اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سایه سنگین بی‌مهری بر سر مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق شیراز سنگر مبارزاتی 70 ساله شهید محراب آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب این روزها در شرایط مطلوبی به‌سر نمی‌برد.

سایه سنگین بی‌مهری بر سر مسجد جامع عتیق

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فرسودگی این بنای ویرانه حکایت از بی‌توجهی مسئولینی دارد که گویا بافت فرهنگی تاریخی شیراز و تمام داشته‌های آن را به فراموشی سپرده‌اند. 

به گفته کارشناسان امر هر چند این بنا در حال مرمت است اما روند مرمت آن طولانی و البته غیراصولی است. کارشناسان معتقدند هزینه‌های جاری در بخش مرمت بر هزینه‌های پژوهشی و باستان‌شناسی پیشی گرفته است و این امر حکایت از اجرای یک عملیات غیراصولی دارد.

آنان معتقدند که نصب قرنیزهای بلند سنگی با توجه به رطوبت موجود در زمین، آینده این بنا را تهدید می‌کند و هزینه‌های این مرمت غیراصولی در آینده نه تنها به هدر خواهد رفت بلکه رطوبت را به سطوح بالاتر دیوارها خواهد کشاند.

آنان معتقدند در مرمت شبستان جنوبی از مصالح جدید استفاده شده که این امر نیز حکایت از بی‌تجربه بودن عوامل مرمت دارد.

کارشناسان بر این باورند که قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی این مسجد در حریم حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) توجه زائران و دیگر گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند، اما با ورود آنان به محوطه مسجد گویا با خرابه‌ای روبه‌رو می‌شوند، محوطه‌ای که ثبت میراث فرهنگی بوده و باید منتظر ماند در چه تاریخی قرار است وضع نابسامان آن سامان یابد.

آنان معتقدند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس و شهرداری شیراز باید در ساماندهی این نقطه تاریخی که سهم قابل توجهی در ایام مبارزاتی مردم شیراز علیه حکومت گذشته داشته است، بکوشند.

یک کارشناس دیگر در این مورد معتقد است که به‌طور قطع آستان مقدس در امر بازسازی این مسجد تاریخی مضایقه ندارد اما محل مورد نظر ثبت میراث فرهنگی است و باید مطابق قانون، دستگاه متولی برای بازسازی آن اقدام کند و اگر متولیان امر نیز قادر به اجرای تعهدات خود نیستند می‌توان از همت مردمی و مشارکت گسترده آنان با توجه به ارادت مردم شیراز نسبت به شهید محراب آیت‌الله دستغیب بهره گیرند و مسجد جامع عتیق را با همت عالی آنان بازسازی کنند.

این کارشناس تصریح کرد: 21 شهریور ماه جاری مطابق با دهه کرامت عملیات احداث ضلع شمال شرق آستان مقدس آغاز می‌شود که امید می‌رود با تامین اعتبارات لازم و کافی نسبت به ساماندهی محل تردد این محدوده و تامین امنیت موجود گام ارزنده‌ای برداشته شود.

به گفته وی در این منطقه افراد معتاد و فروشندگان مواد مخدر در حال تردد هستند که چهره این محور را تحت‌تاثیر فعالیت‌های ضداجتماعی خود قرار داده‌اند.

وی اذعان داشت: با اجرای این عملیات 34 واحد تجاری اداری در مساحت 4 هزار متر مربع از محل منابع آستان مقدس احداث می‌شود، هرچند اگر مسجد نیز در اختیار آستان قرار داشت به‌طور قطع از اجرای این طرح منتفع می‌شد.

انتظارات بیشتری داریم

همزمان با تهیه این گزارش یکی از گردشگران خارجی از کشور نروژ که به همراه مترجم در این نقطه حضور یافته بود به پرسش‌های ما و ارزیابی از کیفیت نگهداری بناهای تاریخی شیراز پاسخ گفت.

این گردشگر خارجی پس از بازدید از صحن مطهر حرم شاه‌چراغ (ع) وارد محوطه مسجد جامع عتیق شد.

وی گفت: شناخت کاملی از تاریخ ایران نداشتم اما برای سفر به این کشور و شیراز تشویق شدم و به منابع اینترنتی مراجعه داشتم و بسیار علاقمند شدم به این شهر سفر کنم، هر چند انتظار بیشتری برای نگهداری از بناهای تاریخی داشتم.

این گردشگر افزود: در مراجعه به تخت جمشید نیز انتظار بیشتری داشتیم، سرویس‌های بهداشتی در حداقل ممکن قرار دارد و مراجعه افراد متکدی در کنار آثار تاریخی تاسف‌انگیز است.

این نروژی ادامه داد: داخل سایت هخامنشی نیز خودروهای ویژه برای گردشگران وجود ندارد تا مسیر توقف خودرو مسافران و آثار تاریخی پاسارگاد را طی کرد، از این رو این مسیر باید با پای پیاده طی شود.

لزوم پیگیری بیشتر برای دریافت اعتبارات لازم

از این حرف‌ها گذشته باید دید چرا اعتبارات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی فرهنگی با تاخیر دریافت می‌شود و یا اینکه به طور کلی دریافت نمی‌شود.

تا چه میزان باید از نمایندگان فارس و مدیران ارشد این استان انتظار داشت تا برای تامین اعتبارات ویژه این پروژه‌ها از خود فعالیت نشان دهند.

انتهای پیام/2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول