اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گره‌گشایی با حلقه وصل به امامزادگان

عموم مردم برای حاجت‌روایی به امامزادگان متوسل می‌شوند، بنابراین نباید اجازه داد با کارهایی مانند دفن اموات در جوار آنها غبار غربت بر چهره این اماکن مقدس بنشیند و به کارکرد اصلی امامزاده لطمه وارد شود.

گره‌گشایی با حلقه وصل به امامزادگان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حال و هوایی عجیبی داشت، پرتوهای نور از روزنه‌‌ای، وجودش را روشنایی می‌بخشید، قدم‌هایش را با انرژی سرعت داد، وارد امامزاده شد، ذکر صلوات را زیر لب زمزمه می‌کرد، دستش را به نشان احترام بر سینه‌اش گذاشت و اندکی خم شد السلام علیک یا...

امامزادگان از جمله مکان‌های مقدسی هستند که از ظرفیت‌های مختلفی برخوردار هستند؛ به گفته جلال رضوی‌مهر، مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه حضور در اماکن مقدسه سبب آسایش، آرامش و تأمین معنوی روح و روان هر انسان آزادیخواه می‌شود که می‌تواند با تحول در مسیر زندگی، انسان را از هجوم لشکر شیاطین نجات داده و وی را به خدا و اسباب حقیقت وصل کند.

وجود 300 امامزاده در قم

روحیه منحصر به فرد ایرانیان در طول تاریخ سبب شد که اولاد اهل بیت(ع) به عنوان مأمن و پناهگاهی به ایران مشرف شوند و اکنون امامزادگان مختلفی در اقصی نقاط ایران اسلامی مانند ستاره‌هایی درخشندگی مسیر خداشناسی را تحقق می‌بخشند و در حقیقت یادمان و یادگاری از نسل پاک بنی‌هاشم(ع) هستند.

444 امامزاده در قم قدیم وجود داشت، اما امروز به دلیل جدا شدن برخی شهرها از قم، تنها 300 نفر از خاندان اهل بیت(ع) در این شهر دفن هستند که در قالب 95 بقعه ظهور و بروز دارند.

15 نفر از اولاد امام حسن مجتبی(ع)، 65 نفر از اولاد امام زین‌العابدین(ع)، 27 نفر از اولاد امام صادق(ع)، دو نفر از اولاد امام محمد باقر(ع)، 38 نفر از اولاد امام موسی بن جعفر(ع)، یک نفر از اولاد قمر بنی هاشم(ع)، هفت نفر از اولاد محمد حنفیه پسر امیر مومنان(ع) و 40 نفر از اولاد امام رضا(ع) و امام محمد تقی(ع) که به آل‌رضا معروف هستند از جمله امامزادگانی محسوب می‌شوند که در قم وجود دارند.

شوزب شیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه امامزادگان استان قم سرسلسله امامزادگان سراسر کشور هستند، می‌گوید: برای هر امامزاده‌ 30 تا 40 سند نوشته شده و اکنون این سندها موجود و در دسترس است.

حضرت معصومه(س) امامزاده‌ای بی‌نظیر

بارگاه حضرت معصومه(س) یکی از امامزاده‌های منحصر به فردی است که همچون نگینی در بین امامزادگان استان قم خودنمایی کرده و مرام و هدف جد بزرگوارش، علی‌بن‌ابیطالب(ع) را به مشام جامعه ترزیق می‌کند.

در ضریح این امامزاده به جز کریمه اهل بیت(س) چهار امامزاده دیگر از جمله سه نفر از دختران امام جواد(ع) یک نفر از نوه‌های امام صادق(ع) دفن هستند و حتی مجتهدان و مراجع تقلید، حرم حضرت معصومه(س) را تجلی‌بخش روحیه بندگی و عبادت می‌دانند.

زیارت‌نامه‌های امامزاده‌ها

حضرت معصومه(س) از معدود امامزادگانی است که از سوی معصوم یعنی وجود با برکت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) زیارت‌نامه‌ای خاص برای ایشان نقل شده است.

رضوی‌مهر تصریح می‌کند: زائران امامزاده‌ها با قرائت زیارت‌نامه مشق خداشناسی و عبادت را تکرار کرده و در واقع زیارت‌نامه‌ها چگونه زیستن در پیشگاه الهی را یادآور می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: تذکر به امر به معروف و نهی از منکر بخش مشترک فرازهای زیارت‌نامه‌ها است، بنابراین باید این بزرگواران و آبرومندان خانه خدا را یادآور این صفت بدانیم.

تهیه طرح سخت‌افزاری ویژه امامزادگان استان قم

امروز امامزادگان فرصتی به منظور چگونه بندگی کردن در پیشگاه الهی را برای مرد و زن، پیر و جوان فراهم می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در خصوص اقدامات صورت گرفته برای امامزادگان در سال‌های اخیر می‌گوید: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه توجه ویژه‌ای به امامزادگان داشته و در بخش سخت‌افزاری طرحی برای تمام امامزادگان بر اساس مکان و جغرافیای محیط آنها تهیه کرده که در آن امکاناتی مانند مسجد، حوزه علمیه، کتابخانه و دارالشفا تعبیه شده است.

به گفته شوزب شیری، هیئت امنای سه تا پنج نفری در هر امامزاده تعیین شده و حتی در پنج امامزاده با توجه به موقعیت محیطی مرکز مشاوره راه‌اندازی شده است.

وی تصریح می‌کند: طرح حفظ قرآن با استفاده از نذورات امامزادگان در دستور کار قرار گرفته و یکی از برنامه‌های فرهنگی مهم محسوب می‌شود.

تبدیل امامزاده‌ها به قطب فرهنگی

علاوه بر اینکه اصل و نسب امامزادگان به امام معصوم منتهی می‌شود، بسیاری از امامزادگان در رشته‌های علمی مانند نجوم، فقه، تفسیر و... دارای تبحر بودند، به عنوان مثال امامزاده موسی مبرقع پسر امام جواد(ع) مفسر قرآن بود و کرسی تفسیر را در قم راه‌اندازی کرده است.

مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را خواستار شدند و این امر را جزء دغدغه‌های اساسی عنوان کردند.

رضوی‌مهر تأکید می‌کند: با توجه به این فرمایش باید از فرصت حضور زائران در امامزادگان بهره کافی در زمینه تعلیم قرآن، آموزش روخوانی، روانخوانی قرآن و اصلاح قرائت نماز به عمل آید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ابراز می‌دارد: کلید امامزاده‌های استان در اختیار معتمدانی است که در پیرامون امامزادگان استقرار دارند به‌طوری‌که امامزادگان استان همواره پذیرای زائران هستند.

وی ادامه می‌دهد: نباید اجازه دهیم امامزاده‌ها به محل دفن اموات تبدیل شود، بنابراین باید این رویکرد تغییر کند و امامزادگان همواره محلی به عنوان قطب فرهنگی برای آموزش و تربیت باشند.

شیری اذعان می‌کند: دفن اموات در جوار امامزادگان برای متوفیان مناسب است، اما سبب می‌شود عموم مردم نتوانند از این مکان‌ها بهره مطلوب را ببرند.

توسل به امامزادگان در مشکلات

اگرچه هدف دشمنان اهل بیت(ع) از بین بردن یاد، نام و هدف خاندان عصمت و طهارت(ع) بوده، ولی امامزادگان با هجرت خود مسیر جهاد را استمرار بخشیدند و خط سرخ شهادت را همواره احیا و زنده نگاه داشتند و در واقع بزرگداشت امامزادگان بازگشت به خواسته‌های فطری انسان‌هاست.

شیری معتقد است که نباید اجازه داده شود امامزادگان به عنوان حرم اهل بیت(ع) در غربت باشند، زیرا بسیاری از مردم به مسجد و حسینیه نمی‌روند ولی به امامزادگان با هر ایده و عقیده‌ای مشرف می‌شوند.

انسان‌های گرفتار با توسل و وساطت امامزادگان به حاجات قلبی خود می‌رسند و در حقیقت به وسیله دستان مبارک امامزاده گره از گرفتاری‌ها و مشکلات آنها باز می‌شود.

***

این حس و حال را تاکنون تجربه نکرده بود؛ اشک از کنار چشمانش سرازیر شد، دست خودش نبود، با گوشه روسری‌ا‌ش ‌اشکش را پاک کرد، تسبیحش را از دور دستش باز کرد و شروع کرد به ذکر گفتن تا به ضریح رسید دستش را حلقه در ضریح کرد، پاهایش سست شده بود، نمی‌دانست از کجا شروع کند، گریه بی‌صدایش به هق‌هق تبدیل شده بود، با مکثی زبانش گشوده شد و حاجتش را بر زبان آورد «اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه...»

=====================

گزارش: ایمن‌السادات موسوی‌نژاد

=====================

انتهای پیام/78003/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول