اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از غرفه‌های سومین جشنواره اسباب‌بازی گزارش می‌دهد

از شمیم عطر رضوی تا اسباب‌بازی‌های سنتی در قزوین

عروسک‌های سنتی اقوام ایرانی که با تراشیدن چوب توسط هنرمندان خوزستانی ساخته شده در سومین جشنواره اسباب‌بازی در سرای سعدالسلطنه قزوین به نمایش درآمده است.

از شمیم عطر رضوی تا اسباب‌بازی‌های سنتی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بیش از 100 غرفه در جشنواره بازی و اسباب بازی بین‌المللی کودکان دیروز و امروز در مجموعه سرای سعدالسلطنه قزوین برپا شده است.

کارگاه نشریه‌نگاری، ساخت عروسک و تعمیر اسباب بازی، سفال‌گری، کارگاه شعر، عکس، آثار رضوی، مستندسازی، دورریزها، پخش فیلم و نمایشگاه و گالری نقاشی از جمله این غرفه‌ها است.

عکس، قصه‌گویی، نقاشی کودکان دیروز، آتش‌نشانی، آثار رضوی، حجاب و عفاف، پویانمایی، مدیریت پسماند زباله، اسباب‌بازی‌های قدیمی، کتاب‌سازی، کارگاه دستی و شهر گشت از دیگر غرفه‌های برپا شده در این نمایشگاه است.

عروسک‌های سنتی از اقوام مختلف ایرانی مانند مرد بختیاری که با تراشیدن چوب توسط یک زوج هنرمند خوزستانی ساخته شده از جمله این غرفه‌هاست که در سومین جشنواره اسباب‌بازی بین‌المللی کودکان دیروز و امروز در سرای سعدالسلطنه قزوین به نمایش درآمده است.

معصومه نیکان‌پور مسئول غرفه اسباب‌بازی‌های سنتی اقوام ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره خودش می‌گوید: من اهل خوزستان از اهواز هستم که از 7 سال پیش در کرج زندگی می‌کنم.

وی ادامه داد: شغل اصلی شوهرم مجسمه‌سازی است و از 35 سال پیش با همسرم ساخت اسباب‌بازی‌های سنتی اقوام ایرانی را شروع کردم که تاکنون بیش از 24 نمایشگاه در شهرستان‌های مختلف کشور نمایشگاه برپا کردیم.

این مسئول غرفه با بیان اینکه بیش از 80 عروسک سنتی اقوام ایرانی در این جشنواره به نمایش درآمده است، اظهار داشت: این عروسک‌ها با تراشیدن چوب ساخته شده و نمادی از پوشش و گویش مردم این اقوام است.

این هنرمند اضافه کرد: در این غرفه اسباب‌بازی‌های موسیقی سنتی اقوام ایرانی نیز هست که هر کدام متعلق به یک قوم از کشورمان است و هر یک صدای مختص خود را دارد.

نیکان‌پور با اشاره به اینکه اولین عروسکی که با شوهرم ساختیم یک دلقک بود، ابراز داشت: از ساخت این عروسک بسیار خوشحال شدیم به طوری که این موضوع موجب ارتقای انگیزه ما در این کار شد تا با جدیت حرفه خود را ادامه بدهیم.

وی با اشاره به اهداف برپایی این غرفه در نمایشگاه‌های اسباب‌بازی ابراز داشت: با تحقق این مهم اقوام مختلف ایرانی را در قالب عروسک به مردم و کودکان معرفی می‌کنیم تا آنان بیشتر با این اقوام آشنا شوند.

این مسئول غرفه بیان کرد: عروسک‌هایی که در این غرفه است بعد از اختتامیه در سومین جشنواره اسباب‌بازی بین‌المللی کودکان دیروز و امروز به موزه قزوین انتقال داده می‌شود تا برای بازدید علاقمندان در معرض نمایش قرار گیرد.

نیکان‌پور با اشاره به اینکه استقبال از این غرفه عالی بوده و یکی از غرفه‌های پرطرفدار بازدیدکنندگان این جشنواره است، اظهار کرد: علاقمندان با بازدید از این غرفه احساس شادی و خوشحالی می‌کنند و بنده به وضوح رضایت آنان از ساخت این عروسک‌ها را احساس می‌کنم.

وی از فروش این اسباب‌بازی‌های اعلام رضایت کرد و گفت: از شغلم راضی هستم و در آموزشگاه‌های مختلف به علاقمندان این هنر را آموزش می‌دهم.

این هنرمند اضافه کرد: یک غرفه فروش اسباب‌بازی‌های سنتی اقوام ایرانی در یکی از سراهای سعدالسلطنه دایر است که علاقمندان می‌توانند این عروسک‌ها را خریداری ‌کنند.

نمایش آثار رضوی در جشنواره اسباب‌بازی قزوین

غرفه آثار رضوی یکی دیگر از غرفه‌های برپا شده در سرای سعدالسلطنه است که فاطمه حبیب‌پور مسئول این غرفه در گفت‌وگو به خبرنگار فارس می‌گوید: آثار منتخب مرحله استانی جشنواره رضوی کودکان و نوجوانان قزوینی در این غرفه برای علاقمندان به نمایش درآمده است.

وی اضافه کرد: کودکان 7 تا 16 ساله در این جشنواره شرکت کردند که بیش از 35 اثر در هر رشته برگزیده و اکنون به مرحله کشوری جشنواره یاد شده ارسال شدند.

حبیب‌پور ادامه داد: مرحله کشوری جشنواره آثار رضوی در تولد با سعادت امام رضا (ع) در مشهد برگزار می‌شود و در این جشنواره از اثرهای برتر کودکان و نوجوانان با حضور مسئولان تجلیل می‌شود.

این مسئول غرفه آشنایی کودکان و نوجوانان با کانون پرورشی و فکری و معرفی برگزاری جشنواره رضوی را از جمله اهداف برپایی این غرفه عنوان کرد.

وی ابراز داشت: کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین هر ساله جشنواره رضوی در رشته‌های مختلف هنری، فرهنگی، ادبی و نقاشی در این استان برپا می‌کند.

حبیب‌پور ادامه داد: کودکان و نوجوانان قزوینی می‌توانند آثار خود را در زمینه‌های نقاشی، خوشنویسی، انیمیشن، نمایشنامه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و پژوهش رضوی در مورد زندگی فردی و اجتماعی امام رضا (ع) به این جشنواره ارسال کنند.

این مسئول غرفه بیان کرد: کودکان و نوجوانان در رشته‌های مختلف می‌توانند در این کانون یاد شده ثبت‌نام ‌کنند تا با کمک مربیان اثرهای فاخری خلق کرده تا در این جشنواره شرکت کنند.

وی استقبال بازدیدکنندگان را از غرفه یاد شده مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کودکان بیشتر دوست دارند کاردستی و نقاشی کنند و از آنجایی که این غرفه دیدنی است، بیشتر بزرگترها از آن بازدید می‌کنند.

انتهای پیام/77009/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول