اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد:

سالانه 1.5 متر از حجم سفره‌های آب زیرزمینی یزد کاسته می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: سالانه بین یک تا 1.5 متر از ارتفاع سفره‌های آب زیرزمینی در یزد کاسته می‌شود.

سالانه 1.5 متر از حجم سفره‌های آب زیرزمینی یزد کاسته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حسین غفوری ظهر چهارشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: در حال حاضر میزان ذخائر آب سفره‌های زیرزمینی در یزد هزار و 200 میلیون مترمکعب است که هر سال حجم عظیمی از آن برداشت می‌شود.

وی عنوان کرد: سالانه 320 میلیون مترمکعب آب بیشتر از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی در یزد برداشت می‌شود و در واقع بیلان منفی برداشت از سفره‌ها در یزد 320 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد افزود: منابع سفره‌های آب زیرزمینی سالانه یک تا یک متر و نیم کمتر می‌شود و این خطری جدی برای منابع داخلی استان یزد است.

غفوری عنوان کرد: گرچه در سال گذشته میزان بارندگی در یزد به ویژه در فصل پاییز مطلوب بوده است، اما این بارندگی‌ها تاثیری بر روی سفره‌های آب زیرزمینی نداشته‌اند و با وجود بارندگی‌های خوب، اکنون در ارتفاعات روان آب نداریم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل و مشکلات به وجود آمده در آب انتقالی استان یزد طی شش ماه گذشته، اضافه کرد: این مشکلات با صبوری مردم و تدبیر مسئولان استان برطرف شد و از مقامات سیاسی و امنیتی استان یزد در این زمینه قدردانی ویژه می‌کنیم.

* 5.7 میلیارد تومان خسارت وارد شده به خط انتقالی آب از اصفهان به یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به خسارتی که در پی تخریب پمپ‌های خط آب انتقالی به یزد در اسفند ماه گذشته رخ داد، خاطرنشان کرد: خسارت وارد شده، 5 میلیارد و 700 میلیون تومان بود اما تاکنون یک ریال از آن پرداخت نشده است.

غفوری با اشاره به اینکه امسال نیز میزان آب انتقالی به استان یزد نسبت به سال 91 بیش از 15 درصد و نسبت به سال 90 بیش از 26 درصد کاهش داشته، افزود: عامل اصلی این کاهش، خشکسالی در حوزه کوهرنگ بوده است.

* حتی یک قطره از آب انتقالی به یزد به مصرف کشاورزی نمی‌رسد

وی تاکید کرد: از آب انتقالی به استان یزد بین هشت تا 10 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و 90 درصد دیگر صرف آب شرب و بهداشتی مردم می‌شود و حتی یک قطره از آب انتقالی صرف مصارف کشاورزی نمی‌شود.

این مسئول با اشاره به افت شدید منابع داخلی آب استان یزد به لحاظ کمی و کیفی تصریح کرد: اگر آب مطمئنی را از خارج از استان تامین نکنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد و حتی سدی که در هرات در حال ساخت است، نمی‌تواند منبع پایداری برای آب یزد باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به اینکه مطالعات بسیاری برای تامین آب از خارج از استان در دست تهیه است، تصریح کرد: اکنون چهار گزینه در دست بررسی است که هر کدام مزایایی برای استان دارد.

غفوری با بیان اینکه خط دوم انتقال آب باید از منبعی مطمئن تامین شود، تاکید کرد: به نظر ما اگر خط دوم را به جای اصفهان از بهشت‌آباد بگیریم، با مشکلات بسیار کمتری مواجه خواهیم بود.

* 4 طرح آبرسانی به یزد در دست مطالعه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه گزینه‌ای نیز در مورد انتقال آب خلیج فارس در دست بررسی است، عنوان کرد: موسسه کوثر طرح مطالعاتی خود را در این زمینه آغاز کرده و با شیرین کردن آب خلیج فارس و انتقال آن به استان یزد، استان در واقع به منبع لایزالی از آب دست خواهد یافت.

وی یکی دیگر از گزینه‌ها را نیز انتقال آب خلیج فارس به منظور استفاده در صنایع یزد و کرمان اعلام کرد.

غفوری، انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران را نیز یکی دیگر از گزینه‌های انتقال آب به استان یزد ذکر کرد و متذکر شد: این گزینه نیز اکنون در دست بررسی قرار دارد.

این مسئول اذعان داشت: اگر به فکر آب انتقالی از خارج از استان نباشیم، از هم‌اکنون بحران آب را در یزد شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/2464/ن40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول