اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشن دست‌های پینه‌بسته و چهره‌های آفتاب سوخته بادام‌کاران

بادام‌کاران آستانه‌اشرفیه حاصل دست‌های پینه‌بسته و چهره‌های آفتاب سوخته‌ خود را به مهمانی جشنواره بادام‌زمینی بردند.

جشن دست‌های پینه‌بسته و چهره‌های آفتاب سوخته بادام‌کاران

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، بادام‌زمینی محصولی است که در نواحی معتدل برای روغن‌گیری از دانه آن و مصرف آجیلی کشت و کار می‌شود.

منشأ بادام‌زمینی را ناحیه‌ای در آمریکای جنوبی می‌دانند که از آنجا به آفریقا و شرق راه یافته است و این محصول در گیلان شهرستان‌های آستانه‌اشرفیه، رشت و تالش کشت می‌شود اما بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه شهرت جهانی دارد.

آستانه‌اشرفیه با سطح زیرکشت 2 هزار و 507 هکتار از 2 هزار و 800 هکتار زیر سطح کشت بادام در گیلان و تولید بیش از 80 درصد بادام‌زمینی کشور عمده‌ترین تولید بادام‌زمینی محسوب می‌شود.

میزان تولید غلاف خشک بادام‌زمینی در گیلان حدود 10 هزار تن با ارزش اقتصادی 135 میلیارد ریال است که عمدتاً به مصرف آجیلی می‌رسد.

زمان برداشت بادام‌زمینی از اوایل شهریور هر سال آغاز می‌شود و تا حداکثر 20 مهر ادامه می‌یابد و برداشت بادام‌زمینی به صورت دستی و با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌شود.

*گیلان مینیاتوری کشاورزی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره بادام‌زمینی اظهار کرد: کشاورزان در گذشته پس از برداشت محصول جشن شکرگزاری برگزار می‌کردند.

علیرضا شعبان‌نژاد، با بیان اینکه با توجه به تنوع محصولات استان به‌زودی در هر شهرستان یک جشنواره برگزار می‌شود، گفت: گیلان در تولید بادام‌زمینی مقام نخست کشور را دارد.

وی، با اشاره به اینکه آستانه‌اشرفیه در تولید بادام‌زمینی منحصر به‌فرد است، خاطرنشان کرد: 80 درصد بادام‌زمینی کشور در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه 2 هزار و 800 هکتار اراضی آستانه‌اشرفیه زیر کشت بادام‌زمینی است، بیشترین مصرف بادام‌زمینی در کشور را به صورت آجیلی دانست.

وی اظهار کرد: کشورهای دیگر از بادام‌زمینی محصولات با ارزش افزوده تهیه می‌کنند.

شعبان‌نژاد، سه درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را در استان ذکر کرد و افزود: رتبه نخست تنوع محصول کشور متعلق به گیلان است.

وی با تصریح بر اینکه گیلان مینیاتور کشاورزی کشور است، ادامه داد: برنج گیلان با کیفیت‌ترین محصول کشور است.

این مسئول،مراقبت از نام محصولات آستانه‌اشرفیه را مورد تأکید قرار داد و متذکر شد: بادام‌زمینی بیشتر به صورت فله‌ای عرضه می‌شود و فرآوری این محصول نیازمند توجه ویژه است.

*راه‌اندازی کارخانه بادام ‌خشک‌کنی در آستانه‌اشرفیه

فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز تولید بیش از 90 درصد بادام‌زمینی گیلان را در این شهرستان دانست و گفت: 80 درصد بادام‌زمینی کشور در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود.

علی باباخانی، با بیان اینکه دو کارخانه بسته‌بندی بادام‌زمینی در شهرک نقره‌ده و آستانه‌اشرفیه راه‌اندازی شده است، از اختصاص 12 میلیارد تومان تسهیلات با سود هفت درصد به کشاورزان آستانه‌اشرفیه خبر داد.

وی، ادامه داد: بادام‌زمینی در دهه 70 در حال خارج شدن از چرخه تولید بود و با تلاش مسئولان تولید این محصول رونق پیدا کرده است.

فرماندار آستانه‌اشرفیه، برگزاری جشنواره‌ها را در معرفی محصولات کشاورزی منطقه تأثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد: امسال یک کارخانه بادام خشک‌کنی در آستانه‌اشرفیه راه‌اندازی شده و این امر تأثیر بسیاری در تشویق کشاورزان در بادام‌کاری داشته است.

*سرمایه‌گذاری 2 میلیارد تومانی در فرآوری صنعتی بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه

وی با اشاره به اینکه امسال برای نوسازی کارخانه‌های برنج‌کوبی آستانه‌اشرفیه تلاش بسیاری شده است، سرمایه‌گذاری در فرآوری صنعتی بادام‌زمینی را 2 میلیارد تومان ذکر کرد.

باباخانی، از کاهش زمان خشک کردن برنج از 48 ساعت به 24 ساعت در کارخانه‌های برنج‌کوبی آستانه‌اشرفیه خبر داد و بیان کرد: اراضی بسیاری اکنون زیر کشت دوم برنج رفته است.

وی با اشاره به وجود 48 امامزاده در آستانه‌اشرفیه، خاطرنشان کرد: امامزاده آقا سیدجلال‌‌الدین اشرف محور امامزاده‌های آستانه‌اشرفیه است.

فرماندار آستانه‌اشرفیه، استحصال سالانه 20 هزار قطعه ماهی مولد از رودخانه سفیدرود را از جمله قابلیت‌های این شهرستان عنوان کرد.

*توسعه کشاورزی موجب اشتغال پایدار می‌شود

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برگزاری جشنواره بادام‌زمینی اظهار کرد: امسال سومین جشنواره بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه برگزار شده است.

محمدحسین قربانی، استقبال از محصولات منطقه را موجب دلگرمی کشاورزان دانست و افزود: برگزاری جشنواره‌ها برای شناساندن محصولات کشاورزی تأثیرگذار است.

وی، اهمیت ندادن به تولید را موجب تغییر کاربری اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: توسعه کشاورزی موجب اشتغال پایدار می‌شود.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس با بیان اینکه اهمیت دادن به تولید سبب توسعه پایدار است، تصریح کرد: مسئولان باید به کشاورزی گیلان توجه ویژه داشته باشند.

*نبود تجهیزات کشاورزی از مشکلات کشاورزی گیلان است

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی فقر و بیکاری را از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: بیشترین آمار طلاق در منطقه به دلیل مسایل معیشتی مربوط به آستانه‌اشرفیه است.

قربانی، با تصریح بر اینکه طبق برنامه توسعه پنجم باید حمایت از بخش کشاورزی افزایش پیدا می‌کرد اما این امر در سال جاری محقق نشده است، بر اجرای برنامه حمایتی دولت از کشاورزی تأکید کرد.

وی، نبود تجهیزات کشاورزی را از جمله مشکلات کشاورزان گیلان عنوان کرد و یادآور شد: بیشتر کشاورزان منطقه کمتر از شش‌دهم هکتار زمین دارند و این امر نشان می‌دهد برای اقتصادی کردن کشاورزی نیاز به برنامه راهبردی داریم.

این مسئول، با اشاره به اینکه برنج محور توسعه کشاورزی گیلان است، متذکر شد: مافیای برنج هنگام برداشت این محصول واردات را انجام می‌دهد و کشاورز به خاک سیاه می‌نشیند.

به گفته وی، 24 هزار هکتار شالیزار در آستانه‌اشرفیه وجود دارد و سالانه 100 هزار تن شلتوک برنج از این اراضی برداشت می‌شود.

قربانی، با اشاره به اینکه 3 هزار و 500 هکتار زمین در کشور زیر کشت بادام‌زمینی می‌رود، خاطرنشان کرد: 2 هزار و 800 هکتار از آن در آستانه‌اشرفیه است.

*ضرورت ایجاد صنایع‌تبدیلی در آستانه‌اشرفیه

وی ایجاد صنایع تبدیلی به منظور فرآوری بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه را مهم خواند و تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد تومان به کشاورزی آستانه‌اشرفیه تسهیلات پرداخت شده است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس، واردات محصولات کشاورزی غیر استاندارد را موجب خدشه وارد شدن به اعتبار تولید برنج و بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه ذکر کرد.

وی از اختصاص یک‌میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات به تولید گوشت قرمز و طیور از طرف وزارت جهاد کشاورزی در آستانه‌اشرفیه خبر داد.

انتهای پیام/2300/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول