اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بجنورد:

سد بش‌قارداش سریع‌تر اجرا شود/ بوستان بش‌قارداش شهره جهانی دارد

امام جمعه بجنورد بر اجرای سریع‌تر سد بش‌قارداش تاکید کرد و گفت: این بوستان شهره جهانی داشته از این رو می‌طلبد تا اجرای طرح سدسازی در این بوستان برای توسعه آن سریع‌تر به نتیجه برسد.

سد بش‌قارداش سریع‌تر اجرا شود/ بوستان بش‌قارداش شهره جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی ظهر امروز در آیین کلنگ‌زنی پروژه سد مخزنی بش‌قارداش اظهار کرد: باید همت‌ها به سراغ این کلنگ‌زنی آید و آن را یاری کرد تا این پروژه هر چه سریع‌تر به ثمر بنشیند.

وی اجرای این طرح را کار عقلایی و درست برای تأمین آب این بوستان برشمرد و افزود: حضور سالانه شمار زیادی زائر و مسافر در این مجموعه می‌طلبد تا بر اساس شرایط و نیازها آب مورد نیاز نیز تأمین شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی همچنین اجرای این طرح را باعث توسعه گردشگری در یکی از قطب‌های گردشگر پذیر استان بر اساس رهنمود رهبر انقلاب اسلامی دانست.

وی با قدردانی از این آینده‌نگری مسئولان آب منطقه‌ای و شهرداری برای تأمین آب مورد نیاز این بوستان ملی تصریح کرد: امیدواریم با تعاون و همکاری مسئولان شاهد احداث و تکمیل سریع‌تر سد در این بوستان باشیم.

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به اهمیت آب گفت: به طور حتم هیچ موجودی بدون آب نمی‌تواند زندگی کند، آب مایه حیات و از نیازهای جدی بشریت است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است آب مدیریت و جلوی هدر رفت آن گرفته شود، اظهار کرد: نباید بگذاریم آب ضایع گردد و از چرخه مصرف خارج شود.

امام جمعه بجنورد افزود: باید آب‌ها با آبخوان‌داری، آبخیزداری، سدسازی و استفاده در فضای سبز مدیریت گردد تا به نحو شایسته از آن بهره گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی هم احداث سد مخزنی بش‌قارداش را برشمرد و گفت: سد بش‌قارداش پروژه ویژه‌ای بوده که قرار گرفتن آن در کنار یک بوستان ملی مزیت آن است که شاید در کل کشور چنین موقعیتی را نداشته باشیم.

علیرضا عامری با اشاره به اینکه قرار است تا آب این سد به مصرف فضای سبز و اراضی کشاورزی پایین دستی برسد، اظهار کرد: به طور حتم اجرای این پروژه که در آن طرح‌های گردشگری چون قایق‌رانی پیش‌بینی شده باعث افزایش شمار گردشگران می‌شود.

وی اجرای این طرح را از محل فاینانس برشمرد و گفت: امیدواریم این پروژه در موعد مقرر به پایان رسد و مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی طرح سد مخزنی بش‌قارداش را شامل یک بند انحرافی، یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال عنوان کرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این سد را 200 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: طول تاج آن 412 متر و عرض تاج 8 متر است و توان تنظیم یک میلیون و 840 هزار متر مکعب آب را دارد.

وی تصریح کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف تأمین و گردش آب در تفرجگاه بش‌قارداش، تأمین آب مورد نیاز فضای سبز تفرجگاه ، تأمین آب بخشی از زمین‌های کشاورزی پایین‌دست، ایجاد و گسترش ورزش‌های آبی و افزایش جذابیت‌های طبیعی پارک توریستی بش‌قارداش ساخته می‌شود.

عامری با بیان اینکه مدیریت منابع آب خراسان شمالی اکنون تحولی بزرگ یافته و تلاش چندساله کارکنان و مدیران این شرکت برای تحقق اهداف مهار آب‌های سطحی و زیرزمینی به بار نشسته است، ادامه داد: تا یکی دو سال اخیر آب آشامیدنی تمامی شهرهای بزرگ استان خراسان شمالی صرفاً از منابع زیرزمینی تأمین می‌شد.

وی اظهار کرد: با توجه به کاهش سطح آب زیرزمینی دشت‌های مهم این استان و کیفیت نامطلوب آن برای آشامیدن، تأمین آب شهرهای بجنورد،‌ اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم از منابع سطحی به عنوان یکی از اهداف مهم ساخت سدهای شیرین‌دره، شیروان و اسفراین از سال 1384 به این سو در دستور کار قرار گرفت و اکنون به همت کارکنان و مدیران شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی و اجرای طرح‌های مطالعاتی، این امر محقق شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: چهار طرح بزرگ آب‌رسانی به شهرهای مهم استان شامل ده‌ها کیلومتر خط انتقال، تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب، مخازن ذخیره آب و ایستگاه‌های قدرتمند پمپاژ آب اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است و هر یک میلیون‌ها متر مکعب آب آشامیدنی را از سدهای بزرگ استان به وسیله بیش از 130 کیلومتر خط انتقال به تصفیه‌خانه‌های مدرن آب شرب منتقل و با کیفیت مطلوب به شهرهای استان می‌رسانند.

شهردار بجنورد هم با اشاره به اینکه بوستان بش‌قارداش 14 سال قبل صرفاً در حد یک استخر بود، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که شورای شهر و شهرداری داشته، فضاهای این بوستان ملی ساماندهی شده و شکل ظاهر امروزی را یافته است.

کیوان دژهوت با تاکید بر اینکه این بوستان اکنون یک محل فراملی و بین‌المللی است، گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی کشورهای اکو در این بوستان نام بش‌قارداش را در دنیا پرآوازه کرده است.

وی اجرای سد بش‌قارداش را نقطه عطفی در توسعه این بوستان دانست و اظهار کرد: اجرای این پروژه می‌تواند به جذب بیشتر گردشگر داخلی و خارجی بینجامد.

دژهوت همچنین با اشاره به اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی در شهر همچون مراکز تجاری، تفریحی، هتل‌ها، کنارگذرها، تقاطع‌های غیر همسطح در سطح این شهر خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها به عنوان یک زیرساخت در توسعه بجنورد به عنوان مرکز استان اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام/63002/ش40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول