علیرضا آدمیزاده امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در مرداد ماه 100 فقره تصادف جرحی رخ داده که در بیش از 60 درصد از آنها برخورد با عابران پیاده بوده است.
وی ادامه داد: با بررسی کروکیهای رسم شده در حوزه تصادفات شهری در یکسوی این تصادفات، بی احتیاطی عابران پیاده منجر به وقوع تصادف و مجروح و کشته شدن آنها شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه گروههای سنی مختلفی از عابران در این تصادفات مجروح شده و یا جان خود را از دست دادهاند افزود: محل وقوع تصادفات عمدتا مکانهایی است که برای عبور عابران مجاز نبوده و حادثهای تلخ را رقم زده است.
وی عنوان کرد: در کوچهها، محلهها، عرض بلوار و میادین فاقد خط عابر پیاده خطرات جدی عابران پیاده را تهدید میکند که سرعت غیرمجاز خودروها و یا راکبان موتورسیکلت نیز بر این تهدیدات افزوده شده است.
آدمیزاده با اشاره به بیتوجهی عابران پیاده تصریح کرد: عمده تصادفات در مکانهایی که پل عابر پیاده تعبیه نشده و خطکشی برای عبور عابران نبوده است به ویژه در معابری که عرض آن زیاد است رقم خورده است.
وی با اظهار تاسف از اینکه عابران پیاده به قوانین راهنمایی و رانندگی توجهی ندارند گفت: قوانین راهنمایی و رانندگی میگوید راننده باید با سرعت مطمئن و مجاز در سطح معابر حرکت کند از این رو در حوادث ترافیکی و تصادفات همیشه راننده به عنوان مقصر در حادثه شناخته میشود.
این مقام مسئول اضافه کرد: باید عابران را هم در حوادث مقصر بدانیم چرا که مراقب نیستند و از جان خود محافظت نمیکنند.
مسئول آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور یزد بیان داشت: آنچه در ترافیک ایران مشاهده میشود اینکه سرنشینان خودرو و عابران پیاده خود را جدای از قوانین راهنمایی و رانندگی و ترافیک معابر میدانند و رانندگان نیز خود را جزء جامعه ترافیک حساب نمیکنند.
وی با بیان اینکه کوچکترین برخورد خودرو با عابر پیاده قطعا برای عابران جراحت به بار میآورد عنوان کرد: خوشبختانه پیاده روهای شهر تاکنون مورد حادثهای نداشته و این مسئله در حد صفر است اما در معابر و بلوارها شاهد حوادث شدیدی هستیم که نیاز به دقت و کنترل در رفتار دارد.
آدمیزاده با تاکید بر جدی گرفتن آموزشها از خانوادهها خواست پنج حرکت عبور عابران که در کودکی آموزش داده می شود را برای فرزندان بازگو کنند و خود نیز بر رعایت این نکته دقت داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به ایمن سازی معابر شهری افزود: یکی از مشکلاتی که تردد عابران را تهدید میکند موضوع ایمنسازی معابر برای عبور عابران پیاده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: رعایت این موضوع در شهر سازی کمتر دیده شده است و معمولا احداث معابر به گونهای است که برای عبور عابران پیاده مسیری پیشبینی نشده است.
وی مجموعه امیرچخماق و مسجد جامع را نمونه بارز وجود این نقیصه دانست و گفت: سایر نقاط به ویژه مجموعههایی که مورد بازدید گردشگران قرار میگیرد محلی برای عبور عابر پیاده دیده نشده است که لازم است تمهیداتی اندیشیده شود.
انتهای پیام/90004/ح40/ظ1004