اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مالاریا شبکه بهداشت و درمان میناب:

همکاری بین بخشی نقش مهمی در حذف بیماری مالاریا دارد

کارشناس مالاریا شبکه بهداشت و درمان میناب گفت: وضعیت بیماری مالاریا در این شهرستان و ریشه کنی آن نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه‌ها است.

همکاری بین بخشی نقش مهمی در حذف بیماری مالاریا دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، مسعود یریان صبح امروز طی نشستی در این رابطه اظهار داشت: در نیمه نخست سال‌جاری 15 مورد مالاریا از نوع وی واکس (خوش خیم ) در شهرستان میناب کشف شد که 12 مورد آن غیر ایرانی و از دوره گردان پاکستانی و 3 مورد ایرانی ساکن روستاها و شهر میناب هستند.

وی افزود: یکی از دلایل انتشار بیماری مالاریا در میناب ورود غیرمجاز اتباع بیگانه و وجود آب‌های راکد در جوار رودخانه بعد از سد استقلال میناب است که این آبها بعد از رها سازی از سد در حاشیه مناطق مسکونی جمع و راکد می‌ماند و خود موجب رشد لارو مالاریا خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: تاکنون اقداماتی از جمله رهاسازی ماهی گامبوزیا و آفانیوس در مکان آب‌های راکد برای مبارزه با لارو مالاریا انجام شده است ولی به علت حجم بالای آب‌های راکد و رشد نیزارها این اقدامات کافی نبوده و نیازمند زه کشی و خشک کردن آب‌های راکد است که بدون همکاری بین بخشی سازمان‌ها مقدور نیست.

یریان خاطرنشان کرد: طی جلسه شورای اداری شهرستان میناب مقرر شد ادارات راه و ترابری و شهرداری با همکاری شبکه بهداشت شهرستان میناب در خصوص زه کشی و لایروبی و یا هدایت آب‌های مسیر رودخانه حاشیه شهر میناب اقداماتی انجام دهند.

وی در ادامه افزود: راه‌های دیگری برای مبارزه با مالاریا از جمله سم پاشی در سطح روستاها که در دو مرحله بهار و پاییز انجام می‌پذیرد در بهار امسال 32 روستا سمپاشی بصورت ابقایی انجام شد.

کارشناس مالاریا شبکه بهداشت و درمان میناب خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های پیشگیری از مالاریا در شهرستان میناب بیماریابی و مراقبت اکتیو با مراجعه بهداشتیاران، بهورزان و کاردانان بهداشتی آموزش دیده به منازل و توزیع پشه‌بند و آموزش در خصوص استفاده صحیح از آن همچنین آموزش در خصوص راه‌های انتقال و علائم بیماری و راههای پیشگیری و مبازه با بیماری مالاریا است.

وی در پایان افزود: شبکه بهداشت و درمان شهرستان میناب در راستای ریشه کنی و حذف کامل مالاریا در همین راستا اقدام به راه اندازی کمپینگ آموزشی بیماری مالاریا در سطح شهرستان میناب نموده و با آموزش به بهورزان و کاردانان و رابطین بهداشتی و اعزام آنها به روستاها گام مهمی در اجرای برنامه‌های جهانی حذف مالاریا گلوبال فاند برداشته است.

انتهای پیام/88004/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول