمان و مسافران از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگرانی از کشورهای مختلف باشیم که از نظر آماری به گفته مسئولان میراث فرهنگی از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

*افتتاحیه در کنار بوعلی‌سینا و ذکر نام از میرسیدعلی همدانی

آغازگر این جشنواره 40 روزه همزمان با شب عید سعید فطر در جوار آرامگاه حجت‌الحق بوعلی‌سینا برگزار شد که طی آن ضمن برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معرفی شهر و استان همدان از پوستر پاسداشت میرسیدعلی همدانی که برای نخستین بار به میزبانی همدان برگزار خواهد شد رونمایی شد.

*رژه موتورسواران با حمل پرچم جشنواره

در نخستین هفته برگزاری جشنواره تابستانی به همت هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان بیش از 50 موتورسوار حرفه‌ای با موتورهای پرشی و مسابقه‌ای با حامل پرچم‌های منقش به آرم جشنواره با عبور از خیابان‌های شهر همدان و حضور در اماکن گردشگری مانند آرامگاه بوعلی و باباطاهر، گنبد علویان، امام‌زاده عبدالله و تپه هگمتانه شور و حال خاصی را در همدان به راه‌ انداختند که در نهایت در میدان آرامگاه باباطاهر با انجام حرکات نمایش و مهیج موتورسواری به رژه نمادین خود پایان دادند.

*برگزاری بیش از 35 شب جنگ شادی در دامنه الوندکوه و گنجنامه

با مشارکت دهکده تفریحی‌، توریستی و ورزشی گنجنامه همدان 35 شب جنگ شادی در طبقه فوقانی پارکینگ طبقاتی این مجموعه توریستی برگزار شد.

حضور گروه «عموحمید» و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع و بازگو کردن فرهنگ و آداب و رسوم مردم کهن شهر همدان از مهمترین برنامه‌های این جنگ بود که با استقبال خوب مردم و میهمانان و مسافرانی تابستانی همدان مواجه شد.

مشارکت مجموعه رستوران‌های مستردیزی شعبه همدان و همچنین دهکده تفریحی‌، توریستی و ورزشی گنجنامه در تقبل جوایز برای شرکت‌کنندگان مسابقات مختلف در این جنگ باعث شد که میهمانان این برنامه با دست پر از این برنامه فرهنگی هنری خارج شوند.

*جشنواره 20 هزار نفری نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان

با طراحی و برنامه‌ریزی مدیران اجرایی این جشنواره 40 روزه برای همه سنین، برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده بود که برای کودکان و نوجوانان جشنواره نقاشی با توزیع بیش از 20 هزار دفترچه نقاشی که در آن علاقه‌مندان باید یکی از مناطق گردشگری استان یا شهر همدان که از آن دیدن کردند را نقاشی و رنگ‌آمیزی می‌کردند که در پایان به 10 نفر برتر این مسابقه جوایز ارزنده اهدا شد.

*آشنایی با فرهنگ اقوام مختلف ایران در همدان

برگزاری جشنواره اقوام با حضور گروه‌های از استان‌های کردستان، خوزستان، لرستان، گلستان و آذربایجان‌شرقی باعث شد تا مردم و مسافرانی تابستانی با فرهنگ و رقص محلی این پنج قوم ایرانی از نزدیک آشنا شوند.

حضور گروه‌های رقص محلی لری، ترکمن‌صحرا، عرب، کرد و ترک بسیار جذاب و دیدنی بود که بازخورد بسیار مناسب در بین اهالی فرهنگ و هنر همدان و مسافران علاقه‌مند به فرهنگ اقوام دیگر ایران عزیزمان شد.

این برنامه فرهنگی بانشاط بیش از 20 شب در بلوار ارم همدان به طول انجامید.

*برپایی بیش از 100 غرفه عرصه صنایع‌دستی و سوغات استان

مجریان اجرایی این جشنواره برای معرفی بیشتر محصولات ساخت استان و صنایع دستی هنرمندان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین اقدام به برپایی بیش از 100 غرفه با حضور تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی در چهار نقطه آرمگاه بوعلی‌سینا، تپه تاریخی هگمتانه، آرامگاه باباطاهر و همچنین همزمان با اجرای جشنواره اقوام کردند که با استقبال بسیار پرشور مردم بومی و میهمانان تابستانی همدان مواجه شد.

*رژه اتومبیل‌های کلاسیک و قدیمی در شهر

به همت هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان و محمدامین روحی رئیس خوش‌ذوق این هیئت، 40 خودرو سواری قدیمی و کلاسیک در خیابان‌های شهر همدان رژه رفتند و برگزاری سومین جشنواره تابستانی همدانی را به مردم و مسافران یادآوری کردند.

این رژه که به یک اقدام فرهنگی منجر شد رانندگان ضمن عبور از اماکن تاریخی شهر همدان در گلزار شهدای همدان به مقام شهدای این مرز و بوم ادای احترام کردند.

*تجلیل چهره ماندگار در روز همدان/تجلیل ویژه از خانواده شهید «شهید ایرج خرم‌جاه»

تجلیل از چهره‌های ماندگار و مفاخر همدان در حاشیه مراسم بزرگداشت سالروز تولد ابوعلی‌سینا و نیز روز همدان در چهار حوزه خادمان گردشگری، هنرمندان صنایع دستی و زحمت‌کشان حفظ و احیای میراث فرهنگی و هم‌چنین مفاخر علمی، فرهنگی استان همدان برای نخستین‌بار یکی از دیگر برنامه‌هایی بود که به همت اداره کل میراث فرهنگی همدان شکل گرفته و مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر این دیار گردید.

تجلیل از مادر شهید «ایرج خرم‌جاه» به عنوان برجسته‌ترین چهره ماندگار این مراسم بود که با شکوه خاصی توسط مسئولان حاضر در برنامه برگزار شد و تمام میهمانان این مراسم به پاس صبر 27 ساله مادر این شهید چند دقیقه ایستادند و به وی ادای احترام کردند.

*اقامه عزای رئیس مکتب شعیه/برگزاری مراسم مدافعان 2 و 3 در آرمگاه بوعلی

در کنار برنامه‌های شاد و فرهنگی و هنری مدیران مجموعه میراث فرهنگی با همکاری هتل‌ آرین و گروه هتل‌های بین‌المللی باباطاهر در بخش تبلیغات و اطعام و همچنین دفتر نماینده ولی فقیه در همدان و نمازگزاران پارک کودک همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب شعبه دو شب مراسم سخنرانی و عزاداری در جوار آرامگاه ابن‌سینا برگزار کردند.

گنجاندن دو برنامه مدافعان حرم همزمان با این برنامه و یک مراسم مجزا با حضور مهدی سلحشور از مداحان برجسته کشوری از اقدامات شایسته و قابل تحسین دست‌اندرکار مجموعه میراث فرهنگی و مجریان جشنواره تابستانی همدانی بود که در دل شهر همدان مراسم فرهنگی و معنوی را میزبانی کردند.

*برگزاری جشن‌ها و مراسمات دهه کرامت

همزمان با میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و شروع دهه کرامت رویکرد اجرایی سومین جشنواره تابستانی با انجام مراسم و جشن‌های متنوعی هم‌سو شد و تا سالروز میلاد با سعادت سلطان علی بن موسی‌الرضا(ع) این جشن‌ها ادامه داشت.

*اختتامیه شیرین جشنواره سوم  با پخت بزرگترین کماج ایران با وزن 140 کیلوگرم

در شام میلاد امام رضا(ع) در جوار آرامگاه باباطاهر عریان با پخت بزرگترین کماج ایران با وزن تقریبی 140 کیلوگرم توسط تولیدی پذیرش «برادران دوات‌گر» که در نوع خود بی‌نظیر بود پرونده سومین جشنواره تابستانی همدان بسته شد.

ورود بخش خصوصی و طرف قرارداد کردن شرکت‌های تبلیغاتی و مجری به خصوص شرکت رسانه پارسی، مادستان و پروا و حضور خستگی‌ناپذیر امیر زیوری و مرتضی رنجبر به عنوان مجریان این جشنواره‌ برگ برنده‌ای است که برای نخستین‌بار مسئولان میراث فرهنگی همدان آن را تجربه کرده و موفق شدند در یک تعامل مناسب با بخش خصوصی با حداقل هزینه‌ها سومین جشنواره تابستانی همدان را برگزار کنند.

افزایش 20 درصدی ورود مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در تابستان امسال نویددهنده خوبی برای استفاده از قابلیت و توسعه صنعت توریسم در استان همدان با این همه جاذبه فرهنگی، تاریخی است که مسئولان ارشد استان برای فراهم کردن زیرساخت‌های اقامتی مناسب‌تر برای ورود و ماندگاری مسافران تلاش بیشتری داشته باشند.

ماندگاری یک شب در سطح استان همدان که در قبل اتفاق می‌افتاد با فراهم شدن برخی تأسیسات گردشگری و اقامتی به دو یا سه شب افزایش پیدا کرده و این را باید به فال نیک گرفت و در مقاطع پرتردد مسافران و گردشگران که بیشتر از نیمه اول سال و از نوروز تا پایان تابستان محقق می‌شود استفاده بهتری از حضور این تعداد میهمان به استان شود.

مجموعه میراث فرهنگی به عنوان متولی بحث گردشگر به تنهایی توانایی برداشتن این بار سنگین را ندارد و امید است در شش ماهه دوم امسال برای بحث مسافران نوروزی سال 93 مجموعه مدیریت ارشد استان با فراخوان بین دستگاهی و استفاده از قابلیت لازم در سطح استان در رونق بخش گردشگری تأثیرگذار باشد.

-----------------------------

گزارش: فرشید گل‌محمدی

-----------------------------

انتهای پیام/89020/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول