اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برپایی جشنواره بادام‌زمینی

جشنواره بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه آغاز شد

جشنواره بادام‌زمینی با حضور مردم و مسئولان در پارک ساحلی آستانه‌اشرفیه آغاز شد.

جشنواره بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، فرماندار این شهرستان عصر امروز در آغاز جشنواره بادام‌زمینی اظهار کرد: آستانه‌اشرفیه تولید کننده 90 درصد بادام‌زمینی کشور است.

*اختصاص بالغ بر 2 هزار هکتار به کشت بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه

علی باباخانی، با بیان اینکه 2 هزار و 570 هکتار از اراضی کشاورزی آستانه‌اشرفیه به کشت بادام اختصاص دارد، اظهار کرد: بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا همواره مورد استقبال مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، بادام‌زمینی محصولی است که می‌توان برای مصارف آجیلی و نیز مصارف صنعتی مورد استفاده قرار داد.

فرماندار آستانه‌اشرفیه، برگزاری جشنواره بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه را در جذب گردشگر تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: با توجه به نقش محصول بادام‌زمینی در صنایع مختلف و نیز سبد مصرفی خانوار و منحصر به‌فرد بودن آن، فرصت مناسبی برای جذب گردشگر ایجاد می‌کند.

وی، معرفی ظرفیت‌های کشت و فرآوری بادام‌زمینی در قالب جشنواره‌ را مهم خواند و از برپایی نمایشگاه توانمندی محصولات کشاورزی آستانه‌اشرفیه نظیر برنج، کدو، صنایع‌دستی و... در کنار جشنواره مذکور خبر داد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان نیز در حاشیه مراسم مذکور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تأثیرگذاری جشنواره بادام‌زمینی اشاره کرد و گفت: محققان جهاد و مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان برای اقتصادی‌تر شدن تولید بادام زمینی تحقیقات وسیعی را دنبال می‌کنند.

*آستانه‌اشرفیه نخستین شهرستان تولیدکننده بادام‌زمینی‌ کشور

علی‌اصغر داداش‌پور، آستانه‌اشرفیه را نخستین شهرستان تولید کننده بادام زمینی در کشور دانست و تصریح کرد: فعالیت ایستگاه تحقیقات بادام زمینی زمینه توسعه و ارتقای تولید این محصول را بیشتر فراهم می‌کند.

وی برگزاری جشنواره‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان را دارای پیشینه بلندی ذکر کرد و یادآور شد: در فضای این چنین جشنواره‌هایی است که می‌توان پیرامون یک محصول تبادل نظر کرد.

این مسئول، هدف از برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی را در سه زمینه خلاصه کرد و افزود: ایجاد فرصت تعامل و تبادل نظر و استفاده از تجارب کشاورزان، معرفی برگزیدگان آن محصول و نیز ترویج روش‌های جدید و اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و علمی، جزو اهداف برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث تولید محصولات از جمله بادام زمینی به فکر افزایش تولید در واحد سطح بود، تصریح کرد: در مدیریت مزرعه باید از یافته‌های جدید استفاده کرد تا میزان تولید افزایش یابد.

به گفته داداش‌پور، استفاده از بادام زمینی موارد متعددی دارد و از محصول آن می‌توان برای استحصال روغن، تولید کنجاله و تغذیه دام کشت کرد.

*ضرورت ایجاد ایستگاه تحقیقات بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه

مدیر جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه نیز با اشاره به تولید بادام‌زمینی در این شهرستان اظهار کرد: بادام‌زمینی آستانه‌اشرفیه از کیفیت بالایی برخوردار است.

گودرز کمال‌پور، جشنواره بادام‌زمینی را با محوریت بادام‌زمینی معرفی کرد و گفت: در کنار این جشنواره نمایشگاهی از غرفه‌های کدوی حلوایی، بادمجان، سبزی و صیفی دایر شده است.

به گفته وی، غرفه مرغ سبز و جوجه یک‌روزه و نان محلی در نمایشگاه مذکور به مردم عرضه می‌شود.

این مسئول، با اشاره به تولید بادام‌زمینی در آستانه‌اشرفیه، اظهار کرد: آستانه‌اشرفیه نیازمند ایجاد ایستگاه تحقیقات بادام‌زمینی با توجه به وجود بعضی از بیماری‌های قارچی در این محصول است.

کمال‌پور با تصریح بر اینکه کشت بادام‌زمینی اکنون با نظم ویژه‌ای در مزارع انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح آرمانی بادام‌زمینی پژوهش در زمینه علف‌کش‌ها و گچ را آغاز کرده است.

وی انجام بیمه بادام‌زمینی را از آغاز فصل کشت برای حمایت از بادام‌کاران آستانه‌اشرفیه ذکر کرد.

انتهای پیام/2300/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول