اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

اجرای پروژه عملیات اصلاح نژاد گاومیش برای 2 هزار راس

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان مازندران از اجرای پروژه عملیات اصلاح نژاد گاومیش در سطح 30 گله به ظرفیت 2 هزار راس در استان خبر داد.

اجرای پروژه عملیات اصلاح نژاد گاومیش برای 2 هزار راس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی مازندران، حسین نگهدار اظهار داشت: کار اصلاح نژاد گاومیش با توجه به خصوصیات منحصر به فرد از سال‌های گذشته آغاز شد.

وی افزود: اصلاح نژاد گاومیش از جمله انطباق‌پذیری عالی و سریع به شرایط محیطی، آب و هوایی مختلف و توقع غذایی بسیار پایین و توانایی استفاده از مواد خشبی، تولید شیر با درصد چربی بالا و گوشت با کیفیت بالا از سال 1373 با شناسایی گاومیش‌داران استان با انتخاب سه گله با ظرفیت 140 راس آغاز شد.

نگهدار تصریح کرد: طی عملیات ثبت مشخصات و رکوردگیری شیر و استفاده از اسپرم گاومیش ایتالیایی در جهت افزایش تولیدات بیشتر گوشت و آشنایی گاومیش‌داران با عوامل مؤثر در میزان تولید، میانگین تولید شیر این گاومیش از دو الی سه لیتر در روز به بیش از شش لیتر ارتقاء یافته است.

نگهدار در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اجرای این پروژه در سطح 30 گله با ظرفیت 2 هزار راس گاو میش در استان ادامه دارد، افزود: در سال گذشته پروژه اصلاح نژاد گاومیش برای اولین بار در کشور در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از تخمک گاومیش برتر بومی و اسپرم ایتالیایی، رویان گاومیش تشکیل شده که جنین حاصله در یکی از گاومیش‌های تحت پوشش پس از هورمون‌تراپی کاشته و در هفته گذشته پس از اتمام دوره بارداری گوساله آن متولد شد که وزن اولیه آن حدود دو برابر میانگین وزن گوساله‌های دیگر است.

وی در پایان یادآور شد: در مرحله دوم تعداد 33 جنین دیگر در شرایط آزمایشگاهی تشکیل شده و عملیات کاشت جنین در گاومیش‌های تحت پوشش انجام شد که در تست آبستنی به عمل آمده آبستن شدن 11 راس از گاو میش‌ها مثبت بوده است.

انتهای پیام/2296/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول