اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از احداث یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های آسفالت ایران

همتی برای خودکفایی در تولید آسفالت

شهرداری عزم خود را جزم کرده تا یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های تولید آسفالت کشور را در قم احداث کند و از این نظر هم خودکفا شود.

همتی برای خودکفایی در تولید آسفالت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، نیازهای یک شهر با توجه به گستردگی و توسعه آن تغییر می‌کنند و هرچه یک شهر بزرگ‌تر باشد یا به عبارتی به مفهوم کلانشهر نزدیک‌تر شود نیازمندی‌های بیشتر و پیشرفته‌تری را هم طلب می‌کند.

کلانشهر قم در این چند سالی که گام‌هایی بزرگ برای رسیدن به مفهوم اساسی یک شهر بزرگ را برداشته و توانسته است در این مسیر به موفقیت‌های چشمگیری هم دست یابد نیازهایی را با توجه به شرایط روز دارد که برآورده ساختن آنها از هر مجموعه و نهادی ساخته نیست و این امر خود تابع مدیریتی هوشمند، خودکفا، بهره‌مند از نظرات کارشناسی و مشاوره‌های فنی و در یک کلام مدیریتی جامع و پویاست.

یکی از نیازهای اساسی شهرهایی که روز به روز گسترش می‌یابند و دارای خیابان‌ها، معابر و کوچه‌های فراوان هستند، خودکفایی در تولید آسفالت است زیرا اینگونه کلانشهرها نیاز دارند که در هر موقعی از سال که لازم باشد نسبت به ترمیم آسفالت معابر خود اقدام کرده و علاوه بر این با توجه به بازگشایی و احداث خیابان‌های جدید، بتوانند آسفالت مورد نیاز برای روکش آنها را بدون اینکه هزینه‌ای اضافی بابت خرید و حمل آن از دیگر مناطق بدهند، تامین کنند.

شهرداری کلانشهر قم با توجه به این نیاز اساسی اقدام به ساخت یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های آسفالت در سطح ایران کرده که عملیات اجرایی آن در نیمه شعبان امسال شروع شد.

کلنگ احداث کارخانه آسفالت شهرداری قم توسط محمد دلبری شهردار کلانشهر قم و طی مراسمی با حضور مسئولان و معاونان مجموعه مدیریت شهری زده شد و از همان زمان قرار بر این بود که مدرن‌ترین تجهیزات برای آن خریداری و نصب شود و عملیات اجرایی آن هم چندان به درازا نکشد؛ وعده‌ای که تمام بخش‌های آن به درستی تحقق یافته و چیزی تا زمان افتتاح آن باقی نمانده است.

ظرفیت تولید این کارخانه که در محل مجتمع تولید آسفالت شماره دو شهرداری قم راه‌اندازی خواهد شد بر اساس برآوردهای صورت گرفته 240 تن آسفالت در ساعت است و علاوه بر این سیلوهای ذخیره آن می‌توانند 200 تن آسفالت گرم را هم به مدت 24 ساعت نگه‌داری کنند تا در مواقع ضروری به سرعت به محل منتقل شود که این امر موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی شهرداری به ویژه در فصل زمستان خواهد شد.

توضیحات بیشتر از زبان مهندس محمدتقی نادعلی، مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر نکات قابل توجهی را در بر می‌گیرد. وی می‌گوید: «یکی از مزیت‌های این کارخانه بهره‌مندی از استانداردهای زیست محیطی روز اروپاست به طوری که میزان آلودگی ناشی از آن حداکثر 20 میلی‌گرم در هر متر مکعب هواست. این کارخانه جزء معدود کارخانه‌های آسفالت کشور خواهد بود که مجهز به امکان بازیافت تراشه‌های آسفالت حاصل از لکه‌گیری و تراش آسفالت فرسوده بوده و تنها کارخانه آسفالت ایران است که علاوه بر استفاده از تراشه آسفالت، توانایی استفاده از قیر پلیمری را نیز دارد».

نادعلی در ادامه توضیحات خود می‌گوید: «این کارخانه کاملا اتوماتیک بوده و به صورت رایانه‌ای هدایت می‌شود. همچنین امکانات ویژه‌ای برای گزارش‌گیری از تمام بخش‌های فنی، تولیدی و مصالح موجود در آن نصب می‌شود.

10 میلیارد تومان اعتبار برای افزایش عمر مفید آسفالت در قم

محمد دلبری، شهردار قم هم در مراسم کلنگ‌زنی این کارخانه با اشاره به ضرورت احداث چنین کارخانه‌ای در قم گفت: «برای احداث و راه‌اندازی کارخانه آسفالت قم بدون احتساب هزینه زمین، حدود 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. این کارخانه مدرن‌ترین کارخانه تولید آسفالت در کشور است. طبق استانداردهای جهانی عمر مفید آسفالت حداقل 20 سال است و رسیدن به این میزان عمر مفید تنها در گرو رعایت مسائل فنی و کیفی در زمینه تولید و اجرای آسفالت است که با راه‌اندازی این کارخانه به این هدف خواهیم رسید».

در این زمینه نادعلی می‌گوید: تولید کیفی آسفالت ضمن پیشگیری از هزینه‌های اضافی برای ترمیم، نقش بسزایی در تعریف منابع مالی در تحقق دیگر پروژه‌های شهری دارد؛ تاکنون در شهرهای تهران و کرج از این فناوری برای تولید آسفالت استفاده شده و قم سومین کلانشهری است که کارخانه آسفالتی با این کیفیت احداث می‌کند ضمن اینکه در نظر داریم در کنار آن یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت آسفالت کشور را هم مستقر کنیم تا گامی موثر و عملی در راستای افزایش کیفیت و دوام آسفالت برداشته شود.

نصب برج اصلی کارخانه آسفالت نویددهنده اتمام پروژه

به گفته نادعلی، پس از مراسم کلنگ‌زنی این کارخانه بلافاصله برای خرید تجهیزات و قطعات کارخانه اقدامات لازم صورت گرفت و کار برای رساندن برق مورد نیاز هم همزمان انجام شد؛ گروه‌های مختلفی در حال نصب تجهیزات لازم هستند و برج اصلی کارخانه نصب شده است و به زودی شاهد افتتاح یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های آسفالت کشور در قم خواهیم بود.

نادعلی همچنین ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی کارخانه آسفالت قم علاوه بر افزایش کیفیت آسفالت تولیدی و کاهش هزینه‌های شهرداری، برای 100 نفر هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم امکان اشتغال پایدار فراهم می‌شود.

اقداماتی از این دست در مجموعه مدیریت شهری قم در دوره جدید بارها دیده شده و همچنان هم تداوم دارد و امید است با توجه به همتی که در این زمینه وجود دارد شاهد رشد و شکوفایی بیشتر قم و رسیدن به مدیریتی جامع باشیم.

انتهای پیام/2258/ک/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول