اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نمره منفی یک استاد خوشنویس به مدیران سیاسی استان فارس

بی‌تفاوتی استانداران به هنر و هنرمند در فارس

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز و عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: استانداران به جایگاه هنر و هنرمند بی‌تفاوت نباشند.

بی‌تفاوتی استانداران به هنر و هنرمند در فارس

استاد مجید چیزفهم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز، با بیان اینکه هنر خوشنویسی مقدس و عبادی است، سیر تحولات سیاسی حضور استانداران در استان فارس و تاثیرگذاری آن بر بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر به ویژه خوشنویسی را مورد ارزیابی قرار داد و به بیان اهمیت ویژه این بخش اجتماعی فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: اقدام برای شناساندن این هنر منحصربه‌فرد ایرانی به جهانیان می‌توانست به عنوان یکی از دستاوردهای نظام مدیریتی در استان فارس قلمداد شود که البته کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان سیاسی به حوزه فرهنگ و هنر گفت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها سه استاندار در فارس به مقوله فرهنگ و هنر اهمیت دادند.

به گفته وی در دوران مسئولیتی یکی از آنان توجه مضاعفی به حوزه هنر به ویژه خوشنویسی شد، چراکه استاندار پیشین فارس در هر فرصتی به حمایت از این بخش می‌پرداخت و در تمام نمایشگاه‌ها به منظور حمایت از هنرمندان حضور می‌یافت و ابراز علاقه می‌کرد.

چیزفهم اضافه کرد: حتی اگر توان مالی وجود نداشت اما همین حضور باعث دلگرمی اهل فرهنگ بود و در زمان استانداری یکی دیگر از آنان نیز به این مقوله توجه شد و کمک‌هایی برای تامین برخی تجهیزات صورت گرفت که در قالب هدیه به انجمن خشنویسان بود.

این خوشنویس ادامه داد: این فرصت‌ها برای توسعه فرهنگی استان فارس بسیار تاثیرگذار بود و اگر در ادامه این سال‌ها توجه بیشتری را شاهد بودیم، توسعه فرهنگی باعث جلوگیری از بسیاری از آسیب‌ها می‌شد.

وی در ادامه گفت: بعد از مدتی استاندار دیگری به فارس آمد و البته به دلیل سابقه‌ای که در وزارت ارشاد به عنوان نماینده وزیر در انجمن خوشنویسان ایران داشت، توجه ویژه‌ای را به این بخش ارائه کرد.

رئیس انجمن خوشنویسان شیراز همچنین ابراز داشت: البته استاندار فعلی فارس نیز در چند نمایشگاه خوشنویسی حضور یافت و ابراز علاقه کرد، گویا وی چند دوره آموزش خوشنویسی را نیز طی کرده و همین عامل باعث شد بازدیدی از نمایشگاه خوشنویسی داشته باشد اما اگر قولی هم داد، فراموش شد و ما را به صف انتظار معاونان و کارمندان خود حواله داد و درآخر هیچ اتفاقی نیفتاد.

این استاد در ادامه ارزیابی عملکرد استانداران فارس تصریح کرد: استانداری نیز بود که با حضور در نمایشگاه‌ها و نیز دیدار با اهالی فرهنگ باعث ایجاد تحول در آن می‌شد و اگر در نمایشگاهی حضور می‌یافت از هنرمندان حمایت و دستگاه‌های دولتی را متمایل به خرید آثار هنرمندان می‌کرد، به طور مثال اداره اوقاف فارس در قالب قراردادی با هنرمندان خوشنویس نگارش قرآن‌های نفیس را سفارش ‌داد که خود این عمل کمک بسیار بزرگی به تداوم هنر و هنرمندی دارد.

وی افزود: در همین دوران بود که در عرصه‌های بین‌المللی نیز حضور یافتیم، از جمله برگزاری برنامه فرهنگی در کشور فرانسه با عنوان شیراز «بهشت ایرانی» که باعث شد هنر خوشنویسی به عنوان یک هنر منحصر به فرد این دیار در فرانسه مطرح شود و آثار این اقدام بزرگ همچنان جاری است و افراد متمایل به این هنر با گذشت سال‌های بسیار، با این انجمن در ارتباط هستند.

چیزفهم در ادامه گفت: حسن دیگر این حضور در عرصه‌های بین‌المللی تغییر نگرش جهانیان نسبت به مردم ایران و آداب و رسوم و فرهنگ آنان بود.

وی معتقد است، اگر یک استاندار که عالی‌ترین مقام دولتی در یک استان است به فرهنگ و هنر بی‌تفاوت نباشد و برای اهالی فرهنگ احترام قایل شود به طبع آن دیگر مدیران نیز به فرهنگ فارس توجه می‌کنند و این عامل باعث ایجاد رونق می‌شود.

چیز فهم خاطرنشان کرد: خود بنده در نمایشگاه سه‌سالانه ترکیه حضور یافتم و شاهد استقبال جهانیان نسبت به هنر ایرانی بوده‌ام، حال اگر استانداری هنرمندان را به کشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های فرهنگی اعزام کند در حقیقت به تقویت فرهنگی و مناسبات آن پرداخته است.

وی از استاندار آینده فارس خواست تا به بخش فرهنگ توجهی مضاعف داشته باشد، چراکه یک هنرمند هنگام خلق آثار خود در حال عبادت و هنر خوشنویسی مقدس و عبادی است.

این خوشنویس اضافه کرد: متون خوشنویسی برگرفته از آیات قرآنی و احادیث و یا اشعار شاعران بزرگ مسلمان بوده و از این حیث دارای اهمیتی ویژه است، در واقع هنرمند سعی می‌کند با خط خوب مطالب خوب بنویسد و نیازهای اجتماعی را تامین و یا تکمیل کند. عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: خوشنویس جوان اصالت‌ها و نجابت را تمرین می‌کند و به استادی بزرگ تبدیل می‌شود و این راه او را از بسیاری آسیب‌های اجتماعی منع می‌کند و در مسیر ثواب قرار می‌دهد.

چیزفهم با بیان اینکه ما آمادگی داریم در خدمت مردم کشورمان باشیم، خاطرنشان کرد: توسعه هنر ایرانی با محوریت مذهب یک اولویت است که البته باید با حمایت‌های دولتی تحقق یابد و دولت از ما بخواهد تا وارد عرصه‌های اجتماعی شویم.

وی در ادامه تصریح کرد: طی روزهای گذشته در ملاقاتی با مدیرکل آموزش و پرورش فارس بر اهمیت آموزش خوشنویسی برای دانش‌آموزان تاکید کردیم و این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و اگر دانش‌آموزان ما از مقاطع پایه خوشنویس شوند و با این هنر ایرانی آشنا باشند می‌توان در آینده امید داشت که بسیاری از بداخلاقی‌ها و مسائل ضدارزشی در جامعه مرتفع شود.

این خوشنویس شیرازی در پایان بر این موضوع تاکید کرد که با توسعه فرهنگی می‌توان به توسعه دیگر بخش‌های جامعه دست یافت.

انتهای پیام/ 2448/ل/ق30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول