اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نیرو:

دولت برای احیای دریاچه ارومیه عزم جدی دارد

وزیر نیرو گفت: دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه عزم جدی دارد ولی رفع این بحران در بستر زمان امکانپذیر است.

دولت برای احیای دریاچه ارومیه عزم جدی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حمید چیت‌چیان عصر امروز در جلسه بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی تشکیل شد، اظهار داشت: دولت یازدهم برای احیای این دریاچه کمر همت بسته است که برای عملی شدن آن باید نیروهای مردمی نیز تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت عزم خود را برای متوقف کردن روند خشکی دریاچه ارومیه جزم کرده است، ادامه داد: متوقف کردن روند رو به بحران این دریاچه در بستر زمان امکانپذیر است، به طوری که مسئولان سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان باید نهایت تلاش خود را بکنند.

وزیر نیرو به تدوین راهبردهای بیست و چهار گانه در این ارتباط اشاره کرد و اذعان داشت: اعضای کارگروه‌های تخصصی با استفاده از نظرها، پیشنهادها و رهنمودهای محققان و دانشمندان راهکارهایی را تدوین کرده‌اند، که برای عملیاتی شدن آنها از ظرفیت‌های موجود باید حداکثر استفاده را کرد.

چیت‌چیان، ورود دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های مردم نهاد به این مسئله را خواستار شد و اضافه کرد: فقط در فضایی علمی و با حضور متخصصان می‌توان در این زمینه به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد، که خروجی آن نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن است.

وی به برپایی همایش در ابتدای مهر ماه سال جاری با حضور خبرگان و کارشناسان محیط زیست اشاره کرد و متذکر شد: در این گردهمایی از نظرها و پیشنهادهای اهل فن در راستای تدوین راهبردهای نجات استفاده می‌شود، از طرف دیگر در این ارتباط باید همت جمعی و متشکل از توده‌های مردم شکل گیرد.

وی، شرط موفقیت طرح‌های مختلف پیرامون این بحران را وجود حمایت مردمی دانست و بیان داشت: چنانچه تصمیمات دولت از سوی مردم حمایت شده و در قالب سازمان‌های مردم نهاد به اجرای پروژه‌های عمرانی کمک کنند، روزهای با نشاط و چشم نواز دریاچه ارومیه قابل بازگشت است.

چیت‌چیان بر لزوم تخصیص درست منابع مالی به پروژه‌های نجات دریاچه ارومیه تأکید کرد و بیان داشت: اگر نحوه تخصیص منابع مالی به صورتی انجام گیرد که دستگاه‌های اجرایی آن را به موضوع‌های دیگر تخصیص ندهند، روند احیای این دریاچه با مشکل کمتری روبه رو می‌شود.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به اینکه باید به سمت و سوی تغییر الگوی مصرف گام برداشت، اظهار داشت: آبیاری قطره‌ای باید جایگزین آبیاری مدرن شده و هم اینکه چاه‌های غیرمجاز جدی‌تر از سابق کنترل شود، که ابتکار عمل در این مباحث بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام/61002/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول