اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار بجنورد خبر داد

کاهش 6/9 درصدی اعتبارات شهرستان بجنورد

فرماندار بجنورد از کاهش 6/9 درصدی اعتبارات استانی امسال این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش 6/9 درصدی اعتبارات شهرستان بجنورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، سیدمحمد پاکمهر بعد از ظهر امروز در نشست با مسئولان این شهرستان، علت این کاهش را تشکیل شهرستان جدیدالتأسیس راز و جرگلان و اختصاص اعتبارات مستقل به حوزه جغرافیایی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: البته این کاهش در توزیع اعتبارات دستگاه‌ها اثر خود را خواهد گذاشت، لیکن فرمانداری تلاش خواهد کرد تا با اولویت برخی از پروژه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار این اعتبارات را اختصاص و البته کاهشی نداشته باشد.

پاکمهر با بیان اینکه برای اجرای برخی از طرح‌ها مثل کتابخانه مرکزی نیاز به اعتبارات ویژه‌ای است، افزود: برای تکمیل این طرح دست‌کم به 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که قرار است 15 میلیارد ریال آن از محل وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و پنج میلیارد ریال توسط شهرستان تأمین شود که تاکنون سه میلیارد ریال توسط شهرستان با پیگیری‌های متعدد تحقق یافته لیکن وزارتخانه به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی گفت: زمین این کتابخانه نیز توسط شورای اسلامی این شهر اهدا شده و برای استفاده از این فضای فرهنگی ضرورت داشته تا هر چه سریع‌تر این پروژه تکمیل و برای استفاده مردم آماده شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان بجنورد با اشاره به اجرای سایر طرح‌های فرهنگی در این شهرستان، گفت: احداث نگارخانه و 6 کتابخانه روستایی از دیگر طرح‌ها بوده که امیدواریم امسال 100 درصد تخصیص آن‌ها گرفته شود.

وی با اشاره به مصوبات سفر رهبری به بجنورد در مورد اجرای چند فضای کتابخانه‌ای جدید گفت: احداث کتابخانه در شهر حصارگرمخان و مرکز استان از جمله محوری‌ترین این مصوبات بوده که در حال تأمین زمین و اعتبارات آن هستیم.

پاکمهر احداث کتابخانه از محل سفر رهبری در بجنورد را در پارک الهیه و در مسیر دانشگاه آزاد و مراکز دانشگاهی به مساحت سه هزار و 700 متر زمین را برشمرد و گفت: این پروژه از محل اعتبارات ملی خواهد بود که صرفاً 80 میلیارد ریال اعتبار به منظور مشاور پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری بر تحقق تعهدات شهرداری بجنورد در قالب نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از محل عوارض را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم تحقق تعهدات از سوی شهرداری سال گذشته انجمن کتابخانه‌های کشور سهم نیم درصد را از محل تجمیع عوارض شهرداری بجنورد به میزان سه میلیارد ریال کسر کرده است، گفت: متأسفانه از این میزان 500 میلیون ریال به کتابخانه‌های استان تخصیص یافته که عملاً حق شهرستان نادیده گرفته شده است.

وی با توصیه به شهرداری برای پرداخت این تعهدات گفت: اکنون این سه میلیارد ریال در حساب انجمن کتابخانه‌ها بوده و عملاً برای توسعه کتاب‌خوانی در شهرستان هیچ‌گونه عایدی ندارد، از این رو انتظار می‌رود تا شهرداری با انجام تعهدات طی امسال و سنوات آتی، این مشکل را رفع کند تا انجمن کتابخانه‌ها بار دیگر از محل تجمیع عوارض اقدام نکند.

وی گفت: اگر به صورت متمرکز از تهران این نیم درصد کسر شود، به طور حتم شهر ضرر کرده است.

به گفته وی، امسال انجمن کتابخانه‌ها برای جلوگیری از تکرار این قضیه اقدام به توافق با شهرداری کرده و قرار بوده تا ماهیانه 100 میلیون ریال از محل عوارض صدور پروانه‌ها به حساب نیم درصد کتابخانه‌های استان واریز شود.

وی گفت: طی سه ماه نخست امسال شهرداری به تعهدات خود عمل کرده لیکن طی 2 ماه گذشته این حقوق انجمن کتابخانه‌ها به دلایل نامعلوم از سوی شهرداری نادیده گرفته شده است.

وی پیشنهاد کرد تا نیم درصد اعتبارات شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز به طور مستقل به حساب کتابخانه‌ها واریز تا این مشکل سریع‌تر برطرف شود.

انتهای پیام/63002/ش40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول