اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

چای سنواتی قابل بازفرآوری نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان به توزیع چای سنواتی در بازار داخلی اشاره کرد و گفت: چای سنواتی قابل بازفرآوری نیست.

چای سنواتی قابل بازفرآوری نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هادی تیزهوش تابان امشب در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گیلان با تاکید بر عمل به قانون اظهار کرد: چای سنواتی برای جامعه زیان‌آور است.

وی مدت استفاده چای از زمان تولید تا مصرف را سه سال عنوان کرد و افزود: چای سنواتی قابل بازفرآوری نیست.

تیزهوش تابان از توزیع چای سنواتی در بازار داخلی خبر داد و تصریح کرد: چای سنواتی به قیمت پایین به فروش می‌رسد و از مرزهای کشور صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه بازار فروش چای تولید داخلی با عرضه چای سنواتی به خطر افتاده است، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته مصوبات چای نشده است و اکنون تلاش می‌کنند چای سنواتی را بازفرآوری کنند.

وی خواستار تصمیم عاجل مسئولان درباره چای سنواتی شد.

*مجوز بازفرآوری 690 تن چای سنواتی صادر شد

معاون بازاریابی سازمان چای کشور نیز در جلسه مذکور گفت: یکی از دغدغه‌های سازمان چای کشور تعیین تکلیف وضعیت چای بیش از سه سال است.

مجید فرد صفاری به مصوبه هیئت دولت اشاره کرد و افزود: هزینه‌های جابه‌جایی چای سنواتی و تبدیل آن به کمپوست از مشکلات سازمان چای کشور بوده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه چای به ریاست استاندار گیلان، تصریح کرد: کارگروه مذکور می‌تواند فضای فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای در زمان تولید چای در استان ایجاد کند.

فرد صفاری به دغدغه کارخانه‌های چای‌سازی درباره چای سنواتی اشاره کرد و یادآور شد: بخشنامه 14 ماده‌ای برای تعیین تکلیف چای سنواتی تهیه شده و شرح وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است.

معاون بازاریابی سازمان چای کشور از خروج چای سازمان تعاون روستایی از پنجشنبه هفته گذشته در استان خبر داد و بیان کرد: چهار کارخانه برای بازفرآوری چای سنواتی قرارداد منعقد کردند.

وی با بیان اینکه خریدار مجوز حمل 690 تن چای سنواتی را دریافت کرده است، اذعان کرد: ناظران سازمان چای به محل انبار چای سنواتی اعزام شدند و انبار هر روز صبح توسط این افراد باز می‌شود و غروب دوباره پلمپ می‌شود.

فرد صفاری به حمل چای سنواتی به دو کارخانه چای‌سازی در گیلان اشاره کرد و افزود: 230 تن چای سنواتی تاکنون برای بازفرآوری حمل شده است.

معاون بازاریابی سازمان چای کشور با تاکید براینکه چای سنواتی تهدیدی برای چای داخلی نیست، اظهار کرد: چای سنواتی به منظور صادرات بازفرآوری می‌شود.

وی شرب چای سنواتی توسط مردم را از دغدغه‌های سازمان چای کشور عنوان کرد و گفت: سازمان چای کشور متولی چای است و منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرد.

فرد صفاری با اشاره به اینکه ممنوعیت مصرف چای سنواتی پس از سه سال در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، بیان کرد: کشورهای خریدار چای سنواتی به سال تولید توجه ندارند بلکه چای را آزمایش می‌کنند.

معاون بازاریابی سازمان چای کشور به آزمایش چای سنواتی پس از بازفرآوری اشاره کرد و افزود: چگونگی وضعیت استفاده از چای سنواتی به عهده سازمان چای کشور است.

وی از افزایش 30 درصدی قیمت جهانی چای خبر داد و تصریح کرد: مجوز صدور چای باید از طریق سازمان چای کشور صادر شود.

فرد صفاری تعیین تکلیف چای سنواتی را سبب مناسب شدن وضعیت چای داخلی دانست و بیان کرد: چای ممتاز اکنون با نرخ بیش از 20 هزار تومان در شرق گیلان به فروش می‌رسد.

*حداکثر زمان تولید و مصرف چای سه سال است

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: حداکثر زمان تولید و مصرف چای سه سال است.

محمدعلی یوسفی افزود: طبق مقررات واردات چای یک سال پس از تولید مجاز است و پس از این مدت از ورود چای جلوگیری می‌شود و این امر درباره چای داخلی صدق می‌کند.

وی به تدبیر ستاد چای کشور اشاره کرد و افزود: طبق بند 14 سیاست‌های سند ملی راهبردی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف و مکلف هستیم ایجاد انگیزه‌‌های لازم برای ترجیح مصرف کالای داخلی و تقبیح قاچاق کالا را برای مردم فرهنگ‌سازی موثر کنیم.

انتهای پیام/84001/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول