اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول هیئت داوران هجدهمین مسابقات شفاهی قرآن و عترت:

روشندلان بیشترین حافظان مسابقات قرآنی هستند

مسئول هیئت داوران هجدهمین مسابقات شفاهی قرآن و عترت با بیان اینکه روشندلان بیشترین حافظان مسابقات قرآنی هستند، گفت: می‌توان از این قاریان برجسته برای تدریس در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

روشندلان بیشترین حافظان مسابقات قرآنی هستند

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور دوشنبه‌شب در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به جایگاه مسابقات قرآن و عترت در جامعه، اظهار کرد: نشر و ترویج فرهنگ قرآنی هدف اصلی برگزاری مسابقات قرآن و حدیث است.

به گفته وی، استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی، جزو شرکت‌کنندگان اصلی این دوره از مسابقات قرآن و عترت در سطح کشور هستند.

این مسئول افزود: کشف استعدادهای نهفته در قشر دانشگاهی، ارتقا و شکوفایی آنها، قدردانی از نخبگان قرآنی فرهنگیان و دانشگاهیان، نهادینه کردن انس و ارتباط با قرآن و عترت از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است.

*مسابقات قرآنی ابزار ترویج برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها است

وی، برگزاری مسابقات قرآن و عترت در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور را ابزاری برای ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی همراه با برنامه‌های آموزشی و ترویجی دانست.

شهیدی‌پور، حضور در مسابقات قرآنی را مستلزم داشتن اهداف بلند خواند و گفت: افرادی که با هدف کسب رتبه نخست شرکت می‌کنند در صورت عدم کسب رتبه مطلوب دلسرد می‌شوند اما افرادی که مأنوس با قرآن و عترت هستند برنده واقعی محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی‌العالمیه، ایجاد فرهنگ انس با قرآن را مستلزم ایجاد موج قرآنی در جامعه و فراگیر شدن آن ذکر کرد و ادامه داد: در هر مسابقه نقاط ضعف و قوت بسیاری وجود دارد اما پیش از همه باید به نقاط مثبت آن رسیدگی شود.

وی، همسویی قرآن و عترت و تمسک به ثقلین را یکی از مهم‌ترین نقاط قوت برگزاری این مسابقات قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته این مسابقه بین دانشگاهیان و حوزویان برگزار می‌شد که بیشتر اوقات حوزویان برنده میدان می‌شدند و این امر موجب دلسرد شدن دانشگاهیان شده بود.

شهیدی‌پور، جداسازی برگزاری مسابقات قرآن و عترت حوزویان و دانشگاهیان را یکی دیگر از نقاط قوت برگزاری این دوره از مسابقات عنوان کرد.

وی اضافه کرد: این امر موجب می‌شود هر موسسه علمی مخاطب و مسابقه خاص خود را داشته باشد.

*مبانی علمی مسابقات قرآنی در دانشگاه آزاد نیازمند بازنگری است

به گفته این مسئول، تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی از نیروهای موجود خود برای برگزاری مسابقات مذکور استفاده کرده است که می‌تواند برای ارتقای عملکرد خود از نیروهای متخصص و اساتید برجسته نیز بهره‌مند شود.

وی استفاده از داوران بین‌المللی را یکی از ارکان صحیح برگزاری و از جمله نقاط مثبت مسابقات قرآنی خواند و تصریح کرد: مبانی علمی مسابقات تعریف شده و نیاز به اصلاح و بازنگری دانشجویان دارد.

کارشناس علوم قرآنی، با قدردانی از برگزار کنندگان مسابقات قرآن و عترت در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی و تربیت و پرورش فعالان قرآنی، خواستار بهره‌مندی از تجربیات متخصصان در این زمینه شد.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با ظرفیت‌های موجود و استفاده از نظرات اساتید برجسته و با عنایت به اینکه نسبت به مسایل دینی و قرآنی در 18 دوره گذشته اهتمام داشته است، این مسابقات را با شکوه‌تر برگزار کند.

*ضرورت آموزش صحیح متون قرآن کریم در دانشگاه‌ها

شهیدی‌پور، با تأکید بر ضرورت آموزش صحیح متون آموزش قرآن کریم در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: قرآن چراغ هدایت و مسیر سعادت تمام انسان‌ها است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید با همسان‌سازی متون آموزشی این کتاب آسمانی به قشر جوان جامعه، مسیر درست زندگی و سعادتمندی در دنیا و آخرت را نشان دهند.

این مسئول، با اشاره به اینکه باید از خادمان دانشگاه آزاد اسلامی در امر نشر و ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی قدردانی شود، افزود: تخصیص اعتبار و حمایت‌های معنوی موجب ایجاد علاقه و انگیزه برای بهبود فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها می‌شود.

این کارشناس قرآنی، مردم گیلان را علاقه‌مند به قرآن معرفی کرد و متذکر شد: تاکنون در سطح دانشگاه‌های آزاد گیلان فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

*روشندلان بیشترین حافظان مسابقات قرآنی

وی، بیشترین قاریان شرکت کننده در مسابقات حفظ قرآن کریم را از قشر روشندلان جامعه دانست و تصریح کرد: می‌توان با در اختیار گذاشتن امکانات ویژه از این حافظان روشندل برای تدریس درس قرآن در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

به گفته شهیدی‌پور، کشور مصر بالاترین آمار حافظان روشندل جهان را دارد.

انتهای پیام/84002/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول