اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با عضو منتخب شورای شهر اصفهان:

کار فرهنگی با کار سیاسی و تبلیغاتی مغایر است/ 10 گزینه مطرح برای تصدی شهرداری اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بحث‌های فرهنگی امروز به یک شعار تبدیل شده و عده‌ای به صورت سلیقه‌ای رفتار می‌کنند، مسئولان فرهنگی ما از معضلات اجتماعی غافل شده‌اند و اگر تدبیری اندیشیده نشود در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

کار فرهنگی با کار سیاسی و تبلیغاتی مغایر است/ 10 گزینه مطرح برای تصدی شهرداری اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به برگزاری انتخابات شورای شهر و انتخاب تعدادی از افراد جدید برای نشستن بر کرسی‌های تالار شورای شهر بر آن شدیم تا با وجود تحولات در اصفهان به منظور انتخاب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان و به دنبال آن انتخاب یک شهردار اصلح برای شهر اصفهان با محمدرضا فلاح، یکی از منتخبان مردم در چهارمین دوره شورای شهر به گفت‌وگو در ارتباط با موارد مختلف در شهر اصفهان بپردازیم.

 این منتخب شورا پس از حضور در دفتر خبرگزاری فارس در اصفهان و بازدید و آشنایی با بخش تحریریه در نشستی صمیمانه به سوالات خبرنگار فارس پاسخ گفت.

فارس: بیوگرافی کاملی از خودتان و سابقه تحصیلی و سیاسی خود بفرمایید؟

فلاح: بنده متولد تیرماه 1352 در اصفهان هستم و از لحاظ علمی، دارای تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی شهرسازی و کارشناس ارشد برنامه‌ریزی فرهنگی هستم و پایان نامه خود را تحت عنوان تبیین مؤلفه‌های فرهنگ شهروندی در شهر اسلامی مورد مطالعه شهر اصفهان گذراندم.

بنده از سال 1378 توفیق پیدا کردم به عنوان خدمتگزار مردم شهر شهید پرور خوراسگان در شورای اسلامی شهر خوراسگان حضور یابم و تا کنون سه دوره پیاپی یعنی به مدت 14 سال افتخار نمایندگی و خدمتگزاری مردم را در مسند شورای شهر داشتم.

ضمن اینکه در دوره دوم ریاست شورای شهر خوراسگان و هم‌زمان نایب رییس شورای اسلامی شهرستان اصفهان را بر عهده داشتم.

از سال 1388 تا کنون مسئولیت دبیرخانه دائمی شهر اسلامی در شهر اصفهان را نیز به عهده داشتم و در این مورد اقدامات ارزنده‌ای مبنی بر احیاء تفکر فرهنگ دینی و اسلامی در عرصه مدیریت شهری صورت گرفت.

فارس: از حال ‌و هوای روزهای قبل از آغاز رسمی شدن دوره چهارم شورای شهر اصفهان بگویید و بفرمایید تا کنون در خصوص تعیین شهردار از طرف اعضاء شورا، لابی‌گری صورت گرفته یا نه؟

فلاح: بعد از هر انتخاباتی به طور طبیعی جلسات زیرپوستی در بین همفکران سیاسی تشکیل می‌گردد که انتخابات دوره چهارم شورای شهر اصفهان نیز از این امر مستثنی نیست، باید عرض کنم همه کسانی که وارد ساختمان شورای شهر شده‌اند به طور قطع برای خدمتگزاری به مردم آمده‌اند، ولی آنچه مسلم است این است که در کار گروهی افراد سعی می‌کنند جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود، همفکران و هم پیمانان خود را پیدا نموده و با اتحاد و همدلی نسبت به رسیدن به اهداف خود اقدام نمایند.

در اینجا باید عرض کنم در دوره چهارم، اکثریت اعضاء که 15 نفر هستند از لیست اصولگرایان و 3 نفر از دوستان به صورت مستقل و 3 نفر دیگر از لیست اصلاح طلبان به شورای شهر اصفهان راه پیدا کردند، ولی موضوعی که بین افراد به طور جد مطرح هست اینست که بعضی افراد به دنبال تغییر در سیستم مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری هستند و بعضی از افراد این تغییر را در شرایط فعلی به ضرر شهر و اصولگرایان میدانند، لذا باید در این خصوص کمال دقت و تدبیر صورت گیرد که خدای ناکرده مورد مواخذه کسانی که به ما رای داده‌اند نشویم.

فارس: نگاه شما به شورای شهر و تخصصی که با آن می‌خواهید وارد شورا بشوید چیست؟

 فلاح: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: شوراها از مظاهر مشارکت مردمى و براى تسهیل امور مردم است. شوراها طبق قانون اساسی مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی دیگر از اداره کشور به دست مردم را در برابر چشم همگان می‌گذارند، توفیق شوراها در دست‌یابی به این هدف، سرمایه‌ ارزشمند «اعتماد عمومی» را افزایش می‌بخشد و زمینه‌ساز حضور پرنشاط مردم در همه‌ی عرصه‌های پیشرفت و توسعه‌ی کشور می‌شود. شورای شهر یعنی هر تصمیم و تدبیری بدون مشورت با اهلش محکوم به شکست است، اگر چنانچه اعضاء شوراهای اسلامی شهر و روستا در حقیقت کمک کنند به شهرداران و شهرداری‌ها و یاری بخش و همراه و همدل باشند و در عین حال از دانش کافی و تخصص و ایمان و تقوا بهره برده باشند، مردم شهر شاهد شهری هوشمند و پایدار و روبه پیشرفت خواهند بود. بنده با بیش از چهارده سال تجربه کار در شورای اسلامی شهر و آشنایی با شهر و شهرداری و قوانین و ضعف‌ها و مشکلات شهرداری‌ها و انتظارات مردم و با دو تخصص شهرسازی و برنامه‌ریزی فرهنگی وارد این عرصه شده‌ام و امیدوارم بتوانم بار سنگین مسئولیت شورای اسلامی شهر اصفهان را به دوش بکشم و رضایت مردم که در اصل رضایت خداوند تبارک و تعالی هست را حاصل نمایم.

فارس: آیا بومی بودن گزینه شهرداری از منظر شما مهم است؟

فلاح: من روی بومی بودن گزینه مطرح شده برای شهردار اصفهان بسیار تاکید دارم.

فارس: گزینه‌هایی را که خود شما برای شهرداری اصفهان مد نظر دارید و به شورای شهر معرفی می‌کنید را نام می‌برید؟

فلاح: از جمله گزینه‌هایی که من برای شهردار اصفهان به شورای شهر مدنظر دارم و معرفی کرده‌ام این مواردند: مهندس سعیدی کیا، مهندس صفار هرندی، سردار صبوری، مرتضی سقائیان‌نژاد، اصغر ابوالحسنی(معاون وزیراقتصاد)، سردارخراسانی(رئیس بسیج سازندگی کشور)، علیرضا علی احمدی(وزیر آموزش و پرورش)، مجید عاملیان(مدیر کل آموزش و پرورش)، حسین آذین و رسول زرگر(معاون وزیر نیرو)

فارس: به نظر شما اعضای شورای شهر برای تعیین شهردار آتی اصفهان باید بر روی چه گزینه‌هایی و با چه ویژگی‌هایی تمرکز و تفکر کنند و آیا گزینه‌هایی در این ارتباط مطرح شده است؟

فلاح: بنده با توجه به سابقه چهارده ساله‌ای که در عرصه شورای شهر دارم و با عنایت به اینکه تا کنون با شهرداران متعددی کار کرده‌ام و تجربیات ارزنده‌ای در این خصوص کسب نموده‌ام، یکی از ویژگی‌های مهمی که شخص شهردار باید داشته باشد تا بتواند با یک جمع 21 نفری کار کند را داشتن روحیه شورایی و ایجاد تفاهم و همدلی بین اعضا شورا میدانم و اینکه خود را عضوی از شورا بداند و آبروی خود را آبروی شورا و آبروی شورا را آبروی خود بداند.

آیین نامه داخلی شورا نحوه انتخاب شهردار را بیان کرده و منتخبین شورای اصفهان به جهت اینکه مایل هستند در اسرع وقت و بلافاصله بعد از رسمیت یافتن، شهردار اصفهان را نیز معرفی کنند، سعی کردند گزینه‌های خود را جهت بررسی و احراز صلاحیت در جمع دوستان شورا اعلام نمایند که در این خصوص 52 نفر تاکنون به عنوان کاندیدا مطرح شدند که به نظر می‌رسد از بین این عزیزان 15 نفر به عنوان گزینه اصلی مطرح هستند که باید این افراد هم طی فرآیندی کاهش پیدا کنند و سپس به گزینه نهایی برسیم.

فارس: از دیدگاه شما شاخصه‌های یک مدیر شهری در اصفهان چیست؟

فلاح: بنده به سخنان ارزشمند و حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره شاخصه‌های مدیران اشاره می‌کنم که فرمودند: مدیران باید در درجه اول لیاقت و کفایت داشته باشند، تدین و تدبیر، پاکدامنی، شجاع بودن، ساده زیستی مدیر، انضباط مالی، توجه به اقشار محروم جامعه، عدالت محور بودن نگاه مدیر، یک مدیر باید عملش بسیجی باشد، بی تکلف باشد، صداقت داشته باشد و در نهایت باید از نخبگان و کارشناسان در امور استفاده کند.

فارس: مهم‌ترین شرایط لازم برای تصدی پست شهردار اصفهان از منظر عضو شورای شهری که سابقه حضور 14 ساله در شورا را دارد چیست؟

شهردار باید روحیه شورایی داشته باشد، چرا که اگر بخواهد مستبدانه و خودرأی باشد تعامل که یک موضوع مهم بین اعضای شورا و شهردار است از بین خواهد رفت، در درجه بعد شهردار باید نخ تسبیح اعضای شورای شهر باشد، به عبارتی باید وفاق و اتحاد و همدلی بین اعضای شورای شهر ایجاد نماید تا امور به خوبی و به دور از مباحث جدال آمیز پیش رود .

فارس: اولویت مدیریت شهری در شورای شهر  به نظر شما چه خواهد بود؟

فلاح: از جمله اولویت‌های شهر یکی مباحث مربوط به مهندسی ترافیک، اجرای مقررات حمل و نقل و عبور و مرور شهری و آموزش است. در اصفهان از یک سو باید حمل و نقل مکانیزه شود، از سویی دیگر بافت تاریخی شهر حفظ شود و در عین حال این سال‌ها بر اثر تحریم، عدم تخصیص اعتبار مناسب از سوی دولت و نیز برخی تصمیم‌های غلط باعث شده امروز وضعیت مناسبی در خصوص ترافیک نداشته باشیم، ما باید ترافیک را مدیریت کنیم.

اولویت بعدی شهر به نظر محیط زیست شهری است، طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است، به وجود می‌آید. امام علی علیه‌السلام این پیوند و پیوستگی انسان با طبیعت پیرامون را به زیبایی بیان می‌کند: «تقوا پیشه کنید در حق بندگان و شهرها، که شما مسئول هستید؛ حتی از سرزمین‌ها و چهارپایان. انسان هرگز اجازه ندارد خود را رها و لجام گسیخته و آزاد در بهره‌برداری از طبیعت بداند و حق ندارد با آلوده کردن و ویران ساختن طبیعت، به آسایش برسد.»

متأسفانه نداشتن طرح و برنامه‌ای جامع برای رسیدگی به خواست مردم، عدم ارتباط ارتقاء شغل مدیران و کارکنان با رضایت ارباب رجوع، عدم وجود نظارت و بازرسی، انحصاری بودن برخی خدمات دولتی و عدم وجود امکان رقابت سالم و مثمر در ارتقاء کیفیت خدمات، در روند ارائه خدمت در سازمان‌ها مشکلاتی به وجود آورده است.

اولویت دیگر نیازهای فرهنگی است. البته مقوله فرهنگ بسیار گسترده و پیچیده است و عناصر فرهنگ ساز در کشور ما فراوان هستند، اما شهرداری‌ها هم سهم عمده‌ای در فرهنگ مردم دارند و می‌توانند در خصوص رابطه شهرسازی، معماری و فضاهای شهری با رفتارهای شهروندان پیوند برقرار کرده و نیز در خصوص ایجاد امکانات و محصولات فرهنگی و تغییر رفتار شهروندان گام‌های بلند و ماندگار بردارد،البته تا این زمان هم منصفانه شهرداری اصفهان و دوستان شورای شهر زحماتی در حوزه فرهنگ کشیده‌اند، اما عرض کردم آنقدر شهر محتاج کار و خدمت است و مقوله فرهنگ چنان پیچیده و متنوع است که باید مسوولین در عرصه فرهنگ به یک سند و برنامه مأموریت واحد و جامعی دست یابند تا از چهره فرهنگ رفع مظلومیت شود، حتی در خصوص مباحث اقتصادی و سیاسی و غیره فرهنگ مردم اگر رشد کند خیلی از عقب‌ماندگی‌ها جبران می‌شود.

فارس: آیا تکریم ارباب رجوع در مدیریت شهرداری اصفهان رعایت می‌شود؟ ارزیابی شما چیست؟

فلاح: باید کارکنان شهرداری طلبکار مردم نباشند و خود را بدهکار مردم بدانند. احساس کنند یک آدم ضعیف و یا با ظاهری فقیر که جهت رفع مشکلش به آنها رجوع کرده است یک فرصتی است برای تقرب به خدا و یک نعمتی است از نعم الهی و البته جای تأسف است که بگوییم در این زمینه توفیقی بدست نیاورده‌ایم. تا وقتی مردم ما نگران باشند که: (نکند بدون پارتی زنبیل کهنه ما را بندازند آخر صف ؟!) تکریم ارباب رجوع ادعایی بیش نیست.

و در راستای تکریم ارباب رجوع باید با متخلفین به طور قاطع برخورد شود. نظارت بر روی روند امور، قراردادها و پروژه‌ها و فعالیت‌ها باید به طور مساوی و بدون ملاحظات سیاسی با عدالت و قانون برخورد شود. طرح جامع ایجاد شود و بین حقوق کارمندان و رضایت مردم رابطه برقرار شود.

فارس: دیدگاه شما نسبت به فرهنگ اجتماعی و شهری به عنوان یک شخص فرهنگی چیست؟

فلاح: بحث‌های فرهنگی امروزه شعار عده‌ای شده، ولی واقعاً نمی‌دانند که چه می‌کنند، ما در مباحث فرهنگی باید یک نقشه راه داشته باشیم، همراه با برنامه‌ ریزی کوتاه مدت و بلند مدت، اما متأسفانه در حال حاضر کارهای فرهنگی را سلیقه‌ای و کوتاه مدت شاهدیم .از طرفی موازی کاری در ادارات و سازمان‌های مدعی امور فرهنگی، آسیب دیگری است که به مقوله فرهنگ وارد می‌شود و معضل دیگر این است که بعضی از مدیران فرهنگی، کار فرهنگی را تنها در فرهنگسراها، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای فرهنگی می‌دانند، مسئولان فرهنگی ما غافل شده‌اند از جوانان معتاد شهر، از دختران فراری شهر و متکدیان شهر و این یک درد و بحران اجتماعی شهری است که اگر تدبیری در این خصوص نشود در آینده با مشکل اساسی مواجه خواهیم شد.

مدیران شهری ما باید به زندان، به عنوان یک محله چند هزار نفری نگاه کنند و برای آن‌ها برنامه‌های فرهنگی داشته باشند.

نقشه راه ضرورت فرهنگ امروز شهر و جامعه است، کار فرهنگی با کار سیاسی و تبلیغاتی مغایر است. عدم توجه مسئولان برای رسیدگی به مشکلات جوانان و عدم اولویت کار فرهنگی در تفکر مسئولان برای جوانان باعث زدگی جوانان از امور دینی و ارزشی می‌شود.

فارس: دیدگاهتان نسبت به مدیریت واحد شهری و تحقق آن چگونه است؟

فلاح: اکثر قوانین خوب تدوین شده است، ولی باید با اراده و به دور از مسایل سیاسی به آن نگاه شود و درصدد اجرای آن برآییم. به طور مثال مدیریت واحد شهری یکی از موضوعات تمرکززدایی است که در ورای آن بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، البته نکته‌ای که قابل تأمل است اینست که تا وقتی این امر تحقق پیدا نکرده نباید با دستگاه‌های اجرایی شهر تقابل داشته باشیم. باید مدیریت هماهنگی و تعامل گرایی را در پیش بگیریم تا به واسطه آن کارها بالاخص امور مردم سهل‌تر و راحت‌تر حل گردد.

فارس: به عنوان فردی با سابقه سه دوره عضویت در شورای شهر خوراسگان، نظرتان در ارتباط با الحاق شهر خوراسگان به اصفهان چه بود؟

فلاح: شهرها در حرکت روبه رشد خود، با سرعت، روستاها و محلات و حتی شهرک‌های اقماری را می‌بلعند و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در مورد گسترش بی رویه شهرها فکری کرد.

با پیگیری مسئولین شهری اصفهان و بعضی از اعضای شورای شهر خوراسگان و در نهایت با تصویب هیأت محترم دولت، الحاق شهر خوراسگان به شهر اصفهان صورت پذیرفت. البته تبعات ناشی از الحاق و اتفاقات بعدی آن جای تأمل و برنامه ریزی دارد و من هم به همین دلیل در سه دوره از شورای اسلامی شهر  با الحاق مخالف بودم ولی با تحقق این امر دیگر جای تأمل و مجالی نیست به جزء اینکه تدابیری اندیشیده شود که با افزایش بی رویه تعرفه‌ها و عوارض‌ شهری فشار اقتصادی به مردم عزیز وارد نگردد.

فارس: نظر و دیدگاه خود را در ارتباط با واژگان و اسامی که برای شما مطرح می‌شود، بیان کنید؟

فارس: مترو ... فلاح: آرزوی شهروندان اصفهانی.

فارس: مصلا... فلاح: گوشت قربانی.

فارس: بودجه... فلاح: برنامه مالی یک ساله.

فارس: لابی و لابی‌گری... فلاح: یک حرکت مذموم ولی پذیرفته شده.

فارس: عباس حاج رسولی‌ها... فلاح: مدیریت واحد شهری.

فارس: سقائیان‌نژاد... فلاح: شهردار ده ساله.

فارس: جناح‌بندی... فلاح: تجمع گروهی برای رسیدن به مقاصد خود.

فارس: کرسی شورای شهر... فلاح: محلی برای خدمت.

فارس: اصفهان 1404... فلاح: سال شکوفایی و توسعه اصفهان ولی بر روی کاغذ.

فارس: اصفهان نصف جهان می‌ماند اگر ... فلاح: مدیران امروز آن، فکر بلند شیخ بهایی را داشته باشند.

انتهای پیام/63001/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول