اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی خبر داد

فعالیت 71 مدرسه با کمتر از 4 دانش‌آموز در آذربایجان شرقی

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی از وجود 71 مدرسه روستایی با یک تا چهار دانش‌آموز در استان خبر داد.

فعالیت 71 مدرسه با کمتر از 4 دانش‌آموز در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فیروز رضایی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر هشت مدرسه با یک دانش‌آموز، 25 مدرسه با دو دانش‌آموز، 19 مدرسه با سه دانش‌آموز و 19 روستا با چهار دانش‌آموز در آذربایجان‌شرقی وجود دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه جمعیت باسوادی استان بر اساس سرشماری سال 1390، 82.1 درصد بود افزود: این رقم به نرم کشوری نزدیک‌تر است، البته در جمعیت زیر 49 سال 92.1 درصد با سواد وجود دارد که 10 درصد از باسوادی کل جمعیت بیشتر است و باید توجه داشت که هر چه قدر آمار باسوادی در سنین جوانی بیشتر باشد پایدارتر است و تلاش آموزش و پرورش استان هم برای با سواد کردن سنین پایین‌تر متمرکز است.

وی در ادامه یادآور شد: در سنین لازم التعلیم 99 درصد با سواد داریم که این رقم از نرم جهانی هم بالاتر است و این در سایه تلاش همکاران فرهنگی در آموزش و پرورش استان در سال‌های اخیر و انسداد کامل بی‌سوادی است و این مشی ادامه داشته که هر سال و هر سرشماری دوره‌ای که اتفاق می‌افتد با سوادی مطلق قابل توجه بوده و با رشد جهشی روبه‌رو خواهد شد.

رضایی ابراز امیدواری کرد؛ نرخ رشدی که در با سواد کردن سنین پایین‌تر استان وجود دارد در اثر این فعل و انفعالات و تلاش‌ها نقص بی‌سوادی از ساحت نورانی مردم فهیم و با شعور و متدین حذف شود.

مدیر کل آموزش و پرورش در ادامه افزود: در سایه تلاش و زحمات همکاران در سطح استان رتبه آذربایجان شرقی در کنکور سراسری از 23 در سال 1384 به رتبه 11 در سال‌های اخیر ارتقا یافته است.

وی ادامه داد در سال تحصیلی جاری تراکم کلاسی دانش‌آموزان 32/20 و نسبت دانش‌آموز به کارکنان 13/17 است در حالی که در سال 1384 نسبت دانش‌آموز به کارکنان 19/12 و تراکم کلاسی 70/20 بود.

رضایی خاطرنشان کرد: همان طوری که آهنگ توسعه رشته‌های فنی و مهارتی و هدایت دانش‌آموزان به این رشته‌ها همه ساله روند صعودی داشته است همان گونه هم آهنگ افزایش هنرآموز از آهنگ هنرجو بیشتر شده است.

50 درصد دانش‌آموزان متوسطه به رشته‌های فنی و مهارتی هدایت شده‌اند

وی در همین راستا توضیح داد که در سال‌جاری نزدیک به 50 درصد دانش‌آموزان متوسطه به رشته‌های فنی و مهارتی هدایت شده‌اند در صورتی که در سال تحصیلی 85-84 سی و دو درصد هنرجو در استان وجود داشت.

رضایی اضافه کرد: نسبت هنرآموز به هنرجو در سال تحصیلی جاری یک به 32/18 است در حالی که در سال تحصیلی 85-84 این نسبت یک به 30 بود یعنی برای هر سی نفر هنرجو یک هنرآموز بود و هم اکنون برای 32/18 نفر هنرجو یک هنرآموز وجود دارد.

3 برابر شدن متوسط نرخ باسوادی آذربایجان‌شرقی

مدیر کل آموزش و پرورش همچنین گفت: متوسط نرخ رشد باسوادی این استان نسبت به کشور در سال‌جاری سه برابر بیشتر است.

وی توجه ویژه به شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل توسط آموزش و پرورش را یادآور شد و افزود: با صدور استمرار مجوز تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان روستاهای زیر حد نصاب توسط شورای آموزش و پرورش استان در همین جلسه در سال تحصیلی 93-92 برای هفتمین سال پیاپی شاهد بازگشایی مدارس روستایی با جمعیت کمتر از حدنصاب خواهیم بود.

انتهای پیام/60002/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول