اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ملی‌پوش کردستانی بسکتبال:

بهترین تیم ملی را در اختیار داشتیم/ بسکتبال کردستان سرمایه‌گذار می‌خواهد

بازیکن سنندجی تیم ملی بسکتبال کردستان با اشاره به کسب قهرمانی جام ملت‌های آسیا گفت: فکر می‌کنم در 14 سالی که عضو تیم ملی هستم این تیم بهترین تیم ملی ایران بوده است.

بهترین تیم ملی را در اختیار داشتیم/ بسکتبال کردستان سرمایه‌گذار می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد سهراب نژاد متولد اردیبهشت سال 62 در این شهرستان است.

 

وی بسکتبال را از پایه چهارم ابتدایی زیر نظر برادرانش امید و حمید آغاز می‌کند و در مقاطع بالاتر این ورزش را در دبیرستان ابن‌سینا و با بهره‌ بردن از مربی خود واحد ولیدی پاک ادامه می‌دهد.

این بسکتبالیست کردستانی در سال‌های 71 و 72 به همراه تیم استان در رقابت‌های کشوری حضور پیدا می‌کند تا اینکه در سال 76 به اردوی تیم ملی جوانان راه می‌یابد و پیراهن تیم ملی بسکتبال را در رده‌های سنی مختلف طی می‌کند.

سهراب‌نژاد از آن زمان تاکنون به طور ثابت عضو تیم ملی بسکتبال کشورمان بوده است و به تازگی همراه با این تیم عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا در فیلیپین را تصاحب کرد.

فارس: از تیم جوانان سال‌ها قبل بگویید، چه بازیکنانی از کردستان در آن تیم حضور داشتند؟

در سال 76، پنج بازیکن کردستانی به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شدند که زیر نظر سعید فتحی از مربیان بزرگ بسکتبال ایران در رده‌های پایه به صورت مداوم تمریناتمان را پیگیری می‌کردیم.

با نزدیکی به زمان آغاز مسابقات به تدریج از تعداد نفرات تیم کاسته شد و به شکل طبیعی این قضیه برخی بازیکنان کردستانی را نیز در بر گرفت، در آخرین مرحله 12 نفر برای حضور در رقابت‌های غرب آسیا انتخاب شدند که از جمع بازیکنان تیم، تنها من و سامان ویسی در تیم باقی ماندیم.

فارس: به جام ملت‌های آسیا بپردازیم، نظر سرمربی تیم ملی «بچیروویچ»  و علت انتخابت را چه می‌دانی؟

وی سال قبل سرمربی تیم باشگاهی مهرام بود و من در قالب تیم خودم چند بازی رودروری تیم مهران انجام دادم که به اذعان همه عملکردم خوب بود و توانستم با اثبات خودم نظر وی را جلب کنم.

فارس: شرایط تیم ملی در فیلیپین و گروه‌بندی مسابقات چگونه بود؟

پیش از شروع بازی‌ها و در زمان مشخص شدن گروه‌ها نگران بودیم چون تیم‌های چین و کره که جزو قدرت‌های بسکتبال آسیا هستند با ما در یک گروه قرار داشتند، ضمن آنکه عنوان نازل پنجمی ما نیز در رقابت‌های دوره قبل مزید بر علت شده بود تا استرس ما را بیشتر کند.

اما هیچکدام از این مسائل نتوانست بر روی عملکرد ما تأثیر منفی بگذارد چرا که پیش از این رقابت‌ها بازیکنان برای کسب بهترین نتیجه هم‌قسم شده بودند.

فارس: روند بازی‌های تیم ملی چگونه پیش رفت؟

نخستین بازی ما در برابر مالزی بود که علاوه بر سادگی رقابت، ما را با شرایط آب و هوایی و سالن مسابقات نیز آشنا کرد و این مسئله امتیاز مثبتی برای تیم ما به حساب می‌آید.

پس از مصاف ما با تیم‌های چین و کره تیم ملی روی غلتک افتاد تا به رقابت ضربدری و مصاف با تایوان رسیدیم.

فارس: آنالیز تیم ملی از سوی بچیروویچ چگونه صورت گرفت که آنها را مغلوب کردیم؟

شب قبل از رقابت دو بار فیلم بازی‌های چین را نگاه کردیم و سرمربی تیم در خصوص تاکتیک‌ها و شرایط هر بازیکن اطلاعات کاملی به ما داد و موجب شد روز مسابقه در برابر چین که همواره بازیکنان خوبی در لیگ ان.بی.ای آمریکا دارد بازی خوبی انجام دهیم.

فارس: مصاف با اردن و گرفتن انتقام از این تیم چه حسی داشت؟

با توجه به اینکه ما در دوره گذشته مغلوب اردن شده و به این ترتیب از رفتن روی سکو بازمانده بودیم، شکست دادن آنها واقعا لذتبخش بود. می‌دانید که مشکل بسکتبال ما بیشتر در برابر تیم‌های غرب آسیا است و بازی‌هایمان در برابر این تیم‌ها گره می‌خورد.

تیم‌های این منطقه از جمله لبنان، اردن و سوریه قدر هستند و معمولا روی سکوهای اول تا پنجم آسیا قرار می‌گیرند.

فارس: برخی کارشناسان اعتقاد دارند قویترین تیم ملی بسکتبال را در اختیار داشتیم، با این نظر موافقید؟

بله من هم با این موضوع موافقم. فکر می‌کنم در 14 سالی که عضو تیم ملی هستم این تیم بهترین تیم ملی ایران بوده است، تیم نوسان خاصی نداشت و بازیکنان ذخیره نیز تقریبا در حد بازیکنان فیکس بودند و با انگیزه کامل کار می‌کردند.

فارس: برخی هم مدعی بودند تیم‌های رقیب ما در این دوره چندان مقتدر ظاهر نشدند؟

اصلا این گونه نیست، تیم‌های حریف همان قدرت همیشگی را داشتند و مسئله این بود که تیم ایران یک سر و گردن بالاتر از آسیا قرار داشت و بازیهای بهتری انجام داد.

این شیطنت‌ها همواره وجود دارد که البته برای بازیکنان و مربیان و فدراسیون دیگر عادی شده است.

فارس: استقبال مردم استان در هنگام بازگشت به کردستان چگونه بود؟

موفقیت ما در جام ملت‌های آسیای فیلیپین افتخار بزرگی بود که مردم استان ما هم به خوبی آن را درک کردند، هم‌استانی‌های ما لطف زیادی به من داشتند که واقعا انتظار چنین استقبالی را نداشتم.

امیدوارم در رقابت‌های جهانی سال آینده نیز خوش بدرخشیم تا کارنامه موفقیت بسکتبال تکمیل شود.

فارس: شرایط بسکتبال استان را چگونه می‌بینید؟

بسکتبال کردستان همیشه در ایران مطرح بوده است اما طی چند سال اخیر افت شدیدی کرد و بسکتبال این استان از وجود بازیکن و مربی خوب خالی شد.

در واقع من و سامان ویسی آخرین بازماندگان نسل طلایی بسکتبال کردستان بودیم و معتقدم این روند نزولی چند دلیل داشت که یکی از آنها به نبود اسپانسر و حامی مالی باز می‌گردد.

نبود حمایت متولیان ورزش کشور و در نتیجه پشتیبانی نشدن هیئت بسکتبال استان از جمله سایر دلایلی بود که دست به دست هم داد تا آن دلگرمی و انگیزه لازم برای کار و فعالیت با انگیزه مربی باقی نماند.

فارس: در فصل اخیر عضو تیم باشگاهی پتروشیمی بودی، سال آینده نیز برای این تیم بازی خواهی کرد؟

3 سال متوالی در خدمت این باشگاه حرفه‌ای بودم و با توجه به قرارداد دو ساله‌ای که با این تیم دارم امیدوارم امسال نیز بتوانم در صورت مثبت بودن مذاکرات نهایی پتروشیمی را در رقابت‌های لیگ همراهی کنم.

فارس: به عنوان سؤال آخر اگر کردستان به لیگ برتر صعود کند حاضری برای تیم استان خودت بازی کنی؟

صد درصد، واقعا دوست دارم چند سالی که از عمر ورزشی من باقی مانده است بتوانم برای تیمی از استان کردستان بازی کنم. امیدوارم اسپانسرهای مناسبی در بسکتبال کردستان سرمایه‌گذاری کنند.

===============

مصاحبه از: کیوان قاسمی 

===============

انتهای پیام/79012/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول