اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز بهار تحصیل/ صدای پای مهر در مدارس و دانشگاه‌های کردستان

همه ساله اواخر شهریور ماه رنگ و بوی خاصی دارد و موضوعی که در این روزها بیش از همه در محافل و مجالس مطرح است بحث بازگشایی مدارس و شروع یک سال تحصیلی جدید است.

آغاز بهار تحصیل/ صدای پای مهر در مدارس و دانشگاه‌های کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، مدارس به عنوان پایگاه علم و دانش مورد توجه مرم و مسئولان جامعه است و در این راستا متولیان امر می‌کوشند با بهره‌گیری از تدابیر و اقدامات مختلف به بهترین شکل ممکن فضا و بستر لازم برای تحصیل دانش‌آموزان را فراهم کنند.

در همین راستا نظر برخی شهروندان در خصوص بازگشایی مدارس و مسائل مرتبط با آن را جویا شدیم.

*تلخی و شیرینی توأمان

سارا مولودی مادری است که دو فرزند دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دارد. وی با اشاره به شروع سال جدید تحصیلی می‌گوید: فصل پائیز برای ما والدین مزایا و دردسرهای خاص خود را دارد.اینکه بچه‌ها پس از طی یک دوره تقریبا طولانی فراغت از تحصیل، مجددا پشت میز و نیمکت‌ها می‌نشینند و به کار اصلی خود می‌پردازند از جمله مزایای این دوره است.

وی در عین حال می‌گوید: اما این مسئله دردسرهای خاص خود را نیز دارد، از زمان ثبت نام فرزندان گرفته تا مشکلات حین تحصیل و ایاب و ذهاب و بسیاری دیگر از مشکلات که واقعا نه ماه از سال هزینه و انرژی زیادی از پدر و مادرها می‌گیرد.

مولودی که خودش کارمند است، اعتقاد دارد سیستم آموزشی که برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود با وجود تغییراتی که طی سال‌های اخیر در آن صورت گرفت، اما باز هم دارای ایرادات و اشکالاتی است که باید مسئولان در راستای رفع آنها گام بردارند.

وی البته تأکید می‌کند: با تمام این تفاسیر اصل علم‌آموزی و کسب دانش هر اندازه با دشواری‌ برای والدین همراه باشد اما باز هم ارزش تلاش و فداکاری بیشتر را دارد.

*امکانات مناسب نیاز تحصیل است

ندا دانش‌آموزی هنرستانی است که خود را برای تحصیل در سال آخر دوره متوسطه آماده می‌کند. وی می‌گوید: چون در این سال برای کنکور آماده می‌شوم این سال تحصیلی برای من متفاوت از سال‌های قبل است.

ندا از زمان بازگشایی مدارس‌ به عنوان بهار تحصیل نام می‌برد و می‌گوید: الان که سال‌های زیادی از تحصیل را پشت سر می‌گذارم به این نکته پی‌برده‌ام که باید در هر سال تا آنجایی که می‌توانیم در کنار تلاش و زحمت از کسب علم و دانش نیز لذت ببریم.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان دوره‌های آمادگی مختلفی را برای حضور پرقدرت در آخرین سال تحصیلی خود طی  کرده است، می‌گوید: از ما که گذشت اما امیدوارم در آینده برای دانش‌آموزانی که اکنون در مقاطع پائین هستند شرایط و امکانات مناسبی تخصیص یابد.

*دوست یابی در کنار علم‌آموزی

پدرام دانش‌آموزی است که امسال کلاس ششم ابتدایی را پشت سر خواهد گذاشت.وی با بیان اینکه در سال‌های قبل به ما گفته شده بود در دوره ابتدایی تنها 5 پایه را طی می‌کنیم می‌گوید: نمی‌دانم در کلاس ششم قرار است چه درس‌هایی به ما آموزش بدهند و شرایط آن چگونه است.

وی اظهار می‌کند: اما چیزی که برای من در شروع هر سال تحصیلی جالب است و برای آن لحظه شماری می‌کنم ورود به فضای جدید و آشنایی با دانش‌آموزان مختلف و پیدا کردن دوست‌های جدید است.

پدرام با بیان اینکه در سال‌های گذشته معلمان بسیار خوبی داشته است اظهار می‌کند: مطمئن هستم امسال نیز با استفاده از معلم‌های دلسوز می توانم رتبه بالایی در درسهایم داشته باشم.

این دانش‌آموز نوجوان با یادآوری روز اول ورود به مدرسه در نخستین سال تحصیل از آن دوران با خنده یاد می‌کند و می‌گوید: آن روز همراه با پدر و مادرم در مدرسه حضور پیدا کردیم و زمانی که قرار شد سر کلاس برویم از جدایی آن‌ها خیلی ناراحت شدم و در این دو سه سال که بچه‌های کلاس اولی را می‌بینم یاد خاطره شیرین خودم می‌افتم.

*پروژه مهر با 5 کمیته

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به اینکه فعالیت‌های اداره‌کل آموزش و پرورش در قالب پروژه‌های مهر سامان می‌گیرد می‌گوید: فعالیت این پروژه‌ها از نخستین روز تابستان آغاز شده است و تا زمان بازگشایی مدارس ادامه می‌یابد.

با بیان اینکه این طرح شامل پنج کمیته است اظهار می‌کند: سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تأئید صلاحیت و نظارت و ارزشیابی، کمیته‌هایی هستند که فعالیت خود را در راستای اجرای پروژه مهر از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در سطح استان، شهرستان‌ها و مناطق دنبال می‌شود می‌گوید: تمام اقداماتی که در راستای آماده سازی و بازگشایی مدارس لازم است در قالب ستاد پروژه مهر انجام خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان اظهار می‌کند: به عنوان نمونه کمیته سازماندهی، وظیفه ساماندهی معلمان در مدارس، کمیته تعمیر و تجهیز رسالت آماده سازی، بازسازی، بهسازی و زیبا سازی فضاهای آموزشی، کمیته تبلیغات وظیفه اطلاع‌ رسانی در خصوص موضوعاتی چون بازگشایی مدارس و برگزاری مراسم بازگشایی را بر عهده دارند.

اضافه می کند: کمیته نظارت و ارزیابی هم تمامی فعالیت‌های پروژه مهر را نظارت خواهد کرد تا مشخص شود آیا در راستای اهداف، حرکت صورت گرفته است یا خیر.

وی با تأکید بر اینکه به تبع آموزش و پرورش استان، کمیته‌های متناظر در ادارات شهرستان‌ها وجود دارد، اظهار می‌کند: این کمیته‌ها فعالیت‌های خود را با اعضایی خاص انجام می‌دهند.

*وجه اضافه ممنوع!

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه کار ثبت نام دانش‌آموزان از پنجم خرداد ماه جاری آغاز شده است گفت: این زمان تا 15 تیر ماه ادامه یافت اما به منظور ایجاد فرصت برای دانش‌آموزانی که به هر دلیل موفق به ثبت نام در این مقطع زمانی نشده‌اند، تمدید زمان ثبت نام تا هنگام آغاز سال تحصیلی جدید در دستور کار قرار گرفت.

از برگزاری چند برنامه در آستانه بازگشایی مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: جشن شکوفه‌ها ویژه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، جشن جوانه‌ها ویژه دانش‌آموزان پایه اول متوسطه و برنامه بازگشایی مدارس در نخستین روز مهر ماه از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

وی به برگزاری چندین برنامه در هفته دفاع مقدس از سوی این اداره کل نیز اشاره می کند و می گوید: این مراسم در سطح واحدهای اداری آموزشی آموزش و پرورش اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه مدارس تنها مجاز به دریافت هزینه کتاب و بیمه از دانش‌آموزان هستند، تصریح می‌کند: غیر از این موارد مدیران مدارس حق اخذ هیچگونه وجهی از والدین دانش‌آموزان را ندارند.

==============

گزارش از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول