اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست آبفا گلستان:

40 درصد خطوط انتقال آب گلستان نیاز به بازسازی دارد

سرپرست آب و فاضلاب شهری گلستان گفت: بیش از 40 درصد شبکه‎های توزیع و خطوط انتقال آب نیاز به بازسازی دارد.

40 درصد خطوط انتقال آب گلستان نیاز به بازسازی دارد

سید منصور هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با بیان اینکه با توجه به اینکه منابع آبی محدود است با افزایش تقاضا، سرانه مصرف آب روز به روز کمتر خواهد شد، اظهار داشت: منابع آبی گلستان بیش از 97 درصد از محل تعداد 220 حلقه چاه عمیق و کمتر از سه درصد از محل هفت دهنه چشمه و دو رشته رودخانه تأمین می‎شود و کیفیت آن بسیار مطلوب و در حد استانداردهای یک‌هزار و 53 کیفیت آب که مورد تأیید و نظارت مراکز بهداشت است، قرار دارد.

وی افزود: بدیهی است رشد جمعیت تأثیر خود را بر روی مصارف آب در بخش‎های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب می‎گذارد و با افزایش جمعیت و تقاضا برای آب شرب بهداشتی، تقاضا برای غذا و به تبع آن کشت محصولات کشاورزی بیشتر و نیز تقاضا برای محصولات صنعتی افزایش خواهد یافت که خود باعث افزایش برداشت از منابع محدود آبی می‎شود و در صورتی که تمهیدی اندیشیده نشود ، روز به‌ روز از سرانه مصرف کم خواهد شد.

هاشمی با اشاره به اینکه میانگین مصرف آب شرب در بخش شهری استان حدود 210 لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز در طول سال است، ابراز داشت: البته این میزان در فصول مختلف متفاوت بوده و در برخی فصول کمتر و در برخی فصول گرم تا یک و نیم برابر این مقدار می‎شود.

سرانه آب تجدیدپذیر 1400 متر مکعب است

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان بیان کرد: متوسط سرانه آب تجدیدپذیر قابل استفاده در سطح استان در بخش‎های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت در حدود کمتر از یک‌هزار و 400 متر مکعب در سال است که بنابر استانداردهای سازمان‎های جهانی و بر اساس شاخص‎های جهانی اگر این سرانه بین یک‌هزار تا یک‌هزار و 700 متر مکعب در سال باشد آن منطقه در نقطه تنش آبی قرار دارد که این موضوع در مورد استان گلستان صادق است، ضمن اینکه همین مقدار سرانه نیز دارای توزیع و پراکندگی یکنواخت و یکسانی در سطح استان نیست.

هاشمی با بیان اینکه 90 درصد از مصارف آب استان در بخش کشاورزی است، ابراز داشت: چهار درصد آب در بخش صنعت و کمتر از شش درصد در بخش آب شرب شهری و روستایی به مصرف می‎رسد، بنابراین وقتی صحبت از صرفه‎جویی در مصرف آب می‎کنیم باید سهم هر بخش و تأثیری که در کاهش و صرفه‎جویی در هر بخش بر کل می‎گذارد، توجه شود.

وی افزود: همچنین باید توجه داشته باشیم که کل منابع قابل بهره‎برداری در استان بالغ بر 2.4 میلیارد متر مکعب است و این در حالی است که نیاز افق 10 سال آتی با توجه به رویه مصرف کنونی بیش از دو برابر این مقدار است.

بیش از 40 درصد شبکه‎های توزیع و خطوط انتقال آب نیاز به بازسازی دارد

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان متذکر شد: اگر همه این ظرفیت مصرف شود و سهم کشاورزی را از 90 درصد بدانیم و راندمان مصرف آب را براساس آمار و اطلاعات موجود حدود 35 درصد بدانیم، به این معنی است که 2.16 میلیارد متر مکعب آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‎شود که نه تنها 750 میلیون متر مکعب آن مورد مصرف قرار می‎گیرد و بیش از 1.4 میلیارد متر مکعب به هدر می‎رود.

وی تأکید کرد: اگر تنها 10 درصد در این موضوع صرفه‎جویی شود رقم بسیار قابل توجهی آب صرفه‎جویی می‎شود.

هاشمی تصریح کرد: البته راندمان مصرف در بخش شرب و صنعت حدود 75 درصد تا 80 درصد است که اصلاح آن نیز ارقام بسیار مناسبی از منابع آب صرفه‎جویی خواهد کرد ولی به راحتی می‎توان هدر رفت حدود 65 درصد آب در 90 درصد مصارف را در هدر رفت 25 درصد آب در کمتر از 10 درصد مصارف استان در کنار هم قرار داد و به نتیجه واضحی در بخش صرفه‎جویی آب رسید.

با روش‎های مختلف می‎توان در بخش کشاورزی صرفه‎جویی انجام داد

سرپرست آب و فاضلاب شهری گلستان با اشاره به اینکه با روش‎های مختلف می‎توان در بخش کشاورزی صرفه‎جویی انجام داد، یادآور شد: در این راستا می‎توان به اصلاح روش‎های آبیاری و تبدیل آنها از روش‎های سنتی غرقابی به روش‎های صنعتی و پبشرفته آبیاری براساس نیاز گیاه نظیر قطره‎ای، بارانی، اصلاح تعرفه‎های آب در بخش کشاورزی، نظارت بر نوع کشت و جایگزینی کشت‎های با مصرف آب کمتر به جای محصولی با مصرف آب بسیار بالا و دیگر روش‎ها در این زمینه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با اصلاح و بازسازی شبکه‎های توزیع و خطوط انتقال آب که بیش از 40 درصد آنها نیاز به اصلاح دارند و اعتبارات سنواتی به هیچ عنوان پاسخگوی این نیاز نیست، فرهنگ‎سازی و تبلیغ روش‎های صحیح مصرف در مصارف شرب و خانگی، اصلاح تعرفه‎های آب شرب که نقش بسزایی در اصلاح الگوی مصرف دارد و توجه به اقتصاد آب، اصلاح انشعابات فرسوده، بازسازی مخازن و دیگر اقدامات نیز می‎توان در بخش آب شرب صرفه‎جویی انجام داد.

انتهای پیام/83004/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول