اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تهدید کشاورزی مازندران با سموم مهلک انسان‌ساز

سموم مهلک انسان‌ساز کشاورزی مازندران را تهدید می‌کند.

تهدید کشاورزی مازندران با سموم مهلک انسان‌ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، شرایط مناسب آب و هوایی و تنوع بسیار زیاد محصولات زراعی و باغی با تولید 72 نوع محصول زراعی و باغی در استان مازندران سبب شده است که تنوع و تراکم عوامل خسارت‌زای زنده در مازندران بیش از سایر مناطق کشور باشد.

بر این اساس برای کاهش خسارت آنها نیز بخش زیادی از سموم کشور حدود 15 درصد که سالانه بین سه هزار و 500 تا چهار هزار و 500 تن است، در مازندران مصرف می‌شود که یکی از عوامل افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج در این استان است.

حدود 20 درصد سموم کشاورزی کشور در اراضی زراعی و باغی مازندران مصرف می‌شود که این مقدار بیش از پنج هزار تن برآورد شده و چهار برابر سرانه کشوری است و این میزان در دو دهه گذشته بیش از 10 تا 12 هزار تن بوده است.

هم‌اکنون 13 نوع سم در مرکبات، 10 نوع سم در گوجه‌فرنگی، 9 نوع سم در برنج و ده‌ها نوع سم در سایر محصولات کشاورزی استان مصرف می‌شود.

مبارزه بیولوژیک مازندران دارای ‪سطحی معادل 460 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است، این استان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب از جمله استا‌ن‌هایی است که از نظر تنوع زیستی در محصولات زراعی و باغی در کشور منحصربه‌فرد است.‬‬‬‬

به همین دلیل عوامل خسارت‌زای متعددی نظیر آفات یا بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی در منطقه شیوع داشته که باید با رعایت تمام الزامات اعم از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های فنی کارشناسان ذیربط آن را تا حد آستانه زیان اقتصادی تحت کنترل در آورد.

به‌دلیل اجرایی نشدن طرح بزرگ زهکشی اراضی استان، آب‌ماندگی اراضی یکی از محدودیت‌های اصلی عدم ارتقای ضریب کشت در استان مازندران است که علاوه بر کاهش عملکرد سبب طغیان آفات و بیماری‌ها نیز می‌شود.

در وضعیت مطلوب مازندران ضرورت دارد طرح توسعه کاربرد مواد بیولوژیک و استفاده بهینه از کود و سم کشاورزی با هدف سلامت جامعه، حفظ محیط زیست، برقراری تعادل طبیعی، جلوگیری از آلودگی آب‌ها و در نهایت تولید محصول سالم و عاری از سموم شیمیایی در زمانی کوتاه به اجرا در بیاید.

کارشناسان کشاورزی و باغداری اعتقاد دارند که باید از مصرف خودسرانه‌ سموم شیمیایی پرهیز کرده و حتماً در صورت لزوم رعایت بین سم‌پاشی و زمان برداشت دوره‌ کارنس را مورد توجه قرار داده و در مورد کنترل آفات و بیماری‌ها با کارشناسان متخصص کشاورزی مشورت کنند.

انتهای پیام/86012/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول