اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در گیلان

جعبه جواهرات هنرمند لاهیجانی مهر اصالت یونسکو گرفت

جعبه جواهرات مشبک و معرق «بهنام ملاپور» هنرمند جوان لاهیجانی موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو برای نخستین بار در گیلان شد.

جعبه جواهرات هنرمند لاهیجانی مهر اصالت یونسکو گرفت

بهنام ملاپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به کارآفرینی در زمینه هنر نگارگری و چوب در گیلان اظهار کرد: معرق هنری است که با ایجاد نقش‌ها و طرح‌های زیبا با برش چوب‌های رنگی بر زمینه‌ای از چوب با روکش پلی‌استر شکل می‌گیرد.

*معرق در گیلان فقیر است

وی با بیان اینکه در هنر معرق چوب با برش، طرح و نقش جان می‌گیرد، افزود: معرق در گیلان فقیر واقع شده است.

این هنرمند لاهیجانی، تهران و اصفهان را از جمله شهرهای صاحب سبک این هنر خواند و ادامه داد: گیلان در اجرای سبک، بیشتر پیرو سبک معرق تهران است.

وی با اشاره به اینکه معرق در گیلان به دلیل پایه‌گذاری نادرست بیشتر به صورت نقاشی و نگارگری روی چوب ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: معرق، هنری است که هنرمند در آن باید تمام قطعات طرح را با تراشیدن چوب‌های رنگی بسازد و هر جا که برش با اره امکانپذیر نباشد می‌تواند از نقاشی و یا نگارگری استفاده کند.

ملاپور، به برخی عیوب معرق به روش نگارگری و نقاشی اشاره کرد و گفت: در پایان کار سطح معرق کاری شده را با پلی‌استر پوشش می‌دهند که بر اثر گذشت زمان امکان ترک خوردگی پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر سطح زیر معرق نقاشی باشد موجب از بین رفتن سطح کار می‌شود در حالی که اگر سطح زیر کار از تراشیدن و در کنارهم چیدن چوب‌های رنگی تشکیل شده باشد هرگز از بین نمی‌رود.

خالق جعبه جواهرات مشبک و معرق، ساخت انواع جعبه، گردن‌آویز، قاب و ... را از جمله کاربردهای هنر معرق معرفی کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها در معرفی هنرهای ایرانی به ویژه معرق بسیار تأثیرگذار بوده است.

*ضرورت آموزش هنر معرق به روش اصیل در گیلان

وی، با بیان اینکه تاکنون جوانان علاقه‌مند بسیاری برای آموزش هنر معرق به روش اصیل به غرفه وی در نمایشگاه اقوام ایرانی رشت مراجعه کرده‌اند، افزود: بنده قصد تدریس ندارم اما استقبال جوانان موجب شده تا پس از نمایشگاه یک دوره کلاس‌های مشاوره‌ای برگزار کنم.

ملاپور، تصریح کرد: نازک‌کاری یک‌ رشته دیگر در صنایع‌دستی ایرانی است که می‌توان برای تزیینات سازه‌های آن از هنر معرق نیز بهره‌مند شد.

وی با اشاره به بازار فروش صنایع‌دستی در ایران یادآور شد: هنر‌ دست در ایران بی‌نظیر است از این‌رو اغلب با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.

این هنرمند معرق‌کار لاهیجانی افزود: برای ارائه کار معرق با قیمت‌های پایین تصمیم به ساخت تزیینات کوچک مانند گردن‌آویز گرفتم که با استقبال علاقه‌مندان مواجه شده است.

* جعبه معرق‌کاری هنرمند لاهیجانی مهر اصالت یونسکو را دریافت کرد

وی به ساخت جعبه جواهرات مشبک و معرق خود اشاره کرد و گفت: این کار بین چهار کار دیگر مورد ارزیابی داوران بین‌المللی در یکی از نمایشگاه‌های کشور قرار گرفت و موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو برای نخستین بار در گیلان شد.

ملاپور، وجود در مخفی و نحوه باز شدن منحصر به‌فرد، جای مناسب و کافی طراحی شده برای جواهرات و یا اسناد، جای مخفی در داخل صندوقچه و ... را از جمله ویژگی‌های این صندوقچه جواهرات مذکور ذکر کرد.

*ملاپور کیست

به گزارش فارس، بهنام ملاپور هنرمند جوان گیلانی فارغ‌التحصیل رشته حسابداری، 28 ساله از روستای نخجیرکلایه لاهیجان است.

این هنرمند لاهیجانی با استفاده از چوب درختان، عناب، پرتقال، افرا، اقاقیا، زرشک، گردو، کرات، نارنج، آزاد و ... طرح‌ها و نقش‌های بسیار زیبایی را روی چوب در قالب هنر معرق خلق می‌کند.

ملاپور، که معرق را در مدت چهار سال و با حداقل 10 ساعت کار در روز زیر نظر اساتید تهرانی فرا گرفته است، قصد گسترش و معرفی صحیح این هنر در گیلان را دارد.

انتهای پیام/84002/ل40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول