اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان:

کلنگ باستان‌شناسی دانشگاه آزاد سینه تاریخ همدان را می‌شکافد

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: کلنگ دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه آزاد همدان با خوردن در تپه باستانی هگمتانه سینه پایتخت مادها را می‌شکافد.

کلنگ باستان‌شناسی دانشگاه آزاد سینه تاریخ همدان را می‌شکافد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کاوش‌های باستان‌شناختی دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در تپه تاریخی و باستانی هگمتانه با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در حال برگزاری است.

در این کاوش‌ها که در دو گروه خواهران و برادان به انجام خواهد رسید، دانشجویان با اصول و مبانی کاوش در محوطه‌های باستانی آشنا خواهند شد.

دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در تپه تاریخی و باستانی باباقاسم شهرستان نهاوند به کاوش و مشخص کردن حریم این اثر باستانی استان همدان پرداختند.

با حضور دانشجویان رشته باستان‌شناسی واحد همدان چهارمین فصل از برنامه آموزشی کاوش‌های باستان‌شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان به اجرا درآمد.

رویا تاج‌بخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: این فصل از کاوش‌ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در خلال پروژه گمانه‌زنی و تعیین حریم تپه باستانی باباقاسم نهاوند اجرا شد.

وی تصریح کرد: با توجه به داده‌های غنی باستان‌شناختی این تپه از جمله ارزشمندترین محوطه‌های باستانی کشور شمار می رود از این رو، فرصت مناسبی پیش آمد تا دانشجویان بتوانند در این محوطه حضور یافته و از نزدیک با فعالیت‌های میدانی باستان شناختی آشنا شوند.

مدیر گروه آموزشی باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان ابراز داشت: کار میدانی دانشجویان با کاوش و حفر گمانه‌هایی به ابعاد 2×2 متر بوده که با روش لایه‌نگاری، کاوش شدند.

وی اظهار داشت: بررسی سطحی تپه و آشنایی دانشجویان با ویژگی‌های فرهنگی، موقعیت قرارگیری تپه باستانی هگمتانه، آشنایی با توالی ادوار پیش از تاریخی منطقه بر اساس توضیحات اساتید گروه باستان‌شناسی و نیز سرپرست پروژه، حضور در پایگاه پژوهشی مستقر در تپه تاریخی هگمتانه و آشنایی با مواد فرهنگی و تاریخی به دست آمده از بررسی‌های پیشین تپه و نیز آشنایی با پیشینه مطالعات باستان‌شناختی منطقه، آموزش ایجاد گمانه‌های منظم بر روی سطوح مختلف زمین از اهداف این کاوش‌هاست.

تاج‌بخش خاطرنشان کرد: تعیین و ریسمان‌کشی گمانه‌های کاوش، به ابعاد 2×2 متر مستندسازی اولیه گمانه‌های کاوش و انجام کاوش با روش لایه لوکوس (Locus) و پر کردن فرم‌ها و جداول مخصوص کاوش، انتقال داده‌های فرهنگی و مطالعاتی به پایگاه پژوهشی مستقر در تپه تاریخی و باستانی هگمتانه از جمله کارهایی است که توسط دانشجویان رشته باستان‌شناسی این دانشگاه در این کاوش‌ها صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: آموزش کاوش‌های باستان‌شناختی به ارزش 20 واحد عملی صحرایی از جمله دروس گروه باستان‌شناسی است که دانشجویان این رشته در آخرین ترم تحصیلی خود موظف به گذراندن آن هستند.

مدیر گروه آموزشی باستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در پایان ابراز داشت: این برنامه هر ساله در فصل بهار یا تابستان به اجرا در می‌آید و دانشجویان این رشته در دو گروه خواهر و برادر و نزدیک به یک ماه در یکی از سایت‌های باستانی به کاوش می‌پردازند.

انتهای پیام/89003/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول