اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف همدان:

بقاع متبرکه همدان حمایت دولتی ندارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: همدان جزو معدود استان‌هایی است که بقاع متبرکه‌اش حمایت دولتی و استانی ندارد.

بقاع متبرکه همدان حمایت دولتی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بقاع متبرکه و امامزادگان ارزش معنوی و بی‌شائبه ای نزد شیعیان و مسلمانان دارند و بر این اساس است که بحث عمران و آبادی آنها از گذشتگان تا نسل امروز همواره مورد توجه و تأکید بوده است.

در این زمینه شاهد آن هستیم که مسئولان استانی در راستای تحقق این مهم نیز همگام با مردم قدم در راه گذاشته و اعتباراتی را برای این امر در نظر می گیرند.

اما با توجه به اینکه بقاع متبرکه در همدان از این مهم بی‌بهره و بی‌نصیب هستند با مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان به گفت‌وگو نشستم.

امامزادگان همدان از وضعیت خوبی از منظر عمران و آبادانی برخوردار نیستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ضمن گرامیداشت سالروز تکریم امامزادگان و با بیان اینکه امامزادگان همدان از وضعیت خوبی از منظر عمران و آبادانی برخوردار نیستند، گفت: باید در راستای جلب توجه مردم به این مهم گام برداشت تا توجهات بیش از گذشته باشد.

حجت‌الاسلام محمد صالحی افزود: متأسفانه در همدان بحث حمایت‌های استانی بسیار ضعیف است و تقریباً حمایت دولتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه همدان جزو معدود استان‌هایی است که امامزادگانش حمایت دولتی و استانی ندارد، بر لزوم نهادینه‌سازی این مهم در همدان تأکید کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه در همدان هیچ اعتباری برای امامزادگان وجود ندارد، علت اصلی عقب‌ماندگی ظاهری بقاع متبرکه و امامزادگان را نبود اعتبار استانی و دولتی دانست.

وی با بیان این موضوع که در چند سال اخیر نماینده ولی فقیه در همدان در حمایت از بقاع متبرکه اقدامات مؤثری انجام داده‌اند، گفت: انتظار داریم دیگر مسئولان نیز حمایت کنند و این ظرفیت فراموش شده در استان همدان احیا شود.

صالحی با بیان این نکته که طی دو سال اخیر مردم حرکت خودجوشی در بحث کمک به عمران و آبادی امامزادگان داشته‌اند بر لزوم تبیین اهمیت کمک‌های مردمی در این راستا تأکید کرد.

وی عنوان داشت: برای تمام بقاع متبرکه هرچند در دوردست‌ترین نقطه از کشور باید طرح جامع تصویب شود و یا اینکه بر اساس طرح جامع سازمان اوقاف عمل شود و در این راستا امسال در استان همدان تصویب 40 طرح جامع برای بقاع متبرکه را در برنامه خود داریم.

هیئت امنا، خارج از طرح جامع نمی‌توانند اقدام عمرانی انجام دهند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با تأکید بر اینکه هیئت امنای امامزادگان خارج از طرح جامع بقاع متبرکه نمی‌توانند اقدام عمرانی در امامزادگان انجام دهند، علت این مهم را جلوگیری از دوباره کاری‌ها و امور غیر کارشناسی در این زمینه دانست.

وی با اشاره به نبود اعتبارات دولتی برای عمران امامزادگان همدان عنوان کرد: در این راستا برای عمران و آبادانی بقاع متبرکه استان یک‌میلیارد تومان وام قرض الحسنه اخذ شده است.

صالحی ابراز داشت: این مبلغ 500 میلیون تومان به امامزاده عبدالله(ع) همدان اختصاص یافته است.

وی ابراز داشت: اگر از جانب اوقاف حرکت کوچکی صورت گیرد مردم در پاسخ حرکت بزرگتری را رقم خواهند زد که امیدواریم در آینده نزدیک، امر کمک به امامزادگان بیشتر شود تا امامزادگان از این مهجوریت خارج شوند.

عدم توجه به اصول عبادت و گرایش به خرافه سبب ابطال عبادت می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در بخش دیگری از سخنانش گفت: عبادت و آداب زیارت اهل بیت(ع) و خاندان مطهرشان همواره مورد توجه بسیاری بوده است زیرا به همان میزان که عبادت خالص و بر اساس آداب سبب عروج مؤمن به سعادت می‌شود، عدم توجه به اصول عبادت و گرایش به خرافه در آن سبب ابطال عبادت خواهد بود.

وی با بیان این نکته که تکریم امامزادگان یکی از افتخارات تشیع است گفت: اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برای هدایت تشیع همه توان خود را به کار گرفتند و بدون هیچ مزد و منتی در این مسیر گام نهادند و بر این مبنا نیز حداقل کاری که امروز می‌توان انجام داد اکرام بقاع متبرکه است.

خرافات در زیارت امامزادگان سبب وهن دین است

صالحی گفت: متاسفانه تهدید خرافات به مبانی اعتقادی همیشه بوده و هست و امروز نیز این مقوله در برخی اقدامات باعث مواردی شده که موجب وهن و سبک شدن دین هستند.

وی بیان داشت: ما امامزادگان را واسطه قرار می دهیم تا به دلیل منزلتی که نزد پروردگار دارند واسطه شوند اما اگر مستقیماً از امامزاده حاجت بخواهیم شرک و کفر است.

ورود خرافه در عبادت امامزادگان سبب خدشه به دین است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه خرافاتی که در زمینه عبادت در امامزادگان وارد شده‌اند سبب شده اعتقاد مذهبی ما مورد خدشه قرار بگیرد، گفت: دشمنان تشیع از این موارد بهره‌برداری می‌کنند و یکی از ادله‌ای که دشمنان ما را مشرک می‌دانند نیز ورود این خرافات است.

وی افزود: در فضاهای عمومی آنگونه که باید توسل و آرامش معنوی به فرد دست نمی‌دهد اما در جوار بقعه متبرکه فرزند اهل بیت(ع) این معنویت سیمای عمیق‌تری دارد لذا بهترین مکان برای توسل همین بقاع متبرکه‌اند.

با هرگونه خرافه در بقاع متبرکه برخورد می‌کنیم

صالحی با تأکید بر اینکه ما نیز در راستای تبیین اصل عبادت و خرافه‌زدایی با موارد خرافی مبارزه می‌کنیم گفت: بر این اساس درصدد هستیم محیطی پاک و الهی برای زائران فرزندان اهل بیت(ع) در جوار امامزادگان رقم بخورد.

وی با اشاره به پنجم ذی‌القعده که روز ملی امامزادگان است، گفت: این مناسبت در دهه کرامت واقع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان عنوان داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان اوقاف و امورخیریه رسیدگی به امور اماکن مذهبی است که شامل مساجد، امامزادگان، بقاع متبرکه و آرامگاه‌های بزرگان است.

وی ادامه داد: امامزادگان مستقیماً زیر نظر سازمان اوقاف و امورخیریه هستند و اوقاف برای اداره امامزادگان معمولًا از بین افراد دارای صلاحیت هیئت امنایی را تعیین می‌کند که امین هستند و تا وقتی در این مسئولیت هستند که وجهه امانتداری شان پایدار باشد در غیر این صورت صلاحیت خود را از دست خواهند داد.

تنها منبع درآمد امامزادگان، نذورات مردمی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان اپهار داشت: تکیه‌گاه امامزادگان، مردم هستند و تنها منبع درآمد برای اداره این اماکن بسیار مقدس کمک‌ها و نذورات مردمی است.

وی بیان کرد: ایران خاستگاه اهل بیت (ع) است و ایرانیان از دیرباز به این بزرگواران ارادتمند بوده‌اند و بر این اساس نیز فرزندان اهل بیت (ع) به ایران رهسپار شدند و برخی نیز برای نشر احکام دینی آمدند.

صالحی در پاسخ به اینکه دلیل توجه و احترام بی‌بدیل به امامزادگان چیست نیز با اشاره به سخن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اینکه بقاع متبرکه باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند، به فرق بین امامزاده و مسجد اشاره کرد.

وی با بیان این مهم که حرمت مسجد بالاتر از امامزاده است افزود: برکت مسجد همیشه در جامعه جاری و ساری بوده و هست چرا که پایگاه‌های مردمی و حرکت‌های اسلامی‌اند و انقلاب‌ها نیز از این مکان متجلی شده‌اند.

صالحی با بیان اینکه امروز مقداری بین کارکرد مساجد فاصله افتاده است، ابراز داشت: امروز امامزادگان ملجأ هستند و در عمل نیز همین را می‌بینیم و این آرامشی که در فضای بقاع متبرکه است وصف نشدنی است.

وی تأکید کرد: امامزادگان مکان بسیار مهمی در جذب جوانان به نشاط  و اجرای برنامه‌های فرهنگی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان عنوان داشت: در حال حاضر امکانات مناسب فرهنگی در امامزادگان برای جذب جوانان به این اماکن متبرکه دیده شده است.

نامگذاری روز امامزادگان نشان از اهمیت موضوع دارد

وی بیان داشت: با توجه به نامگذاری روز ملی امامزادگان توجهات به موضوع بیشتر می‌شود که در همین زمینه روز ملی امامزادگان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

صالحی گفت: تبیین روز ملی امامزادگان نیاز به زمان دارد و این روز بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ها ثبت شده و یک روز کاملاً مشخص و نهادینه شده است.

وی ادامه داد: در راستای نهادینه‌سازی برنامه‌های روز ملی امامزادگان، سازمان اوقاف امسال کنگره بین‌المللی امامزادگان را به صورت کشوری به میزبانی اصفهان برگزار می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلفی در همدان به مناسبت روز ملی امامزادگان عنوان داشت: در این روز از عوامل، هیئت امناء و خدام بقاع متبرکه تقدیر می‌شود و در راستای معرفی امامزادگان به مردم اقداماتی انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/2499/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول