اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر سازمان اسناد ملی گیلان:

نسخه‌های قدیمی تعزیه در گیلان احیا می‌شود

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان از احیای نسخه‌های قدیمی تعزیه در این سازمان خبر داد.

نسخه‌های قدیمی تعزیه در گیلان احیا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین عباس‌نژاد ظهر امروز در جلسه سازمان اسناد ملی گیلان اظهار کرد: روز گذشته از طرف اشکان صمصام‌بزرگی که از فرزندان خانواده صمصام است تعدادی عکس و سند قدیمی را به این سازمان هدیه کرد.

وی ادامه داد: خانواده صمصام بزرگی سه تا چهار نسل از اجرا کنندگان نمایش آیینی تعزیه حضرت سید‌الشهدا (ع) و اهل بیت بوده‌اند و همچنان نیز این فعالیت هنری در خانواده بزرگ ادامه دارد.

به گفته این مسئول، هدایای خانواده صمصام شامل 73 قطعه عکس از مراسم شبیه‌خوانی در ادوار گذشته و 15 برگ سند با ارزش از دوران قاجار و پهلوی است.

وی خاطرنشان کرد: به‌زودی با همکاری خانواده صمصام و کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان نسخ خطی مربوط به تعزیه موجود در استان را شناسایی و جمع‌آوری می‌کنیم تا از این راه بتوانیم هنر نمایشی تعزیه را که مبرهن آمیختگی حس اسلام دوستی و ارادت مردم ایران اسلامی به خاندان رسول‌الله (ص) بوده و با هنر و فرهنگ غنی این مرز و بوم است را از خطر فراموشی حفظ کنیم.

عباس‌نژاد، متذکر شد: با جمع‌آوری این نسخ تا ماه محرم و صفر در مراسمی ویژه با اجرای بخش‌هایی از مراسم تعزیه و با حضور بزرگان تعزیه و هنرهای نمایشی و مدیران فرهنگی استان از این نسخ رونمایی می‌شود.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با حمایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتاب نسخه‌های کهن تعزیه در کشور را برای بهره‌برداری علاقه‌مندان منتشر کنیم.

انتهای پیام/2300/صا20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول