اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از شورای چهارم آبیک

همت شورایم آرزوست

هم‌زمان با آغاز به کار شوراها، برای نخستین‌بار در شهر آبیک 9 نفر بر کرسی‌های شورای اسلامی این شهر نشستند.

همت شورایم آرزوست

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مردم شهر آبیک طبق قانون به دلیل دارا بودن جمعیت بیش از 50 هزار نفر یعنی به تناسب جمعیت، برای نخستین‌‌بار در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا 9 نفر را به عنوان اعضای اصلی شورای اسلامی شهر آبیک انتخاب کردند که علاوه بر این 9 کرسی، چهار نفر نیز به عنوان عضو علی‌البدل شورای شهر تعیین شدند.

زهرا صیادی، علی باقری، سیدمرسل موسوی، سیدجواد موسوی، محمد خرمن‌بیز، فضل‌الله اکبری‌زیارانی، محسن حسام، عبدالله ملک‌پور و موسی محمدی از اعضای شورای اسلامی شهر آبیک هستند که به طور قانونی شهریور ماه امسال فعالیت خود را آغاز کردند.

از 9 عضو شورای اسلامی شهر آبیک، سیدمرسل موسوی، محسن حسام و فضل‌الله اکبری‌زیارانی سابقه کار در دوره‌های قبل شورا را دارند و زهرا صیادی، علی باقری، سیدجواد موسوی، محمد خرمن‌بیز، عبدالله ملک‌پور و موسی محمدی برای نخستین‌بار طعم شورا بودن را تجربه می‌کنند.

از 9 عضو شورای اسلامی شهر آبیک علی باقری، سید جواد موسوی و عبدالله ملک‌پور از قشر فرهنگیان، زهرا صیادی وکیل، محسن حسام، سید مرسل موسوی و فضل‌الله اکبری‌زیارانی دارای شغل آزاد هستند.

محمد خرمن‌بیز کارمند و موسی محمدی استاد دانشگاه است.

گذری بر تبلیغات شوراهای جدید آبیک در زمان انتخابات

خالی از لطف نیست که در این گزارش به شعارهای تبلیغاتی شوراهای جدید شهر آبیک که توانستند از مردم رأی اعتماد بگیرند، اشاره‌ای به اختصار داشته باشیم.

سید مرسل موسوی رئیس جدید شورای اسلامی شهر آبیک در تبلیغات خود اذعان کرده بود که آمده با صداقت در پیمان، صراحت بیان، نجابت در اخلاق، همت در برنامه‌ریزی و با قاطعیت در عمل در برابر محبت و اعتماد مردم در زیبایی و آبادانی شهر آبیک کوشا باشد.

عبدالله ملک‌پور عضو جدید شورای اسلامی شهر آبیک در تبلیغات خود بر پیگیری مشکلات ساکنان مسکن مهر، شهرک فردوس، جذب سرمایه‌گذار، کاهش بیکاری، احداث پارک بانوان و پیگیری انتقال آب شرب طالقان به شهر آبیک اشاره کرده بود.

موسی محمدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر آبیک که شورا را هنرمندی دانسته بود که توان استفاده از هنر مردم را داشته باشد در تبلیغات خود به اولویت قرار دادن بررسی مشکلات شهری همچون اقتصاد شهری، امکانات رفاهی، فرهنگی، اجتماعی، حمل و نقل، ترافیک، مشارکت فعال گروه‌های اجتماعی بر مبنای عدالت، توافق و اجماع آرا در امور شهری و دخیل کردن مردم در تصمیم گیری شهری به طور مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرده بود.

محسن حسام دیگر عضو شورای اسلامی شهر آبیک نیز در تبلیغات، آسان کردن مجوز ساخت و ساز مسکونی و تجاری، اشتغال‌زایی جوانان، دریافت بودجه‌های کشوری و استانی با مشارکت مردم، توسعه ایستگاه‌های درون‌شهری و نگاه ویژه به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی جوانان را از برنامه‌های خود اعلام کرده بود.

سیدجواد موسوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر آبیک در تبلیغات خود به تغییر بافت فرسوده شهر با شرایط مناسب برای شهروندان، حمایت از طرح‌های اشتغال‌زا و اختصاص بودجه برای طرح‌های فرهنگی، هنری و ورزشی اشاره کرده بود.

علی باقری دیگر عضو شورای اسلامی شهر آبیک در تبلیغات خود به بسترسازی مناسب شهر با هدف استحکام بخشیدن به جامعه مدنی، هویت بخشیدن به مشارکت مردم در مدیریت شهری، پیگیری برای احداث مصلا، ایجاد مرکز بزرگ تجاری در راستای رفع نیازهای شهروندان و ارائه طرح مطالعاتی دقیق برای رفع پساب‌های صنعتی شهرک صنعتی شمال شهر آبیک اشاره کرده بود.

پیگیری احداث دانشگاه علوم و تحقیقات استان قزوین در آبیک، پیگیری احداث پارک 170 هکتاری فضای سبز شهری، رفع مشکل اراضی قولنامه‌ای، احداث پارک 9 هکتاری و پیگیری و ادامه عمران شهر و تسری به نقاط فرعی و محروم آبیک از برنامه‌های اعلامی فضل‌الله اکبری‌زیارانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر آبیک در تبلیغات انتخاباتی بود.

زهرا صیادی تنها زن عضو شورای اسلامی شهر آبیک هم در زمان تبلیغات خود به تشکیل شورایاران محله، احداث هتل و مسافرخانه، احداث پارک‌هایی در شأن مردم، احداث سینما و انتقال آب از سد طالقان اشاره کرده بود.

گرچه شعارهای بسیار خوب و فراوانی از سوی شوراها به مردم داده شده ولی باید به 9 عضو شورای جدید شهر آبیک گفت که این گوی و میدان فراهم است و نوبت عمل به شعارهایی است که در زمان تبلیغات به مردم سر داده بودند گرچه باید صبور بود و به انتظار نشست تا دید که این شوراها تا چه حد به شعارهای خود عمل می‌کنند گرچه گذشت زمان به تحقق و یا عدم تحقق این شعارها می‌تواند به مردم کمک کند.

حال با روی کار آمدن 9 عضو شورای اسلامی در شهر آبیک انتظار می‌رود شاهد بلوغ پارلمان شهری، توسعه، پیشرفت، آبادانی و رفع بیشتر و بهتر مشکلات این شهر باشیم ولی این سئوال در ذهن متبادر می‌شود که این 9 نفر چگونه می‌توانند به تحقق این مهم جامه عمل بپوشانند.

عبدالحسین داداشی فرماندار شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: گروهی کار کردن، کاری سخت و دشوار است چراکه 9 تفکر، دیدگاه، سواد، سن و قومیت‌گرایی متفاوت بر شورای شهر حاکم است.

وی با تأکید بر پرهیز از تک‌روی در امور و مسائل شهری از سوی شوراهای اسلامی شهر آبیک می‌افزاید: اعضای جدید شورای اسلامی شهر آبیک می‌توانند با قانون‌مداری، صبر، وفاق، هم‌دلی و همفکری امور شهری را اولویت‌بندی کرده و با خلوص نیت و کار برای رضای خدا به مردم خدمت کنند.

این مسئول ادامه می‌دهد: شوراها باید مشکلات شهری را بررسی و اولویت‌بندی کرده و با افزایش تعامل با دستگاه‌های اجرایی مختلف، در راستای رفع مشکلات موجود شهری و مردم گام بردارند.

فعالیت شوراها کارشناسانه و علمی باشد

فرماندار شهرستان آبیک با تأکید بر حفظ بیت‌المال و فعالیت در چارچوب قانون از سوی شوراها خاطرنشان می‌کند: داشتن سعه صدر و گذشت و ایثار از سوی شوراها و استفاده از نظرات مجرب و کارشناسان حوزه‌های مختلف و افراد کارکشته، می‌تواند در موفقیت آنها و پیشبرد امور شهری بسیار مؤثر باشد.

داداشی تصریح می‌کند: فعالیت شوراها باید بر اساس نظرات و دیدگاه‌های کارشناسانه و علمی باشد نه اینکه امور شهری را بر اساس کار نرخی به پیش ببرند.

وی کمبود رفاه عمومی در شهر آبیک را از مهم‌ترین کمبودهای این شهر ذکر و اضافه می‌کند: احداث اماکن عمومی مختلف، هتل، بوستان، سینما، شهربازی و پاساژ و استخر در شهر آبیک بسیار مهم و ضروری است تا علاوه بر افزایش رفاه عمومی مردم، در درآمدزایی این شهر بتواند نقش بسزایی ایفا کند که از خواسته‌های مردم نیز است.

این مسئول یادآور می‌شود: شوراها باید با برنامه‌ریزی، نهادینه کردن فرهنگ شورایی و با ارائه راهکارهای منطقی و قانونی در عمران و آبادانی شهر آبیک گام برداشته و در رفع مشکلات مردم از هیچ گونه تلاشی دریغ نورزند.

بنابر این گزارش، مصطفی محمدنجار وزیر کشور دولت دهم در بیست و دومین همایش معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور اذعان کرده بود که شورا، محل تجلی اراده مردم است و تاکنون منشأ خدمات اثرگذاری بوده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، شوراهای چهارم از تخصص و کارآیی بیشتری برخوردار خواهند بود و تعداد افزایش اعضای شوراها بر استحکام آن می‌افزاید که امیدواریم این مطالب در خصوص اعضای شورای اسلامی شهر آبیک نیز تحقق یابد.

شوراها خطوط سیاسی را در کار شورایی دخالت ندهند

امام جمعه شهر آبیک نیز به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: شوراهای اسلامی شهر آبیک نباید خطوط سیاسی را در کار شورایی دخالت داده و مسائل امور شهری را با مسائل سیاسی عجین کنند.

حجت‌الاسلام سیدابوتراب موسوی می‌افزاید: گرچه بحث سیاسی و داشتن خط فکری خاص در جای خود محترم است ولی در راستای خدمت‌رسانی به مردم نباید دخالت داده شود چراکه خدمت به مردم فراتر از خطوط سیاسی است.

وی خاطرنشان می‌کند: از شوراهای جدید شهر آبیک درخواست می‌کنم که علاوه بر عمران و آبادانی شهر آبیک، به امور مذهبی و دینی مردم هم توجه ویژه داشته باشند چراکه تقویت امور دینی مردم از نان شب هم واجب‌تر است.

البته امام جمعه شهر آبیک معتقد است شوراهای اسلامی شهر آبیک باید در حد توان، تکلیف، قدرت و استعداد در راستای خدمت به مردم و توسعه و پیشرفت شهر آبیک گام بردارند.

موسوی همچنین بر توجه شوراهای اسلامی شهر آبیک بر احداث مصلای نماز جمعه و احداث حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، رفع مشکل آب شرب، احداث میهمان‌پذیر و تحول در زیرساخت‌های خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر تأکید کرد.

ذکر این مطلب ضروری است که مردم شهر آبیک با مشکلات متعددی مواجه هستند و خود شهر آبیک تا رسیدن به شهری توسعه‌یافته و آباد فاصله زیادی دارد.

از مهم‌ترین و بزرگترین مشکلات شهر آبیک که سال‌های متمادی است مردم با آن مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، آلایندگی شرکت سیمان است.

اگرچه به تازگی داوود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی از اجرایی شدن قانون 123 یعنی پرداخت 50 درصدی عوارض شرکت سیمان به شهرستان آبیک خبر داده ولی مطلوب است در آینده نزدیک شوراهای اسلامی جدید شهر آبیک و شهردار جدید این شهر با دریافت این عوارض در راستای توسعه فضای سبز، جنگل‌کاری و درخت‌کاری در شهر آبیک توجه ویژه داشته باشند تا از ورود گرد و غبار به این شهر کاسته تا مردم بتوانند نفس سالم و راحت‌تری بکشند.

دریافت عوارض سیمان هدف نباشد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در گفت‌وگویی به خبرنگار فارس در آبیک با ذکر اینکه دریافت عوارض از شرکت سیمان نباید هدف باشد، خاطرنشان می‌کند: گرفتن عوارض از شرکت سیمان گرچه مهم و کمک‌کننده است ولی شناخت آلایندگی و رفع آن مهم‌تر و ضروری‌تر است.

حمیدرضا برودتی تصریح کرد: چون کار علمی در خصوص آلایندگی سیمان انجام نشده و دلیل علمی وجود ندارد، از عمق فاجعه آلایندگی این شرکت اطلاع نداریم.

وی اضافه کرد: با تعیین شاخص‌ها و فاکتورهای لازم در زمینه آلایندگی شرکت سیمان از سوی دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست می‌توان به تحلیل خوبی در زمینه آلایندگی دست یافت.

این مسئول معتقد است حتی می‌توان در تحلیل آلایندگی شرکت سیمان از وجود اساتید دانشگاه تهران که دارای منابع معتبر علمی هستند، استفاده کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک بیان کرد: با توجه به اینکه آلایندگی شرکت سیمان تهدیدی علیه سلامت عمومی مردم شهر آبیک محسوب می‌شود، اختصاص اعتبار لازم برای تدوین طرح جامع برای آلایندگی شرکت سیمان ضروری است.

برودتی می‌گوید: با تدوین و اجرای طرح جامع در خصوص آلایندگی شرکت سیمان دستگاه قضایی با ادله قطعی و مستند وارد عمل شده و دادستان هم می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم اقدام کند.

وی افزود: مسئولان باید با هم‌فکری و کار جمعی در راستای رفع آلایندگی شرکت سیمان گام برداشته تا سود رفع آلایندگی که سلامت مردم است در شهر آبیک تحقق یابد؛ این در حالی است که شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک آمادگی تحقق این امر را دارد.

و اما انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک یکی از مهمترین درخواست‌های مردم این شهر بوده که در دور اول سفر هیئت دولت تصویب و امسال دستور آن صادر شد ولی برای اجرایی شدن این مصوبه تأمین اعتبار یکی از فاکتورهاست که شوراهای اسلامی شهر آبیک باید در پیگیری آن و تحقق این خواسته به حق مردم، اهتمام جدی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، به اطلاع 9 عضو شورای اسلامی شهر آبیک باید رساند که مردم به امید رفع و بهبود مشکلات شهری به آنان رأی اعتماد داده‌اند.

از جمله مشکلات شهر آبیک که نیاز به پیگیری مجدانه اعضای شورای اسلامی این شهر دارد می‌توان به رفع اراضی قولنامه‌ای، رفع کمبود آب شرب و استفاده از آب شرب مطلوب، احداث مکان‌های تفریحی و سالم، اشتغال‌زایی به ویژه در شهرک صنعتی کاسپین، تعیین حریم شهر، مهندسی شهرک‌سازی‌ها، احداث میدان میوه و تره‌بار، احداث پارک جنگلی 170 هکتاری در تپه‌های شرقی شهر آبیک، احداث پارک بانوان، نصب المان شهدا در بلوارهای سطح شهر و ساخت المان برای شهدای گمنام، احداث کارخانه کمپوست زباله و بازیافت و زیرسازی مناسب کوچه‌ها و خیابان‌های شهر آبیک و مشکلات فراوان دیگر اشاره کرد.

امید می‌رود اعضای جدید شورای اسلامی شهر آبیک با همفکری، همدلی و وحدت و همت و تلاشی مضاعف و نیز به دور از هر گونه طایفه‌نگری، قومی‌گرایی و تک‌روی در راستای رفع مشکلات شهر آبیک و مشکلات مردم این شهر گام‌های ارزنده‌ای بردارند و با منصوب شدن شهردار جدید با تعامل سازنده با شهردار، شاهد تحولی بزرگ در شهر آبیک باشیم چراکه شهروندان آبیکی شایسته خدمت‌رسانی بیش از پیش مسئولان شهری هستند.

گرچه نباید از توجه ویژه و بیشتر مسئولان کشوری و مسئولان استان قزوین به شهرستان آبیک نیز غفلت ورزید که امیدواریم در دولت تدبیر و امید شاهد شکوفایی و توسعه این شهرستان باشیم.

--------------------------

گزارش: هاجر عبداللهی

--------------------------

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول