اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برنامه‌ای به رنگ آرامش

حتی فرشته‌ای که به پابوس آمده، اینجا میان ماندن و رفتن مردد است

برنامه «پابوس» امسال با حال و هوایی دیگر از شهر قم مهمان شب‌های ایرانی شده است.

حتی فرشته‌ای که به پابوس آمده، اینجا میان ماندن و رفتن مردد است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در چهار سال گذشته دهه کرامت که می‌شد مردم ایران هر شب حوالی ساعت 21 پای برنامه‌ای به نام «پابوس» می‌نشستند و آنها که دستشان به ضریح امام رضا(ع) نمی‌رسید از طریق جعبه جادویی، برای لحظاتی هم که شده زائر مشهد می‌شدند و مرغ دلشان به سوی گنبد طلایی حرم رضا پر می‌کشید؛ امسال، اما حال و هوای دیگری بر این برنامه حاکم است، پیام ابراهیم‌پور تهیه‌کننده خوش ذوق پابوس تصمیم گرفته که این بار ضبط برنامه را در قم انجام دهد و ایرانیان را مهمان حرم کریمه اهل بیت(س) کند.

ابراهیم‌پور را خیلی‌ها می‌شناسند؛ او که کارش را از سال 1377 با برنامه سه قسمتی ترجمه زخم در شبکه یک سیما آغاز کرد بعدها نامش به عنوان تهیه‌کننده برنامه‌های ترکیبی زیادی از جمله برش (20 قسمت)، رسم عاشقی، همدم یاس (60 قسمت در قالب برنامه سیمای خانواده)، آبی‌تر از صبر، یک آسمان تنهایی، مثل هیچ کس (به مناسبت هفته بسیج)، روز هشتم (ویژه انتخابات مجلس)، با کاروان (ویژه ماه محرم 84)، رد پای دوست (برنامه ویژه رمضان سال‌های 83 و 84 در 90 قسمت)، جشن رمضان (سال‌های 83 تا 85)، سین مثل سلام و چشم آسمان (30 قسمت) در شبکه‌های مختلف سیما بر روی زبان‌ها افتاد.

یکی از مهمترین و شاخص‌ترین برنامه‌هایی که ابراهیم‌پور آن را کلید زد و هنوز یکی از پربیننده‌ترین‌های سیماست برنامه «ماه عسل» است که او آن را از سال 1388 پی‌ریزی کرد و خود تهیه‌کننده سری نخست آن شد.

یکی از آخرین کارهای ابراهیم‌پور هم تهیه‌کنندگی فرش قرمز امسال است هرچند او به عنوان مجری هم در برنامه‌هایی چون «اینجا ایران است»، «استوا» و «پخش و پالایش 2+18» در شبکه دوم سیما ظاهر شده است.

با ابراهیم‌پور در مورد دلیل اینکه امسال برنامه «پابوس» را در قم می‌سازد به گفت‌وگو می‌نشینیم؛ ابراهیم‌پور از دغدغه‌هایش و از تجربه‌هایی که طی این سال‌ها داشته می‌گوید: «این برنامه همیشه از مشهد برای سراسر ایران تهیه و پخش می‌شد اما با توجه به اینکه دهه کرامت با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) شروع می‌شد حس کردیم لازم است یک سال هم برنامه ویژه این دهه را در حرم مطهر ایشان تهیه کنیم و مردم هم به این وسیله بیشتر با حرم کریمه اهل بیت(س) و شخصیت بانوی نور و کرامت آشنا شوند».

وی ادامه می‌دهد: «در برنامه امسال سعی داریم تا به موضوع کرامت بیش از گذشته توجه کنیم؛ اینکه اهل بیت(ع) و فرزندان آنها تا چه میزان کریم بوده‌اند و در چه زمینه‌هایی سعی داشتند بیشتر به مردم خدمت کنند. بیان ویژگی‌های شخصیتی و معرفتی امام رضا(ع) و فاطمه معصومه(س) هم از دیگر اهداف برنامه پابوس است».

برنامه پابوس هر شب از شبکه دوم سیما پخش می‌شود و زمان در نظر گرفته شده برای آن هم بسیار مناسبت است؛ حوالی ساعت 21 که بسیاری از مردم پای گیرنده‌های خود نشسته‌اند زیرا دقیقا این زمانی است که برنامه پربیننده 20:30 از همان شبکه به پایان رسیده است.

امیر حسامی‌نژاد که کار روابط عمومی برنامه را انجام می‌دهد می‌گوید: «حقیقت این است که نگاه صرف سرگرم‌کنندگی به تلویزیون در جامعه دینی ما جوابگو نیست و نباید هم اینگونه باشد؛ رسانه‌ها که تلویزیون مهمترین و تاثیرگذارترین آنها به شمار می‌رود باید در قالب نظام اسلامی ما معرف شخصیت دینی و نیز ترویج‌کننده معارف شیعی باشند و برنامه پابوس هم در همین راستا تولید می‌شود بنابراین برای افزایش تاثیرگذاری آن و نیز پوشش مخاطبان بیشتر باید ساعتی از شبانه‌روز را انتخاب می‌کردیم که بهترین بازدهی را داشته باشد و مردم بیشتری هم در آن ساعت پای تلویزیون نشسته باشند به علاوه اینکه ساعت 21 معمولا زمانی است که همه اعضای خانواده به اتفاق هم به تماشای تلویزیون می‌نشینند و در واقع طیف مخاطبان برنامه از گروه سنی کودک و نوجوان با بزرگسال گسترده خواهد شد؛ در این بین همکاری مسئولان شبکه دو سیما واقعا ستودنی و نشان‌دهنده توجه آنها به توسعه فرهنگ دینی است».

به یقین برنامه‌های ترکیبی مذهبی و دینی باید دارای بخش‌های متنوع و مخاطب‌پسند باشند تا بتوانند اهداف مشخص شده را تحقق بخشند. پیام ابراهیم‌پور در این زمینه می‌گوید: «در این برنامه سعی می‌شود تا از محققان و پژوهشگران حوزه دین و مراجع و علما استفاده شود تا بتوانیم موضوعات را مطرح کنیم؛ همچنین در این برنامه علاوه بر بهره‌گیری از نظرات کارشناسان از مداحی و شعرخواهی شعرا و مداحان هم استفاده خواهیم کرد، عریضه‌نویسی، خواسته‌های مردم و گزارش از صحن‌ها از دیگر بخش‌های برنامه پابوس هستند».

برنامه پابوس که دو قسمت از آن هم طی شب‌های گذشته پخش شده با اجرای رسالت بوذری که یکی از مجریان محبوب مردمی است تا پایان دهه کرامت و شب میلاد امام رضا(ع) هر شب به مدت 20 دقیقه به روی آنتن می‌رود و تاکنون هم اشخاصی مانند حجت‌الاسلام آتش‌زر رئیس شورای شهر قم مهمان ویژه آن بوده‌اند.

=============

گزارش از: صدرالدین فلاح

=============

انتهای پیام/78004/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول